Tema: Re: Viesieji pirkimai, bl...
Autorius: RaR
Data: 2012-08-21 16:35:43
> Tai va taip ir gyvenome. Didelėje korupcijoje (tai akivaizdu jau ir
> pasidomėjus korupcijos indeksais); dygo atsakingų (prieinančių prie
> pirkimų) biurokratų namai, pirkimai buvo neefektyvūs. Galime persikelti
> ir dar anksčiau, kai mes „kažkaip gyvenome“. Pavyzdžiui, kai vyravo
> palyginus visiškai laisva rinka, nebuvo jokio (efektyvaus, veikiančio)
> reguliavimo, jokių mokesčių (stogų ir reketo laikai), bet ar norėtųsi
> taip gyventi?

Supranti, sistemoje apie kurią kalbu, kaip tik nebuvo jokių biurokratų,
atsakingų už pirkimą. Juos sukūrė viešųjų pirkimų įstatymas. Čia perka
patys už projekto vykdymą atsakingi asmenys, kuriems lėšos, nedidelės
sumos, patikėtos laimėjus konkursą, pateikus ir gana išsamią sąmatą, ir
projekto vykdymo metu užsakovui atsiskaitinėjant už išleistas lėšas. Tas
viešųjų pirkimų įstatymas tokiu atveju sukelia tik bereikalingas
biurokratines kliūtis, trukdančias greitai ir efektyviai tomis lėšomis
disponuoti.

Kai panašiame projekte dalyvauja privati firma, dažnai netgi tame
pačiame projekte kartu su valstybine, jai jokie viešųjų pirkimų
įstatymai negalioja, todėl ji gali greičiau ir efektyviau disponuoti
lėšomis. Kartais netgi susitari su firma, kad ji iš savo pinigų dalies
nupirktų prekių, kurių tu negali nusipirkti už normalią kainą ar iš viso
problematiška nusipirkti pagal įstatymą ir sutartis, o jai savo ruožtu
nuperki tai, ką gali pirkti už normalią kainą. Tokiu būdu privati firma
iš tų pačių valstybės lėšų gali nusipirkti bet ką kas yra rinkoje,
greitai, ir už optimalią rastą kainą. Tuo tarpu valstybinei įmonei dėl
viešųjų pirkimų įstatymo visais šiais aspektais iškyla problemų.

> [...]
> siūlymai tokią schemą kaip tik ir įveda ar dar labiau skatina. Tas pats
> vienas biurokratas, neatskaitingas už išleidžiamus pinigus  visiškai
> nedviprasmiškai tau pasakys: važiuoji į kontorą "ragai ir kanopos" ir
> pirksi ten, aišku? O ką ten ir už kiek pirksi dar labai neaišku.
> Va tokia situacija, kai nebuvo įstatymo ir kol nebuvo pradėta dulkinti
> už viešuosius pirkimus, ir buvo įsigraužusi. Aš tikrai *labai* abejoju,
> kad moderniose Europos valstybėse valstybinio sektoriaus pirkimai yra
> tokie liberalūs, kaip čia bandei aprašyti (paskambinai ir užsakei).

Nežinau apie kokį biurokratą čia kalbi. Nesant viešųjų pirkimų įstatymo
niekas nenurodinėjo iš kur pirkti. Visada pats ieškodavau, iš kitų
sužinodavau, ir pasirinkdavau tą firmą, kuri turi man reikalingas prekes
už palankią kainą.

Vėlgi pasikartosiu - kad gal ne patys įstatymai ten tokie liberalus, bet
atsižvelgta į specifines sritis, kurioms jie netaikomi ar procedūros
labai supaprastintos.