Tema: Re: cia visiems Lt pilieciams taikoma?
Autorius: Laimis
Data: 2010-03-31 03:01:56
Vasaris rašė:

> "Laimis"<wiela@centras.lt>  wrote in message

> Ką reiškia "nebe"? JAV draudimo rinkoje vien stambių žaidėjų
> keliasdešimt sukasi. Dėl libertarizmo - aš tai visada apie esmę, net
> jei jai ir įmanoma prikabinti kokią etiketę arba ją suklasifikuoti.

Nebe reiškia NEBE (ten po sveikatos reformos, už kelių metų, įsigalioja
privalomasis sveikatos draudimas, kurį administruos valstybės
struktūros/programos, todėl visiškai laisvo pasirinkimo (kur draustis,
ar apskritai draustis) tu NEBEturi; kaip ir čia, Lietuvoje.
Šiuo atveju esmė yra šio pasaulio tvarka su ideologinėmis, politinėmis,
ekonominėmis santvarkomis ir jų paradigmomis, raida, o ne utopinė ar
hipotetinė santvarka (dar su tokia aliuzija, kad JAV turbūt buvo/YRA kur
kas arčiau libertarizmo, nei Lietuva ir/ar vakarų Europa...).

> Mane graužia dėl principinių teisių ir laisvių, nes aš stengiuosi
> pasverti, kas būtų, jei aš atsidurčiau "anūjų" padėtyje. Ir aš šneku
> ne vien apie bomžus, neatsakingus emigrantus ir pan., bet ir apie
> žmones, piliečius, kurie pasirinko kitokį gyvenimo variantą, ne
> dalyvavimą "amžinoje ekonomikoje".

Tai sveikas atvykęs; nuo rytojaus tau (mokančiajam) PSD mokesčiai
padidėja iki, tarkime, 15% ir -- laisvas nuo galvojimų apie tai, kas
bus, kai/jei atsidursi kitoje barikadų pusėje. Tik va mokėti ir
egzistuojančių jau nesinori; iš karto užsimanai laisvės (mokesčių, nuo
mokesčių), erdvės, pasirinkimo, lengvatų, kompensacijų, prisimeni kuo
esi labai reikšmingas valstybėje/visuomenėje (mes mokytojai,
verslininkai, policininkai, gaisrininkai, menininkai, ...)
Natūraliam ir veiksmingam kompromisui, solidarumui, MANAU, dar per menka
branda (jei tik tai apskritai įmanoma), todėl tenka įgyvendinti
solidarumą per prievartą, o jos mąstas išraiška ir įsisąmoninimu yra
atvirkščiai proporcingas norui ir gebėjimui solidarizuotis).

> Dėl kategorijų - aš tau sakau, kad kada pradedi matyti situaciją iš
> kategorijų pozicijos, tai ir lieki tos kategorijos žanro veikėju. Ar
> tu visada nori likti amžinu vienos rolės atlikėju.

Mano kategorijos rolė yra bandymas matyti ir suprasti (įtikinti
klystant), kodėl nenori mokėti PSD ir kokias išeitis matai gyvendamas
santvarkoje, visuomenėje.
Ji (rolė) gali būti visiškai nuobodi ir neperspektyvi, jei atsakymas yra
tiesiog banalus: tiesiog nenoriu; noriu, kad galėčiau mokėti tiek, kiek
noriu ir būčiau laisvas...
Todėl ir klausiu -- mes kalbame apie libertarizmą, kraštutinį
liberalizmą ir pan. ideologines/hipotetines vertybes/siekiamybes ar
remiamės tuo kas dabar (iš tikrųjų) ir KAIP vyksta pasaulyje, iš jo
pavyzdžių?

> Dėl 14 metų - apsirikote. Dėl TIKRAI mokėsiu - tikrai nemokėsiu jo
> visą likusį gyvenimą. Ir kartu - ne, tikrai jo šiandien nemokėčiau,
> jei PSD nebūtų apmokestintos VISOS pajamų rūšys, net ir tos, kurios
> buvo apmokestintos kitais mokesčiais prieš tai, nors prie jų tipo ir
> racijos, sveikatos draudimas visiškai niekaip nekoreliuoja ir nė
> vienoje vakarų valstybėje nėra apmokestinamas.

