Tema: Re: NT kainos: Lietuva - Uzsienis
Autorius: RaR
Data: 2011-12-19 23:33:08
> Nežinau kokiam teiginiui prieštaravai, bet sakei, kad tik USA taip
> blogai, o Europoj tai jau visai kitas vaizdelis. Realiai piniginis
> vienetas vis tiek praeina per biudžeto girnas, nesvarbu, ar tiesiai ar
> per kryžminį įsiskolinimą. Lieka tik psichologiniai skirtumai.

Samprotauji abstrakčiai, o kai reikia konkrečiai pagrįsti savo teiginius?

Kai šaliai skolina jos centrinis bankas, šalis moka palūkanas tam CB, ir
dalis jų eina CB funkcijoms palaikyti, dalis grįžta į valstybės iždą.
Kai CB perka kitos šalies obligacijas, vėlgi gauna palūkanas, kurių
dalis naudojama CB veiklai, dalis atitenka valstybės iždui.

O kalbant apie eurą, tai ECB iki šios eurozonos krizės, laikydamasis
taisyklių, nesupirkinėjo eurozonos šalių obligacijų, tad iš viso nėra
apie ką šnekėti.

> Na va, dar ES išmokas pripaišė visai ne į temą. Primenu, kalba eina tik
> apie CB ir su tuo susijusias išlaidas.

Tai konkrečiai mechanizmą, kuriuo mes pensijas prancūzams mokame, parašysi?

> Tiesa sakant tingiu knistis toje eurodokumentų masėje. Bet kuriuo atveju
> jie patenka į europiliečių kišenes, nes kitur tiesiog nefunkcionuoja.

Tai čia ir yra visa esmė. Gali pasakyti "Jonas dirba įstaigoje, kurioje
sukasi daug pinigų, todėl jam neabejotinai daug moka". Bet toks teiginys
nieko vertas, kol neparodysi, kad Jonas daug uždirba, ir kad tuos
pinigus jam moka minėta įstaiga.

> Kokios gali būti problemos, jei valiuta nėra pririšta? Prie ko čia
> rezervinių valiutų infliacija?

Valiutos vertė praktiškai tiesiogiai priklauso nuo jos rezervo vertės.
Kaip keičiasi skolos lapelis, kai skola nuvertėja? Jei zloto rezervas 60
procentų eurais ir 30 procentų doleriais, doleris per kažkurį laikotarpį
nuvertėja triskart o euras dukart, tai tuomet automatiškai už zlotą gali
gauti tris kartus daugiau dolerių ir du kartus daugiau eurų? Ne, gausi
jų tiek pat kiek ir prieš nuvertėjimą, nes rezerve valiutos kiekis
nepadidėjo. O rezervas nuvertėja lygiai taip pat, ar tavo valiutos
kursas fiksuotas, ar ne. Gaunami procentai už obligacijomis laikomą
rezervą irgi tokie patys fiksuotas tas valiutos kursas, ar ne.

> [...]
>
> Na gerai, tarkime, kad pasaulyje iš viso yra 1000 eurų. Mano furistas
> ten uždirbo €100 ir atsivežė į Lietuvą. Dabar €900 liko eurozonoj, €100
> Lietuvoje, sumoje - tie patys €1000. Gerai, dabar furistas nusprendė
> apsiprękinti ir išsikeitė savo eurus į litus. €100 eurų patenka į LB
> rezervą, šviežiai atspausdinti 345Lt - į furisto kišenę. Dar viskas
> tvarkoj. Po to LB nusiperka obligaciją ir €100 patenka į Prancūzijos
> biudžetą. Žiūrim ką turim: eurozonoje vėl €1000 + €100 vertės litai
> Lietuvoje = €1100. Klausimas, iš kur atsirado papildomi €100 vertės?

Stop. Teisingai parašei, kad atsirado papildomi €100 vertės litai, o LB
rezerve - Prancūzijos obligacijos už €100. Bet papildomų €100 neatsirado
- furistas atsivežė tuos €100 iš Europos, ir vėliau jie per LB grįžo
atgal. Išvada - LB padarė litų emisiją, pirkdamas Prancūzijos
obligacijas. Lygiai taip pat, kaip ir bet kuris centrinis bankas vykdo
savo pinigų emisiją - į rinką paleidžia šviežių pinigų kiekį, į savo
rezervą įsidėdamas emisijos sumą atitinkantį obligacijų arba užsienio
valiutos kiekį.

Kadangi Prancūzija savo obligacijas parduoda už eurus, tai keičiant
litus į obligacijas pasinaudota tarpininku euru. Bet lygiai taip pat
daro ir kitų šalių CB. Kinas parduoda prekę amerikonui ir gauna dolerį.
Doleris Kinijos CB-e išsikeičiamas į juanį (emituojamas juanis), Kinijos
CB už dolerį nusiperka JAV obligaciją. Rezultatas - uždirbtas doleris
grįžo į JAV, Kinijos CB išleido į rinką juanį, padengtą JAV obligacija.

> Tai
> tikrai nėra kreditinis resursas, nes jei Jonas paskolintų Petrui savo
> €100, tai rinkoje vis tiek funkcionuotų tik €100, Jonas jų tuo metu
> niekaip negalėtų leisti.

Tai va čia ir prieiname prie pinigų, kaip skolos raštelių esmės. Kai
Jonas Petrui paskolina €100, Petras išleidžia savo pinigus - skolos
raštelį, kuriuo naudodamasis Jonas gali atsiskaityti su Petru ar atgauti
iš jo paskolintus eurus. Lygiai tas pats Joną pakeitus furistu,o Petrą į
LB. Furistas paskolina LB €100, už kuriuos gauna LB skolos raštelį - 345
LT, kuriais jis gali atsiskaitinėti Lietuvoje arba atgauti iš LB
paskolintus eurus. Nei vienu, nei kitu atveju eurų rinkoje nepadaugėjo,
nes eurai - ECB skolos rašteliai, ir kad rinkoje padaugėtų eurų, turi
kažką paskolinti ECB (kiti to veiksmo pavadinimai - pirkti už kažką iš
ECB eurus, ECB kažką iš tavęs perka už eurus).

