Tema: Re: GMO genocidas
Autorius: RaR
Data: 2011-03-31 12:49:52

> Aš auginu ekologines bulves, mano kaimynas augina GMO bulves. Kaip man
> neauginant GMO nenaudoti GMO?

Nevogti kaimyno bulvių. Bet tavo klausimą galima iškelti ir taip - ką
daryti kaimynui, kuris nenori naudoti tavo auginamos veislės bulvių? Gal
jam atrodo, kad tavo auginama veislė yra nuodinga ir gali išplisti?

> Va kai būtent šitą "niekuo iš principo nesiskiria" pagrįsit moksliškai,
> pereisiu į GMO šalininkų gretas. Kokia metodika remiantis padaryta tokia
> išvada? Kur paskaityti tyrimų duomenis?

Tai tu pagrįsk kuo iš principo skiriasi. Kadangi mokslininkai to
mistinio "principinio skirtumo" nemato, tai nėra ir ko tirti.
Mokslininkai daugiau mažiau tiksliai žino kuo modifikuota veislė
skiriasi nuo tos, iš kurios ji gauta - įstatytu ar sugadintu genu ir
pan. Tuo tarpu tam, kad atsakyti į klausimą kuo skiriasi viena nuo kitos
tradicinės selekcijos būdu išvestos veislės reikėtų labai ilgų, brangių
ir sudėtingų tyrimų. O dar neseniai tai iš viso nebuvo įmanoma.

Sakysi tradicinės veislės seniai išbandytos? Bet ir jos kažkada buvo
visiškai naujos ir pastoviai kuriamos dabar. Daugumai ne GM veislių ne
daugiau nei keliasdešimt metų.

>  > Patekęs į laukinę gamtą bet koks kultūrinis augalas neįsigali, nes
> neatlaiko
>
> Natūraliu - evoliucijos - būdu išvedamos veislės turi tokiu pačiu
> natūraliu būdu evoliucionuojančius gamtinius konkurentus ir priešus,
> todėl nusistovi natūrali pusiausvyra.
> Jei veisles išvedi GMO - reiškia natūralūs priešai neturi jokių šansų.
> Nebent per sezoną sugeba evoliucionuoti iki visiškai naujos rūšies. Čia
> nebent mikroorganizmai?

Kokiu natūraliu evoliucijos būdu? Kažką kliedi. Natūrali evoliucija
vyksta nesikišant žmogui, ir jos dėka atsiranda laukinės rūšys. Žmogus
išveda ir atrenka tik veisles, turinčias jam naudingus požymius, bet ne
prisitaikymui gamtoje. Todėl žmogus savo kūrinius turi pastoviai
prižiūrėti ir saugoti. Ir GM, ir tradicinės selekcijos atveju žmogus
atsirenka jam naudingus požymius. Tik GM būdu jis kintamumą sukuria
kryptingai, o tradiciniu būdu - atsitiktinai.

> ???
> Perfrazavus šitą teiginį - kam reikalinga policija, teismai, kalėjimai,
> juk žmogžudžių ir vagių buvo visais laikais ir visose kultūrose?

Nematau analogijos. Kas yra gamtos policija, teismai, kalėjimai ir t.t.?

> Būtent.
> O kas sakė visų pirma turi atsipirkti?
> Nesugebi pastatyti elektrinės taip, kad nesprogtų - eini statyti tai, ką
> sugebi, ir toliau graužti teorijos.
> Sugebi pastatyti elektrinę taip, kad nesprogtų, bet niekad neatsipirks -
> statai politiniams ar kariniams tikslams.
> Sugebi pastatyt elektrinę taip, kad nesprogtų, ir dar atsipirktų -
> didžiausia pagarba, sveikinu žmogų, galintį uždirbti milijonus savo protu.

