Tema: Re: GMO genocidas
Autorius: sonca
Data: 2011-04-01 15:56:03
Ne nu Tu politikas tikras :) supratai klausimą teisingai, tai kam dar
konkretinti. Ačiū už išsamų atsakymą :)

"RaR" <RaR@lt.lt> wrote in message news:in40ti$ucg$1@trimpas.omnitel.net...
Sukonkretink klausimą. Kas tai yra "labai didelis evoliucinis šuolis per
labai trumpą laiko tarpą, palyginti su natūralia gamta"? Kokius
parametrus vertinti ir su kuo lyginti? Jei yra natūrali gamta, tai kas
ta nenatūrali gamta? Ką reiškia "ar gamta gali konkuruoti su tokiais
augalais ar organizmais"?. Juk visi augalai ir organizmai yra gamtos dalis.

Jei bendrai, tai evoliucijai visų pirma turi įtaka atranka, o ne
kintamumas. Padidėjęs kintamumas tik padeda greičiau atsirasti
organizmams, sugebantiems prisitaikyti prie aplinkos, o evoliucijos
kryptį (t.y. kokius požymius galiausiai įgis organizmas) apsprendžia
atranka. Laukinėje gamtoje veiks vieni atrankos veiksniai, žmogaus
veikiamoje - kiti.

Kai žmogus genetiškai modifikuoja augalą, jis dažniausiai perneša vieną
tikslinį geną, kuriam šiaip atsirasti tame augale tikimybė yra labai
maža. Tada yra keli variantai, priklausomai nuo įterpto geno:

1. Pirmiausiai pradėti naudoti augalai su atsparumo glifozatui
("roundup", Monsanto kūrinys) genu. Šis genas išskirtas iš Agrobacterium
bakterijų, natūraliai užkrečiančių augalus. Auginant tokius augalus,
herbicidą glifozatą galima purkšti ant jau išdygusių augalų. Patento
galiojimas jau seniai pasibaigęs, tad glifozatą gamina daug kas ir šis
herbicidas naudojamas plačiai įvairiems tikslams.

Kas bus jei toks GM augalas pateks į natūralią aplinką? Jis turės
atsparumą glifozatui, kurio gamtoje nėra, todėl tas požymis nesuteiks
visiškai jokio pranašumo. Kultūrinis augalas ir taip nenukonkuruos
laukinių rūšių, kaip tai neįvyko per tūkstančius metų (ūkininkai tik
džiaugtųsi jei taip įvyktų), o jei išliks ir sulaukės, tai kartu su
kitomis žmogaus jam suteiktomis savybėmis, palaipsniui neteks ir to jam
nenaudingo geno.

Kiek kitaip žemės ūkyje. Jei aplinkoje yra giminingų GM augalui veislių,
su kuriomis jis gali kryžmintis, tai jos gali įgauti atsparumą ir prieš
jas tas roundup bus nebeefektyvus. Tačiau ilgai naudojant toje pačioje
vietoje bet kokį herbicidą ar kitą antibiotiką, ir natūraliai atsiranda
atsparių jam organizmų, geno pernešimas galėtų nebent pagreitinti
procesą. Tokiu atveju tuo blogiau yra Monsanto (nebeturi paklausos ir
roundup, ir jam atsparūs GM augalai) ir kitiems glifozato gamintojams.

Nėra prielaidų kad tokie augalai užkariautų laukinę gamtą, to ir
nepastebėta.

2. Bt toksino genu modifikuoti augalai. Tai iš Bacillus thuringiensis
bakterijos išskirtas genas, kurio baltymas nuodingas tam tikrų vabzdžių
lervoms. Toks GM augalas tampa atsparus daugeliui vabzdžių ir nebereikia
į laukus purkšti pesticidų (arba labai sumažina jų poreikį). Šiuo atveju
patekęs į gamtą kultūrinis augalas be visų trūkumų turėtų vieną
pranašumą prieš kai kuriuos kitus. Kryžmindamasis su laukinėmis
giminingomis veislėmis jis galėtų perduoti geną ir joms. Kad miškus ir
pievas užkariautų augalai, turintys šį geną nepastebėta, nes vienas
genas paprastai negali kardinaliai pakeisti augalo prisitaikomumo
daugybei aplinkos sąlygų ar pakeisti savo nišos.

Reikia pažymėti, kad dėl įvairių baimių tokio tipo GM augalus
stengiamasi auginti ten, kur nėra jų laukinių giminaičių, taip pat
sukurtos sterilios veislės, kurios ateityje išstums dabar esančias.

3. Čia paminėta BASF sukurta Amflora bulvė, dėl kurios dabar plėšosi
įvairūs antiGMO aktyvistai, ir kitos tokio tipo modifikacijos. Šioje
bulvėje pažeistas joje esantis genas, kurio baltymas dalyvauja amilozės
sintezėje. Tokiu būdu jos krakmole didesnį procentą sudaro amipektinas,
kuris naudingesnis pramonėje, ypač popieriaus gamyboje. Kokį pranašumą
galėtų suteikti ta pasikeitusi krakmolo sudėtis natūralioje gamtoje,
sunku įsivaizduoti.

Čia antiGMO aktyvistai prisikabino prie kito kabliuko, kurį paviešino
mokslininkai - bulvėje liko atsparumo kanamicinui genas, reikalingas
transformuotų augalų atrankai laboratorijoje. Bet kanamicinas nei
laukinėje gamtoje, nei laukuose nepilamas, todėl šis genas jokio
selektyvaus pranašumo nesuteikia. Bet dabar reikalaujama, kad tokių
pašalinių genų GM augale nebūtų, ir kūrimo procesas pakeistas taip, kad
jų nebeliktų. Aišku, nepastebėta, kad kur nors miškus ar pievas okupavo
tokios bulvės.