Vienintelis skirtumas tarp šių dviejų porų, kad Jono ir Petro atveju
eurai, pagimdę Petro skolos raštelio emisiją, iš karto vėl grįžta į
rinką, nes Petras savo raštelio negarantuoja atitinkamu rezervu, o tik
įsipareigojimu ateityje grąžinti skolą. Furisto ir LB atveju eurai iš
pradžių patenka į LB rezervą, ir į rinką grįžta tik iškeitus į
analogiškus skolos raštelius, garantuotus ne rezervu, o įsipareigojimu
ateityje grąžinti skolą - Prancūzijos obligacijas.

> Dabar gi, furistas Jonas apsipirkinėja
> Maximoje, ir tuo pačiu metu, už tuos pačius pinigus, bedarbis Pjeras
> perka savo Lidle Marselio priemiestyje. Tiesa, tie nauji litai nėra ir
> pilnavertis pinigas - jie nekonvertuojami ir veikia tik Lietuvos
> teritorijoje. Norint už juos ką įsigyti užsienyje, teks litus sunaikinti
> ir grąžinti eurus iš rezervo. Aš gi neteigiu, kad tai blogai ar gerai,
> bet, kad tai sukčiavimas - lyg ir nėra abejonių.

Kaip jau aukščiau išnagrinėta, eurų nepadaugėjo, padaugėjo litų,
padengtų Prancūzijos obligacijomis. Tad kur čia koks sukčiavimas ir kas
sukčiauja? Tai centriniai bankai ir pinigų emisijos mechanizmas? Ar tai
vyriausybės ir jų skolinimasis, leidžiantis centriniams bankams
padidinti pinigų kiekį rinkoje?

> Taip, turiu galvoje denominavimą į nulį, kai sąskaitos apnulinamos, o
> banknotai keliauja į saugyklą.

Visiškai teisingai, tuomet jie išnyksta. Užsienietis atsiima savo savo
eurus ir atiduoda LB jo skolos raštelius, nėra skolos - skolos raštelis
sunaikinamas.

> [...]
> būdas patrauklesnis Amerikos piliečiams (už mokesčių didinimą) ne tik
> psichologiškai, bet ir ekonomiškai. Populiarus teiginys, kad būtent
> Kinija apmokėjo Irako karą - didele dalimi yra teisingas. Trečia, kiek
> pamenu, FRS supirktos obligacijos gesinamos. Pagal jas nemokami
> procentai ir jos neteikiamos išpirkimui termino pabaigoje. Šiaip,
> kadangi sistema veikia dar tik apie 40m., tai kažkokių gilesnių išvadų
> sunku padaryti. Matyt reikėtų labai gilaus streso, kad kokia nors šalis
> pradėtų mažinti savo valiutos masę. Man tokią situaciją sunku įsivaizduoti.

Iš esmės viskas kaip ir taip, tik nereikia pamiršti, kad ta visa nauda
ir finansavimas - tai skolinimasis. Iš dolerio emisijos JAV gautų
negrąžinamą naudą tik tuo atveju, jei bankrutuotų - neatiduotų savo
skolų. Dabar gi nominaliai JAV Kinijai, Japonijai ir krūvai kitų
kreditorių skolinga dideles sumas ir kasmet sumoka nemažus procentus.

Dėl FED supirktų JAV obligacijų - tai, kaip jau anksčiau rašiau, jiems
nėra skirtumo kurias obligacijas FED supirkinės išleisdamas dolerius -
jei JAV, palūkanos neišplauks į užsienį, jei kitų šalių - jų palūkanos
atplauks į JAV. Čia svarbiausia, kad doleris būtų vertinamas, išliktų jo
paklausa. Dolerio emisiją FED gali vykdyti netgi tiesiogiai pirkdamas
Lietuvos obligacijas juk Lietuva skolinasi ir doleriais. Tik, aišku,
Lietuvos obligacijų patikimumas per mažas, bet yra ir kitų šalių.

> [...]
> antroje - ne. Prasideda prekių judėjimas iš antros zonos į pirmą.
> Toliau, dėl padidėjusios paklausos, kainos kyla ir antroje zonoje,
> tapdamos neįkandamos surogatais atsiskaitantiems piliečiams. Ilgainiui
> dėl euro įplaukimo padidėja ir surogatinės valiutos kiekis, rinka vėl
> susibalansuoja. Bet pragyvenimo lygis antroje zonoje jau lieka
> proporcingai žemesniame lygyje (lyginant su pirma zona) nei buvo prieš
> emisija. Tai čia maximum, kiek sugebėjau schematizuoti. Kreditų
> atėjimas, ES pagalba ir kiti gyvenimiški dalykai veikia paraleliai ir

Deja, mūsų biednumas ne dėl CB politikos. Monetarinė politika naujos
vertės sukurti negali, ji gali tik trumpam pakeisti pusiausvyrą. Gerai,
jei būtų taip paprasta sukurti turtus.

Dėl tų eurų masės atėjimo iš esmės jau viską išsamprotavau. Nematau
didelio skirtumo kur ta eurų masė ateis - ar į Lenkija su aktyvia
monetarine politika, ar į Lietuvą su pasyvia. Lygiai taip pat iš pradžių
tie eurai galės daug ką nupirkti, lygiai taip pat po to viskas pabrangs,
lygiai taip pat blogai bus jiems išėjus.