Tema: Re: Plauna pinigus ar kaip suprast?
Autorius: RaR
Data: 2010-11-10 21:56:06

Na gyvybės tikslas perdirbti visą negyvą materiją į gyvą :-)

Ir vėl tikslas! Juk jau rašiau - gyvybė kaipo tokia jokio tikslo neturi.
Tikslą gali turėti koks nors individas, jei jį jam sukuria smegenys ar
kažkas užprogramuoja. Bet šiaip mintis tikrai nebloga.

> Tavo požiūrį iš dalies pavadinčiau teologiniu. T.y. tu kaip
> visa ko judėjimo ir veikimo pagrindą priimi kažkokį kažkieno suformuotą
> tikslą. Aš gi laikausi nuomonės, kad gamtoje jokio tikslingumo nėra (nes
> jeigu jis yra, tai turi pripažinti, kad egzistuoja kažkokia
> transcendentinė
> būtybė, nustatanti tuos tikslus).

Primityvus mastymas, kad emergentinės sistemos negali rastis pačios savaime
ir nusistatyti savo tikslus pakeliui tobulėdamos, ir visiškai nebūtinai
vykdydamos išimtinai tik pirminių, atsitiktinių aplinkybių primestas
sąlygas.

Atskiros būtybės, galbūt ir sistemos, sugeba suformuoti kažkokius tikslus ir
jų siekti. Bet žmonija neturi bendro tikslo, nes kad taip būtų, ji turėtų
būti kaip vientisas organizmas su griežta hierarchija vieninteliu centriniu
sprendimo priėmimo organu, o kiti būtų tik vykdytojai.

Be jokios abejonės. Ar tada galime teigti, kad mūsų, kaip rūšies, kol kas
nepatirtas nuopuolis (gyventojų skaičius, bent jau mūsų istoriniais
duomenis, visada augo, o tai, pasak jūsų - vienintelis teisingas vertinimo
rodiklis), yra mūsų teisingos veiklos įrodymas?

Be abejo - žmonija šiuo momentu tikrai labai sėkminga rūšis evoliuciniu
požiūriu, bent jau savo nišoje. Dėl išsivysčiusio proto ji sėkmingai
įsisavina vis daugiau išteklių - ir be jokio vargo juos atima iš kitų savo
nišos rūšių (netgi priverčia jas dirbti sau, ir netgi keičia jas pagal savo
poreikius), ir plečia savo nišą įsisavindama vis naujus išteklius.

> [...]
> garbės siekimą, kuris bus bene toks pat dažnas, jei ne dažnesnis už B
> moksle, o aplamai technologijose iš viso dominuoja. Ir galiu pridėti, kad
> be
> C praktiškai nebūtų B, arba jis būtų visiškai nereikšmingas. Visas mokslas
> ir technologijų kūrimas finansuojamas iš C paskatų. Ir visas mokslas bei
> technologijos galiausiai suteikia selektyvų pranašumą tam tikrai žmonių
> grupei prieš kitas, o žmogui kaip rūšiai - prieš kitas rūšis bei prieš
> kitas
> jos egzistavimui gresiančias aplinkybes. Todėl visa tai tik priemonė

"Prieš prieš prieš" :-) Negi taip sunku suvokti, kad mes jau
keliolika-keliasdešimt tūkstančių metų turime absoliutų pranašumą prieš
kitas rūšis, kad dar kažkas būtų prieš/priešas. Absoliutus grobuonis turi ir
absoliučią riziką ir absoliučią atsakomybę. Be abejo, viską galima palikti
"išlieka tai kas išlieka", bet tai nafik tada antrinė signalinė sistema? Mes
ir be jos visai pakenčiamai dauginomės.

Na, kaip čia pasakius. Prieš daug ką turime, prieš kai ką dar ir neturime.
Naujai mutavęs virusas ar bakterija kol kas galėtų be vargo nušluoti nemažą
dalį žmonijos - čia mums dar yra kur tobulėti galandant savo ginklus. O ta
antrinė sistema ir reikalinga tam išlikimui. Tokie filosofiniai klausimai -
"kokia prasmė gyventi", "kokia prasmė daugintis" - tai smegenų išsivystymo
"byproduktas". Apie tai jau rašiau. Tuos, kuriems tie klausimai pradeda
trukdyti išlikti ir daugintis, evoliucija atsijoja, ir išlieka tie, kuriems
tokie klausimai taip smarkiai netrukdo.

> Nežinau kame čia šovinizmas, bet tokia realybė. Ir molekulinis biologas
> norėdamas gauti savo tyrimams finansavimą turi įrodyti kokią naudą jie
> duos.

Reikia padaryti pastabą, kad nemažai atradimų, ypač fundamentalių, padaryta
visai be jokių asignacijų ir dar netgi visai ne senai. Dėl taikomūjų -
nesiginčiju.

Be abejo kad taip. Bent jau dalis mokslininkų galėtų būti kaip laisvi
menininkai, ir tikrai būtų daugiau visiškai netikėtų atradimų. Tik tuomet
sistemai būtų sunku nuspręsti kam skirti lėšas, o kam ne. Todėl ir reikia
pagrindimų, ataskaitų, galiausiai mokslo finansavimo kryptis ir kriterijus
nustato biurokratai remdamiesi savo ribotu ir dažnai iškreiptu supratimu.
Bet taip yra, ir tai galima būtų pakeisti tik sugalvojus geresnę sistemą.

