Tema: Re: Plauna pinigus ar kaip suprast?
Autorius: RaR
Data: 2010-11-04 12:02:10

>>Jei trumpai - labai panašiai kaip ir dabar, tiesiog atiminėti pinigus iš 
>>žmonių būtų nelegalu visiems be išimties


Ir vėl tu atsimuši į tą pačią aklavietę. Kažkas turi nuspręsti - kas legalu 
ir kas nelegalu. Vadinasi, turi būti kažkoks žmonių susitarimas (arba 
kažkieno jėga primestos taisyklės). Garantuotai daliai žmonių tos taisyklės 
atrodys nemoralios ar kitaip nepriimtinos, ir jie tai laikys prievarta prieš 
juos. Toliau - taisyklių egzistavimas dar neužtikrina jų automatinio 
laikymosi - kažkas turi sekti jų laikymąsi, nuspręsti ar jos buvo pažeistos, 
nustatyti bausmę pažeidėjui ar kompensaciją nukentėjusiajam, kažkas turi 
užtikrinti to sprendimo įvykdymą. Vėlgi tos struktūros kuriamos arba bendru 
žmonių susitarimu (ir vėl daliai jų forma ar veikimo būdas gali būti 
nepriimtinas), arba kažkieno jėga primestos. Jei primestos jėga - prievarta 
bus imami ir mokesčiai, jei bendru susitarimu - turės visi susitarti dėl 
mokesčių dydžio ir jų ėmimo būdų. Vėlgi, kaip ir dabar tavo atveju, bus 
nepatenkintų tų mokesčių dydžiu ar ėmimo forma. Bet jei tu nemokėsi 
mokesčių - būsi "free rider", ir mokantys žmonės nenorės to toleruoti, todėl 
sukurs prievartinį mokesčių išieškojimo mechanizmą - taip ir yra dabar.

Galbūt galima valstybėje įvesti išimtis - tu nemoki mokesčių, o valstybė tau 
neteikia paslaugų. Bet abejoju ar daug ta išimtimi norėtų naudotis, be to 
dauguma tai laiko amoralia sistema. Įsivaizduok - tave apiplėšė, primušė, 
išprievartavo tavo žmoną, o tu negali kreiptis nei į daugumos teismą, nei į 
policiją - visur tave pasiunčia velniop. Bandai samdytis viską 
savarankiškai, bet daugumos teisėsaugos struktūros tavo pasamdytą apsaugos 
firmelę laiko banditėliais ir nuginkluoja, nes nepripažįsta tavo asmeninio 
teismo sprendimo ar net tavo asmeninių įstatymų.

Pateiki kaip tau artimos teisėtvarkos sistemos modelį XII a. Islandiją (nors 
tai irgi toli gražu ne anarchistinė visuomenė). Bet tai greičiau išimtis, o 
realybėje susiburdavo chebra ir įvesdavo savo įstatymus, ir tie įstatymai 
tuo geriau ir plačiau veikdavo, kuo stipresnė karinė jėga juos palaikė. O 
tos jėgos finansavimui iš pavaldinių ėmė mokesčius (arba duoklę, nesvarbu 
kaip pavadinsi). Visa žmonijos istorija - tai karų istorija. Tik kai tų 
chebrų įtakos sferos pakankamai padidėjo ir vienos jėgos galybė prilygo 
kitai, nusistovėjo kažkoks stabilumas ir jų viduje susikūrė daugmaž 
stabilios teisinės sistemos. Staiga panaikinus vienos tokios chebros 
(valstybės) prievartos aparatą ar jo finansavimo šaltinius, jo vietą greitai 
užims kitos galingos chebros prievartos aparatas su savo įstatymais. Jei to 
neįvyks, vėl pradės kurtis gaujos, kurios stambės, kol galiausiai viena ar 
kelios toje teritorijoje pasieks kažkokią pusiausvyrą. Taip visada vyko 
istorijoje ir tebevyksta.