Tema: Re: the end
Autorius: RaR
Data: 2012-04-26 13:29:04
Kuriant kažkokią sistemą tu turi atsižvelgti į realybę, o ne į savo
fantazijas. Deja, tokių, kuriems asmeninis gėris būtų antraeilis dalykas
yra ne toks ir didelis procentas, sunku nustatyti kurie tikrai yra
tokie. Todėl sistema, paremta prielaida, kad visi žmonės dirbs ir kurs
nepaisydami asmeninės naudos (komunizmas), taip niekada ir nebuvo
sukurta. Netgi sistemos, deklaruojančios kad kuria komunizmą
(socializmai), kažkiek išsilaikė dėl elementų, išnaudojančių žmonių
asmeninio gėrio siekimą (pinigų, atlyginimų, bent minimalių finansinių
ir materialinių paskatų taip ir nebuvo atsisakyta, nors visa tai pagal
idėją turėjo palaipsniui išnykti).

Kapitalizmas gi stengiasi naudingai visiems išnaudoti asmeninio gėrio
siekimą, t.y. remiasi realybe, todėl jis ir veikia. Aišku, galbūt geriau
būtų, kad kapitalistas siektų pagaminti kuo geresnę, ilgaamžiškesnę ir
pan. prekę, bet pagrindinis jo tikslas - gauti daugiau naudos sau
(uždirbti daugiau pinigų), o šio tikslo siekimo rezultatas - ne visada
ta geriausia prekė. Vis tik geresnės sistemos nesukurta - kai prekių
kūrimas ir gamyba neparemta asmeninės naudos siekimu, rezultatas gaunasi
dar blogesnis - tada gamintojui ir kūrėjui pasidaro iš viso nelabai
svarbu kaip prekė patiks vartotojui.

O dėl valdžios - tai čia labai sunku pritaikyti kapitalizmo elementus,
tai iš principo yra planinė komandinė struktūra, t.y. tai, kas būdinga
socializmui. Ir norint kad ji veiktų ne sau, o kitiems, reikia įvairių
kontrolės mechanizmų, dažno atsiskaitymo, rotacijos, veikimo skaidrumo
ir t.t. Pasitikėdams vien valdininkų morale toli nenuvažiuosi. Todėl
geriau, kad valdžios struktūros vykdytų tik tas funkcijas, kurių kitaip
atlikti geriau negalima.