Tema: Re: antkainiai
Autorius: RaR
Data: 2010-10-27 14:16:16
Tie lietuviai labai mėgsta jaustis išskirtiniais, nors iš tikrųjų yra
normalūs žmonės, o verslininkai tiesiog perima vakarų patirtį. Jei tu manai,
kad Lietuvos prekybos tinklai kažkokie išskirtiniai savo lentynų ar prekių
įvedimo mokesčiais, gali apie juos paieškoti internete. Jie beveik tokie pat
seni, kaip ir patys prekybos centrai. Tie mokesčiai angliškai paprastai
vadinami "slotting fee", nors nemažai informacijos gali surasti ir
ieškodamas "shelf space fee" ar panašių žodžių derinių. Taigi, kaip visada,
siūlau pradėti nuo wikipedijos (http://en.wikipedia.org/wiki/Slotting_fee):

A slotting fee, slotting allowance[1], pay-to-stay, or fixed trade
spending[2] is a fee charged to produce companies or manufacturers by
supermarket distributors (retailers) in order to have their product placed
on their shelves.[3] The fee varies greatly depending on the product,
manufacturer, and market conditions. For a new product, the initial slotting
fee may be approximately $25,000 per item in a regional cluster of stores,
but may be as high as $250,000 in high-demand markets.[4]

In addition to slotting fees, retailers may also charge promotional,
advertising and stocking fees. According to an FTC study, the practice is
"widespread" in the supermarket industry.[citation needed] Many grocers earn
more profit from agreeing to carry a manufacturer's product than they do
from actually selling the product to retail consumers. According to
retailers, fees serve to efficiently allocate scarce retail shelf space,
help balance the risk of new product failure between manufacturers and
retailers, help manufacturers signal private information about potential
success of new products, and serve to widen retail distribution for
manufacturers by mitigating retail competition.[citation needed] Vendors
charge that slotting fees are a move by the grocery industry to profit at
their suppliers' expense.[citation needed]

Some companies argue that slotting fees are unethical as they create a
barrier to entry for smaller businesses that do not have the cash flow to
compete with large companies. The use of slotting fees can, in some
instances, lead to abuse by retailers such as in the case where a bakery
firm was asked for a six figure fee to carry its items for a specific period
with no guarantee their products would be carried in future periods.[5]

Taip pat nepakenktų ten pat pasiskaityti ir aplamai apie prekybos centrus:
http://en.wikipedia.org/wiki/Supermarket . Tokie mokesčiai - tai plačiai
nagrinėjamas šiuolaikinės mažmeninės prekybos fenomenas, apie juos rašomi
straipsniai ir knygos. Taip kad literatūros gilinimuisi pakanka, ir tokie
mokesčiai tikrai nėra lietuvių nacionalinis ypatumas.

"Veikejas"  wrote in message news:ia8svt$r0j$1@trimpas.omnitel.net...

velgi kyla klausimas tokiu atveju ar tai prekybos centras ar liaudishkai
tariant turgus po stogu kur tik plotas ir darbuotojai nuomojami ?
Shiuo atzvilgiu LTU ir vakarai labai smarkiai skiriasi.