Tema: Re: Ir vel prades pigti NT
Autorius: Linas Petkevičius
Data: 2011-05-06 10:45:48
Man tai pries koki 15 metu suprantamai shita knygute isaiskino:

http://www.lrinka.lt/Skaitiniai/Ekonomika/XI.pdf

"RaR"  wrote in message news:iq08kc$r86$1@trimpas.omnitel.net...

Prie ko čia muitai? Tu supranti kas yra prekyba? Kad gautum prekę, turi
duoti pinigus. Jei pinigų neduosi - prekės negausi. Todėl negali vien
tik pirkti, turi ir kažką parduoti. Jei tu užsieniui nieko negali
parduoti, nes viską pagamini brangiau, tai nieko iš ten negalėsi ir
nupirkti, nes neturėsi pinigų, nesvarbu bus kažkokie muitai ar ne. Nieko
neparduodamas, gali pirkti tik tiek, kiek gauni iš užsienio pašalpos
arba pasiskolini (kol skolina).

Ekonomistų jau seniai įrodyta, kad panaikinus prekybos barjerus laimi
abi prekiaujančios šalys, tai patvirtina ir statistika. Tai įvyksta dėl
to, kad tuomet šalys gali specializuotis gaminti tai, kas geriau
apsimoka. Girdėjai ką nors apie XIX a. ekonomistą Ricardo ir jo
santykinio pranašumo dėsnį? Jis parodo, kad netgi vienai šaliai gaminant
VISKĄ pigiau nei kitai, joms vis tiek apsimoka specializuotis ir
prekiauti. Originalus jo pavyzdys buvo, berods, apie Portugaliją bei
Angliją bei apie avis ir vyną. Kitas populiarus pavyzdys - kodėl
advokatas samdo sodininką, nors pats sode gali dirbti efektyviau nei tas
samdomas sodininkas. Jei negirdėjai, tau galiu pateikti citatą iš
lietuviškos wikipedija straipsnelio:

"D. Ricardo nagrinėjo laisvosios prekybos tarp dviejų šalių, kurių viena
yra gamtos labiau apdovanota už kitą, padarinius, darydamas prielaidą,
kad darbas ir kapitalas negali laisvai judėti tarp šalių. D. Ricardo
įrodo, kad abiem šalims yra naudingas darbo pasidalijimas ir laisvoji
prekyba tuo atveju, jei didesnį darbo našumą pasiekusi šalis
specializuojasi gaminti tas prekes, kurių gamybos našumas palyginti
didesnis.

Pavyzdys

Darbo valandos produkcijos vienetui pagaminti

Tarkime, Darbėnai yra visais atvejais produktyvesni už Tingėnus.
Darbėnai pagamina stalą per 4 valandas, o Tingėnai per 5 valandas.
Darbėnai pagamina kėdę per 2 valandas, o Tingėnai tik per 4.

Kėdėms ir stalams pagaminti skiriama po 40 valandų. Jei ir Darbėnai, ir
Tingėnai gamintų ir kėdes, ir stalus, tai per 80 valandų būtų pagaminta
18 stalų ir 30 kėdžių. Kadangi Darbėnai kėdes gamina 2 kartus našiau
negu Tingėnai, o stalus tik 1,25 karto našiau, abiem pusėms būtų
naudinga, kad Darbėnai gamintų tik kėdes, o Tingėnai tik stalus. Jei
Darbėnai visas 80 valandų gamintų tik kėdes, o Tingėnai tik stalus, būtų
pagaminta 16 stalų ir 40 kėdžių, t. y., santykinai daugiau produkcijos,
santykinai mažiausiomis alternatyviomis sąnaudomis.

Šis dėsnis dar vadinamas santykinio pranašumo dėsniu."

Štai nuoroda http://lt.wikipedia.org/wiki/Asociacijos_d%C4%97snis , ten
yra ir lentelė su pavyzdžio skaičiais.