Tema: Re: the end
Autorius: RaR
Data: 2012-04-24 12:20:50
Tavo samprotavimai labai primena Karlo Markso samprotavimus XIX a.
antroje pusėje. Šiaip jau iš tikrųjų po kelių dešimčių metų daug kur
įvyko bruzdėjimai, perversmai, buvo bandomos įvairios naujos sistemos.
Bet visos tos praeitame amžiuje atsiradusios  sistemos nepasiteisino ir
galiausiai žlugo, išliko tik modernizuotos senosios sistemos.

Pvz. JAV XIX a. pabaigoje daugelis pramonės sričių buvo visiškai
monopolizuotos, stambiausi magnatai turėjo labai didelę įtaką valstybės
gyvenimui. Bet tada prezidentu tapo Teodoras Ruzveltas, labai greitai
jis suskaidė tas monopolijas, smarkiai susilpnino magnatų įtaką. Po dar
kelių dešimtmečių klestėjimo kilus pasaulinei krizei prezidentu tapo dar
vienas Ruzveltas - Franklinas, kuris įvedė daug valstybės reguliavimo ir
pajamų perskirstymo elementų. Daugelyje rinkos ekonomikos šalių buvo
įvesta dar daugiau socialdemokratinių elementų, juos palaikė ir
demokratijos išplėtimas, rinkimų teisės suteikimas praktiškai visiems
gyventojų sluoksniams. Tokia modernizuota sistema sėkmingai gyvavo
keletą dešimtmečių, kol valdžios smarkiai reguliuojamame viso pasaulio
kapitalizme prisikaupė valstybės reguliavimo, perskirstymo ir
išsikerojusios biurokratijos keliamų problemų. Tad praeito amžiaus
pabaigoje eilėje šalių kapitalui vėl buvo nuimtas apynasris ir tai davė
dar vieną postūmį pasaulio ekonomikai. Šiuo metu vėl prisikaupė mažiau
kontroliuojamos sistemos sukeltų problemų, daugelyje šalių padidėjo
socialinė nelygybė ir dėl to kyla nepasitenkinimas.

Taigi, ir toliau klestės sistemos, kurios sugebės padaryti pakeitimus,
labiausiai reikalingus šiuo metu. Dėl kažkokių naujų santvarkų - tai net
jokių teorinių nesukurta, ką jau kalbėti apie jų įdiegimą. Viskas, ką
siūlo visokie zeitgeist'ai - tai tas pats komunizmas, pavadintas kitais
žodžiais. Bet jei tie komunizmai galėjo daug kam atrodyti labai
patrauklūs prieš šimtmetį ir daugiau, kol jie dar nebuvo išbandyti, tai
šiandieną reikia kad susikauptų kritinė itin bukų žmonių masė, kad vėl
kažką panašaus norėtų išbandyti. Gali būti, kad žmonių kvailėjimas šiuo
metu sparčiai vyksta, vis tik netikiu kad jau pasiektas toks kritinis
lygis. Tai paskatinti gali nebent koks pasaulinis karas, kaip visada būdavo.

Iš esmės dabar tikrai nėra taip blogai - technologijos vystosi ir kuria
vis naujus žaislus bei automatizuoja eilę darbų, pasaulinio karo jau
labai ilgai nebuvo, maisto ir kitų išteklių kol kas užtenka, o gyventojų
skaičius linkęs stabilizuotis. Žmonės labiausiai nepatenkinti socialine
nelygybe (kad kažkas turi daug daugiau ir tuo puikuojasi) bei per
dideliu gyvenimo tempu - visi įsukti į tą gaminimo-vartojimo karuselę
vargu ar labai padidinančią jų gerbūvį, bet smarkiai eikvojančią
įvairius žemės išteklius ir išsunkiančia bei bukinančia patį žmogų.
Galbūt, pažangios visuomenės vėl turėtų judėti didesnio produkto
perskirstymo ir gyvenimo tempo lėtėjimo link, tik neaišku kaip tai
padaryti globalizacijos ir visuotinės pasaulinės konkurencijos sąlygomis.

Kažkas visada nori daugiau, kitiems nepatinka, kad jie neturi tiek pat
ir stengiasi neatsilikti, o stabdyti visus tuos bėgančius galima tik
naudojant kažkokią prievartą. Ir ją panaudoja ne tie, kurie nenori bėgti
- tokiems nelabai rūpi tas bėgimas, o tie, kurie nesuspėja paskui
greitai bėgančius. Ir kuo greitesnis ir ilgesnis tas bėgimas, tuo
daugiau tų atsilikusių, tuo labiau jie atsilieka, tuo didesnis jų noras
stabdyti tą bėgimą. Gi sistema, naudojanti tą prievartą paprastai ne tik
lėtina tą bėgimą, bet ir padaro jį neefektyviu, t.y. joje visi turi
daugiau bėgti, kad nubėgtų tą patį atstumą. Priedo, atsiranda labai daug
nebėgančių, bet besinaudojančių bėgikais. Taip ir vyksta periodiniai
bėgimo stabdymai - išlaisvinimai.

Tai čia tokia ekonomika esant tokiam žmogui-biologinei būtybei, mažai
pasikeitusiam per pastaruosius keletą tūkstančių metų. Kaip keisis
žmonių visuomenė dar smarkiau keičiantis gyvenamai aplinkai ir
keičiantis pačiam žmogui kaip biologinei būtybei - niekas negali
prognozuoti. O kad jis kryptingai keičia ir toliau smarkiai keis save ir
savo gyvenamą aplinką - nėra jokių abejonių.