Vargu ar aš apsirikau, nes sakydamas "tu", neturiu omenyje tavo
(konkretaus) asmens ir tavo darbo vietos, tik tą, kuris teigia/mano, kad
"...".
14 metų yra PSD įstatymui.
Kodėl nemokėsi? Todėl, kad pakeis įstatymus ir PSD panaikins, ar dėl to,
kad pensijoje būsi draudžiamas PSD valstybės lėšomis ir mokėti
nebereikės...?
Dėl "kitų mokesčių" ir nė "vienoje vakarų valstybėje", tai galėtum
išsiplėsti, nes beveik neabejoju, kad _klysti_, nebent turi omenyje
labai siaurą ir nereikšmingą (ar neitin reikšmingą) aspektą; mokesčių
sistema pas mus nėra TIEK labai unikali ar egzotinė, nes ji sulipdyta ir
lipdoma atsižvelgiant į kitų šalių patirtį...

> Koks dar "priklauso"? Ir kodėl kišamas libertarizmas - kaip mano
> kraštutinių pažiūrų įvardijimas? Nes bijoma įvardinti kita pusė,
> kurią aš akivaizdžiai rodau - įteisinta baudžiava, mokestis už nieką,
> reikalaujantis žmogui arba prieš jo norus ir valią fiktyviai
> dalyvauti cirke "darbo birža", arba eiti darbintis ir mokėti
> deficitiniam biudžetui. Aišku visada galima pritempti, kad teoriškai,

Įteisintas tikslinis mokestis už galimybę tiesiog nieko neveikti. Ir jis
gana mažas, menkas, taikantis į minimalaus pragyvenimo lygio standartą
su visomis ir REALIOMIS galimybėmis pasinaudoti valstybės parama, jei ir
tokio susimokėti nėra iš ko.
O libertarizmas čia prie to, kad dabar ir JAV jau nepasislėpsi nuo tokio
mokesčio ir "baudžiavos", valstybinio reguliavimo. Gali "pabėgti" tik
hipotetiškai, utopijose...
Be tavęs, mokančio deficitiniam biudžetui, nebėra valstybės. Jei
balsuoji kojomis dėl biudžeto deficito (ar dar tragiškiau -- jo
procento), tai prisijunk prie būrio savo tariamos laimės ieškoti svetur
jau dabar, nes likęs turi tempti jungą. Solidariai. Kad biudžetas taptų
ne tiek deficitinis ir čia būtų miela/įmanoma gyventi. Atsakingas
pasirinkimas/apsisprendimas, kai/jei esi atsakingas brandžioje
visuomenėje ir turi ką čia prarasti, ar ne...?

> rankų. Tačiau šitas valdžios sprendimas yra nukreiptas būtent prieš
> konkretų asmens tipą, - atsisakusį dalyvauti absurde. Kada pradedamas
> persekioti pastarasis tipas, labai greitai pradedamos ir grupių
> raganų medžioklės, o galiausiai - turime nacizmą ir pan. tokio tipo
> blogį.

Kas yra valdžia? 141 liaudies priešas ir tūkstantinė ministerijų klerkų,
valdininkų gvardija, kuri veikia prieš liaudį? Man tikrai liūdna, jei
tik tokią valdžią tematai. Galiu peradresuoti tau tavo
žodžius -- kada pradedi matyti situaciją iš kategorijų pozicijos, tai ir
lieki tos kategorijos žanro veikėju.
Kam tas su(si)priešinimas: aš ir valdžia, mane engia valdžia...?

> Ne. Yra vadinamos pirmo lygio paslaugos ir ne pirmo lygio. Už
> pastarąsias, sudėtingas - viską ploji iš savo kišenės (arba savo
> draudimo, bet tai iš esmės tas pats). O jei nenori - tau mandagiai
> pasiūlo apsilankyti VĮ sveikatos skyriuose ir gauti pagal valstybinį
> lygį.

O beje, iš kur, kažin, dygsta talentingi kardiologai, neurologai,
chirurgai,...? Turbūt auga privačių kardiologų šeimose, klinikose ir
praktikuojasi "ant katyčių" privačių klinikų rūsiuose...?
O gal universitetuose, klinikose, ligoninėse...? Valstybiniuose ir
valstybinėse?
(apie "valstybinį lygį" ir kiek tai _kainuoja_ (vos tik pasidaro
sudėtingiau) privačiai...)

Šioje vietoje dar sykį siūlau pasvarstyti ar PSD tau nesuteikia
akivaizdaus privalumo -- ne nusividuriuot dėl infekcijos ligoninėje, o
inkstų persodinimo operacijos ar bet kokios kitos, _sudėtingos_, kurią
tau tikrai pakankamai profesionaliai atliks ir pagal valstybinį lygį...