Tai matai, problema yra ta, kad inžinieriai ir projektuotojai galvoja,
kad sugeba padaryti taip, kad nesprogtų ir atsipirktų, ir įtikina tuo
kitus. Šiaip žmogaus klaidų ir aplaidumo pasitaiko ne tik branduolinėje
energetikoje - jų pilna visose srityse. Asmeniškai, aš irgi skeptiškai
nusiteikęs atominės energetikos atžvilgiu ir priklausau tai mažumai,
kuri nepritaria IAE naujojo reaktoriaus statybai. Apie Baltarusijos AE
iš viso neturiu žodžių, svarstau net apie išsikėlimą iš Vilniaus.

> O tamsta kažkodėl aiškinat kad jei saugumą užtikrinti per brangu -
> reiškia jo užtikrinti nereikia?

Gal gali pacituoti kur aš taip išsireiškiau? Tiesiog realybė tokia, kad
nuo visų atvejų apsidrausti negali, nustatomos kažkokios normos, kurias
stengiamasi patenkinti, bet jei projektuosi saugumą, užtikrinant 10
kartų didesnes saugumo normas nei reikalaujama, tokia elektrinė dėl
neapsimokėjimo iš viso nebus statoma.

O ar keliai ir automobiliai yra visiškai saugūs? Juk saugiausia būtų,
jei visi keliai būtų vienkrypčio judėjimo, gerai apšviesti, šildomi, su
stogu, o jų kraštai iškloti pagalvėmis. Tai jei tokius tiesti per
brangu, gal geriau jokių netiesti?

> [...]
> Komercinės laboratorijos, auginančios konkretaus žmogaus organą
> persodinimui - valio.
> Pramoninės gamyklos, kur auginamos GMO pagerintos vištos, kurių
> krūtinėlės sudaro 80% svorio - hm... Bet kol aš galiu rinktis, tol valio.
> Leidžiam GMO į visas ekosistemas nekontroliuojamai, nes kontroliuot
> labai brangu - skamba labai nerimtai. O prie šito pridėjus visus
> papildomus faktus - GMO stūmėjas yra monopolis, kuris turi labai didelę
> įtaką valdžioje, kuri turėtų jį kontroliuot, plius pradeda sklisti
> negeras kvapas dėl kyšių ir t.t. - čia jau labai GRIEŽTAI NE.

Kodėl nekeli klausimo dėl kitų žmogaus išvestų veislių nekontroliuojamo
plitimo? Ir ar tokia problema aktuali? Kadangi genų inžinerijos būdu į
tas pačias veisles įvedamas dažniausiai vienas ar keli genai, o ne
sukuriamas kažkoks superprisitaikantis visus žudantis monstras (tokio ir
nemoka sukurti), tai ir jokios naujos problemos neiškyla. Kol kas
problemos dėl GMO kyla tik kai kurių garsiai rėkiančių veikėjų galvose,

Korupcija ir t.t. - jei yra šioje srityje kažkokių problemų, jos nieko
nesiskiria nuo kitų tokių pat.

Dėl monopolio, tai naujoje srityje dažniausiai kas nors išsiveržia į
priekį. Bet konkurentų, nors jie ir vėluoja, jau yra nemažai. Ir
įsitikinęs, kad jų bus daug. GM augalams sukurti nereikia tiek daug
lėšų, kiek pastatyti procesorių gamyklai ar net sukurti naują cheminį
vaistą. Ir juos kuria tikrai labai daug kas.

> Čia jau ne į temą, bet ar tikrai kaina? O gal energijos tankis? Jei
> elektromobilį krauni 8h, vienu pakrovimu gali nuvažiuoti 150 km - kiek
> laiko važiuosi iš Vilniaus į Palangą ir atgal? Net jei bus pigiau?
> Lygiai toks pat klausimas - kodėl reikia mokėti pinigus už kanalizaciją?
> Pilk viską per langą - kaina bus daug geresnė?

Galiausiai viskas vis tiek susiveda į kainą ir patogumą. Beje, aš irgi
už atsinaujinančias, mažiau teršiančias technologijas. Ir įsitikinęs,
kad genų inžinerija - labai svarbus tų technologijų kūrimo įrankis.