O dėl atradimų be asignacijų - visada yra tokia galimybė, bet daugumai
fundamentalių tyrimų vis tik reikia didžiulių lėšų, nes kitaip būsi
priverstas tik filosofuoti ir spėlioti kaip yra iš tikrųjų.

> Na tai apie tai iš pradžių ir samprotavome. Galiausiai mestelėjote frazę
> ką
> daryti su ištekliais kurių jau nebėra. Ką aš į tai galėjau atsakyti?

pvz.: pagalvoti, kaip atkurti. Jei sugebame svarstyti, kaip iš mamuto kaulą
atkurti mamutą, vadinasi šita tema ne tabu.
Be abejo, viską nusvers ekonomika ir finansai, bet ar ir pirmai ir antrai
kada nors rūpėjo kas nors apart jų pačių? :-)

Na tai galvojama ir apie tai. Bet vis tik diskusija buvo būtent apie kuo
efektyvesnes taupymo priemones, o ne apie kūrimą ar atkūrimą.

> [...]
> sąlygojo?". Čia tokio pat lygio klausimas kaip "Kodėl atsirado gyvybė",
> "Kodėl egzistuoja pasaulis", "Kodėl aš esu šiame pasaulyje". Aš
> pripažįstu,
> kad samprotaudamas apie tokius klausimus nieko protingesnio negaliu
> atsakyti, kaip tik tai, kad susiklostė tokia aplinkybių visuma. Jeigu jūs
> sugebate kažką naudingo išpešti samprotaudamas apie tokias problemas tada
> taip - jūs tikriausiai aukštesnio už mane lygio oponentas. Bet bijau, kad
> man net ir tą lygio aukštumą yra sunku deramai įvertinti.

O kokio lygio? NEATSAKOMOJO, nes mes esame sistemos viduje ir todėl negalime
iš už jos ribų vienprasmiškai atsakyti į "tokio lygio klausimus"? C'mon!
Manau į jūsų užduotus "neatsakomus" klausimus jau dabar galima gauti
pakankamai neblogus atsakymus, tiek iš vienos diciplinos kaulo bokšto, tiek
ir iš tarpdisciplinių sluoksnių.

Na tai pateikite atsakymus nors į kai kuriuos iš šių klausimų. Įdomu, gal iš
tikrųjų ką nors labai protingo žinote?

Man rodosi, kad čia visi susirinkę puikiai išmano Giodelio ir kitas
teoremas, kurios sako, kad mes visada žinosime vis tikslesnius atsakymus,
bet niekada visiškai idealiai tikslių, ir nors mus galbūt galiausiai tenkins
pakankamai tikslūs atsakymai, tačiau visada atsiras tokių individų, kurie
tikslumą pagerins arba tikslingai siekdami paskleisti genus/iškovoti
pozicijas, arba iš sportinio intereso, arba atsitiktinai.

Todėl dabar pradėkime skirti tris atsakymus:

1. Aš žinau atsakymą - "susiklostė tokia aplinkybių visuma". (= paaiškinimui
"Dievulis taip nustatė")
2. Aš nežinau aplinkybių visumos ir kaip ji susiklostė ir noriu tai
išsiaiškinti, kaip galima geriau.
3. Aš apsritai nenoriu/tingiu/man dzin gilintis į visa tai.

Jūs paklausėte "kodėl" ir aš atsakiau tai, ką šiuo metu žinau,
apibendrintai. Neklausėte ar aš noriu ką nors daugiau sužinoti, ar nenoriu.
Galiu atsakyti - visada noriu žinoti daugiau. Tik šiaip jau mes galime
išsiaiškinti dar vieną "kaip", t.y. dėl kokio veiksnio atsirado šitas, dėl
kokio anas, ir taip priežasčių lygyje pasistūmėti keletą pozicijų už
žinomybės ribų atgal ar pirmyn. O į tą filosofinį "kodėl" žmogus niekada
neatsakys, nes visąlaik iškils naujas "kodėl".

> [...]
> mutacijų, apsigimimų dažnį ir t.t. Daugelis vyksta savaime, jų dažnį
> padidina/sumažina kai kurie veiksniai, kuriuos galima kontroliuoti. Bet
> visa
> tai žinoma ir daroma - čia nėra ko filosofuoti. O tas būdo savybes galima
> vadinti ligomis, galima ne - visi terminai ir jų apibrėžimai yra sugalvoti
> žmonių. Ką susitarsi vadinti liga, tas ir bus. Bet kuriuo atveju visų tų
> žinių tikslas yra yra kažkoks veiksmas. Tad apie kai kuriuos veiksmus ir
> pasamprotavau, tuo labiau kad patys numetėte užuominą...

Tai mes gilinamės į klausimą "kodėl atsirado žaliųjų-būsimų savižudžių per
palikuonių neturėjimą" fenomenas, ar ne?

A, tai jūs keliate tą buitinį-praktišką "kodėl", o aš galvojau, kad
filosofinį. Tai čia galima daug tyrinėti ir samprotauti, bet man tai tikrai
nėra labai įdomu. Na, tai grubiai galiu numesti - būti žaliam, ekologiškam,
skatinti kitus mažiau vartoti šiuo metu yra madinga. Kai kas naudodamasis
tomis idėjomis susikrauna kapitalą - ir materialinį, ir politinį. Yra ir dar
įdomesnio mąstymo. Sugalvoja, kad kažkurią dieną bus pasaulio pabaiga, ir ją
sau pasidaro.