Tema: Re: Ar galima deleguoti teise, kurios neturi?
Autorius: Kantega
Data: 2009-03-05 21:48:26
> tavo paskutinis sakinys puikiai paaiskina teisiu ir laisviu bei pareigu
> visuma. jei teises daryti bet ka zmogus neturi, reiskia bendru
> tarpusavio susitarimu visuomene priima normas, ka daryti galima ir ka
> negalima. kad situ taisykliu butu laikomasi kuriam sistema, kuri tai
> priziures. va is cia atsiranda ir mokesciai. taigi mes deleguojam
> valdzia kazkam, nes valdyti visi galim savo keliu simtu zmoniu
> benduomenej. jei sutartume, kad istatymas priimamas tik 100% zmoniu
> pritarus, neturetume nieko. sitaip atsiranda demokratija - daugumos

del demokratijos pritarciau ne visai. Siuolaikinis demokratijos suvokimas yra is esmes tai ka tu aprasei.

Taciau, sita zodi sugalvojo senoves graikai (zmones + valdzia). Pagal ju suvokima demokratija yra tada, kai miesto gyventojai-pilieciai susirenka i aikste ir priima sprendimus kartu. Anuometineje ju visuomeneje gal 20 procentu galvu buvo zmones (pilieciai). Like buvo moterys, vaikai, ubagai, vergai.
Pagal senoves graiku supratima, musu politine sistema vadintusi oligarchija. Pas mus dar populiarus pasakymas "atstovaujamoji demokratija", kuris deja pagal senoves graiku supratima yra pats save paneigiantis, nes bet koks atstovas automatiskai igyja daugiau itakos nei eilinis pilietis ir del to(!!!) tampa oligarchu. Imanoma yra tiktai tiesiogine demokratija - t.y. visi suirinke aiksteje sprendzia. Bet kokia sistema susijusi su teisiu perleidimu yra oligarchine, kurioje tam tikri pilieciai (oligarchai) a priori turi daugiau itakos.

Nors cia viso labo senovinis-teorinis modelis, as esu isitikines kad jis visapusiskai isaiskina kokioje visuomeneje mes gyvename. Ir tai neliecia vien tik Lietuvos, tai ir JAV ir Vokietija ir kitos "labai demokratines" valstybes...

p.s tik nereikia aiskinti apie tiesiogines (tikrosios) demokratijos imanomuma siuolaikiniu valstybiu situacijoje. Jeigu demokratija neimanoma musu salygomis, tai dar nereiskia kad tam tikra oligarchijos forma reikia/galima pervadinti "demokratija"