> Vidutinis amerikietis ir taip jau yra apsidraudęs, nes ten pas juos
> vidurinė klasė gerokai platesnė, nei pas mus ar dar kur nors kitur,
> ir ji labai puikiai supranta, kaip tas draudimas skiria juos nuo

Apie tipinį vidutinio amerikiečio draudimą gerai aprašė Ričardas Čepas.
Galėčiau dar nebent pailiustruoti teiginiais iš Warren'o Buffett'o lūpų...:
http://en.wikipedia.org/wiki/Health_care_in_the_United_States

> ir niekur neveda. Dar niekada nebuvo sąmoningas tas, kuris kažką gavo
> "nemokamai".

> Ar mes kalbame apie socialinį draudimą (pensiją), ar apie privalomą
> sveikatos draudimą?

Analogija. Ji taip pat (jei tik ne aštriau) galioja ir sveikatos
draudimui. Paskaičiuok giminės ligų kaštus privačiomis kainomis ir
palygink tai su galimybe pasirūpinti kiekvienam atskirai savo gydymu,
kaip ir net savo artimųjų gydymu.

> Jei atmetus pačio klausimo neteisingumą, tai atsakau - taip, visi
> senukai giminėje arba sugebėjo patys išsilaikyti, nes: 1. buvo
> stiprūs ir rūpinosi savo sveikata, vedė sveiką gyvenimo būdą 2.
> turėjo santaupų. 3. vedė dalinai natūrinį ūkį 4. vaikai/anūkai
> rūpinosi.

T.y. neatsirado medicina ir prieinamos (ar apskritai) galimybės
*gydytis*...?
(apie sveikatingumo rodiklius nebesiplėsiu...)

> Nieko ji negarantuoja. Tai yra tavo ir mano, mūsų kartos pinigai,
> perskirstomi gyvai, o ne kažkieno sukaupti. Sukauptieji pavirto

Garantuoja, nes tu (pavyzdys), vienas pats, žiū, nebeišlaikytum savo
tėvų, nors jei padedu aš (be tėvų; pavyzdys) ir dar keli dirbantieji
(solidesni mokesčių mokėtojai)...?

> Pats sau prieštarauji :-) Jei visą gyvenimą moki po 72 Lt kas mėnesį
> (tarkime paimkime nediskontuotus pinigų srautus), tai visą gyvenimą
> mokant visiems (arba absoliučiai daugumai), kažkaip išeina
> išsimokėti. Bet jei staiga gauni išgelbėtą sveikatą (nes juk niekas

Nematau prieštaravimo. Sumoki draudimo sistemai ir savo įmokomis "lopai"
aibę peritonitų, finansuoji aibės pacientų ligų gydymą, iki pasibeldžia
(rimtesnės ar ne) taviškės; draudiminis įvykis vistik, su neabejotina
tikimybe pasinaudoti PSD ir ne kartą per savo gyvenimą.
Atsimink Ričardo Čepo paminėtą skaičių -- 40k$ už apendicito
operaciją...(kaip su galimybėmis, perspektyvomis ją apsimokėti,
nebetraukiant į senatvę, kur laukia, galbūt net ir "pats sveikiausias
vėžys ar parkinsonas pasaulyje" -- likimo išdaiga, kai/jei visą gyvenimą
skrupulingai rūpinaisi savo sveikata...

> Kodėl 10 kLt? :-) Kodėl ne 100 Lt? ne 1000 Lt? arba jau jūsų masteliu
> - 100'000 Lt?

Todėl, kad TIKRAI tiek kainuoja. Ne gripas, ne paprastas kojos lūžis, o
kažkas rimčiau, po ko kiekvienas būtų susirūpinęs savo sveikata, nes
reikėtų DAUG mokėti. Tik va mokėti ir išsimokėti, neturint PSD, iš esmės
nebūtų jokių galimybių.

> Vietoje to, kad būtų užkištos akivaizdžios skylės įstatymuose (grįžau
> iš Airijos, sumokėjau 72 Lt, per visą mėnesį tvarkausi dantis,
> lopausi, perku kompensuojamus vaistus, kitas pvz.: esu kunigas, arba

Tokių skylių (senokai) nebėra; reikalaujama trijų mėnesinių įmokų
(draudimo laiko, tęstinumo sąlyga) arba vienakartinės trijų minimalių
algų (800 Lt) įmokos, kad draudimas įsigaliotų. Be to, kad DABAR (kam tu
gausiai prieštarauji, piktiniesi) kaip tik ir bandoma įgyvendinti
prievolę mokėti PSD kas mėnesį, visus metus, jei esi nuolatinis
gyventojas (nors čia realiai nieko neveiki -- nedirbi ir darbo biržoje
nestovi)...