Tema: Re: Viesieji pirkimai, bl...
Autorius: RaR
Data: 2012-08-20 21:00:40
Tie viešieji pirkimai iš viso yra nesąmonė, bent jau dabartiniame savo
pavidale. Dėl tiesioginių sutarčių - jos skirtos apeiti to paties
įstatymo nustatytas lėtas ir gremėzdiškas pirkimo procedūras. Rezultatas
gaunasi toks, kad  tas, kuris gauna pinigus ir yra atsakingas už
pasiektą rezultatą, juos leisdamas vietoje to, kad pirktų tą ir už tiek,
už kiek jam geriausiai būtų pasiekti nustatytus tikslus (nesant viešųjų
pirkimų), turi pirkti tai ir už tiek, ką jam nustato kažkoks
biurokratas, visiškai neatsakantis už tų pinigų panaudojimo rezultatą
(esant tiesioginėms sutartims pagal viešuosius pirkimus).
Tad vietoje "pažeidimų" (pvz. perkant pieštuką Office1, jeigu panašus
Maximoje kainavo penkiais centais pigiau), kuriuos galėtų padaryti
šimtai ar tūkstančiai atskirų subjektų, suinteresuotų gauti geresnius
rezultatus už jiems patikėtus pinigus, didelė galia suteikiama vienam
biurokratui, visiškai niekam neatsiskaitančiam už tų pinigų panaudojimą,
bet sudarančiam milijonines sutartis su tiekėjais. Tokiu būdu kiekvienas
subjektas vietoje to, kad pirktų pieštuką iš Office1 penkiais centais
brangiau nei Maximoje, perka jį dvigubai brangiau firmoje "Ragai ir
Kanopos", ir dar nusiperka ne tokį, kokio jam reikia, nes reikiamo
firmos "Ragai ir Kanopos" asortimente tiesiog nėra. Ar dalinasi savo
lengvu pelnu firmos "Ragai ir Kanopos" direktorius su biurokratu,
sudariusiu sutartį, galima tik spėlioti, bet neišvengiamai kyla
klausimas, kodėl tokia sėkmė ištiko būtent šį UAB.

> O kas ten per (idiotiški) susitarimai/santykiai tarp
> institucijų/užsakovų ir projekto dalyvių, tai atskiras klausimas; man
> irgi keista, kad projekto dalyviai turi vadovautis užsakovo viešaisiais
> pirkimais, o ne daryti tai savarankiškai (nors kita vertus, juk tai
> projektui pasibaigus, tas monitorius lieka užsakovo nuosavybė?)

Ne, čia ne taip supratai - vykdytojai neturi vadovautis užsakovo
viešaisiais pirkimais, jie turi vadovautis savo paties biurokratijos
vykdomais viešaisiais pirkimais. Vis tik tokioje didelėje institucijoje
kaip VU, jos biurokratija jau kaip trečiasis subjektas, įsikišantis į
užsakovo ir vykdytojo santykius. Atrodo, užsakovas duoda pinigus ir
užsako tam tikrus rezultatus. Vykdytojas pateikia rezultatus užsakovui
ir atsiskaito už išleistas lėšas (nors iš esmės tas atsiskaitymas irgi
kvailas - juk visada svarbiausia yra rezultatas, man, pvz., nesvarbu ar
plytelių klojėjas gautus pinigus prageria, ar žmonai atiduoda, svarbu
kad plyteles gerai suklotų). Bet čia, vadovaudamasis viešųjų pirkimų
įstatymu, įsiterpia vykdytojo biurokratinis aparatas ir apriboja jo
pirkinių asortimentą, priverčia jį už tą pačią prekę mokėti daugiau, tuo
pačiu apsunkina užsakymo įvykdymą, netgi sumažina savo institucijai
nuperkamos įrangos kiekį. Ir viskas dėl to, kad iš tiesioginio užsakymo
vykdytojo atimama reali pasirinkimo laisvė, o ją apriboja, galimai savo
asmeniniam pasipelnymui, už lėšų panaudojimą niekaip neatsakantis
biurokratas.

Štai jeigu tokį pat užsakovo projektą vykdo privatus subjektas, jam jau
nereikia gavus lėšas laikytis viešųjų pirkimų įstatymo, ir jis gali
greičiau bei efektyviau panaudoti pinigus. Tuo būdu valstybė savo
sukurtais įstatymais savo tarnybų veiklą daro netaupią ir neefektyvią.