Tema: Re: kaip dragint su dyzeliu?
Autorius: bomanz
Data: 2010-05-21 21:51:09
YZF wrote:

> "bomanz" <kazkur@taj.ten> wrote in message

> skaiciau bet ilgo begio idejimas nelabai gelbsti dideli torka turinti
> varikli nes galiausiai, ratuose jis buna mazas :) Tai mazas torkas ir
> negelbsti.
>
> Geriau tada padidinti rato sukimosi greiti ne per transmisija o per
> apsuku didinima. Sukimo momentas islieka toks pats arba vos vos mazesnis
> negu idejus ilgesni begi (po tokio ilgo begio momentas sumazeja daug
> daugiau negu po apsuku pridejimo).
>
> daug torko + ilgos pavaros < mazai torko + daug rpm

Aš truputį pagalvojau ir pastebėjau tokį dalyką.

Tarkim variklis sukasi 6000aps ir duoda 100Nm torko. Jei prijungsim reduktorių
(greičių dėžę), kuris apsukimus sumažins 2 kartus, greičių dėžės išėjime gausim
3000aps ir 200Nm torko. Jei apsukimus sumažinsim 3 kartus, turėsim 2000aps ir
300Nm torko. Šis dėsnis galioja įvairose žemės rutulio vietose, mėnulyje, Marse
ir tikriausiai visoje Paukščių Tako galaktikoje.

Įdomus pastebėjimas tas, kad visais trim atvejais sandauga apsukimai kart torkas
lieka pastovi! Tai jau seniai pastebėjo protingi žmonės ir sandaugą pavadino
galia. Galia gali būti matuojama vatais, kilovatais, arkliais, kibirais per
minutę ir kitokiais matavimo vienetais. Tam, kad gauti kilovatais sandaugą
apsukima kart torkas dar reikia padauginti iš kažkokios tai konstantos į kurią
įeina skaičius PI, sekundžių skaičius minutėje ir dar kažkas.

Taigi jeigu turime dvi idealiai sferines mašinas idealiame vakume su idealiais
vairuotojais ir idealiai vienoda torko kreive visada laimės automobilis su
galingesniu varikliu. Visiškai nepriklausomai nuo to, kokio dydžio torką išvysto
variklis. Svarbu tik torko ir apsukimų sandauga. Šiaip jei turėsim galvoje, kad
torką ratuose padalinus iš rato spindulio metrais gauname mašiną į priekį
stumiančią jėgą niutonais, visa likusią informaciją rasime maždaug 7 klasės
fizikos vadovėlyje.

Realybėje viskas sudėtingiau. Torko kreivė netiesinė. Bėgių perdavimo skaičiai
ne visada tinkamai parinkti. Sinchronizatoriai būna sudilę ir bėgis nenori jungtis.

Nors jei variklis benzininis su daug vožtuvų cilindrui, jo torko kreivė prie
didelių apsukimų krenta mažai ir greičiausiam įsibegėjimui reikia paprasčiausiai
sukti iki redlaino. Arba beveik iki redlaino. Manau daugiau įtakos turės
sugebėjimas greitai perjungti pavaras :)