Tema: Garantiniu a/m savininkams gera zinia
Autorius: zlc
Data: 2010-01-07 09:01:13

is www.konkuren.lt/



GARANTINĖS PRIEŽIŪROS SĄLYGOS BUS PALANKESNĖS AUTOMOBILIŲ SAVININKAMS 
(2009-12-29)








Pranešimas spaudai 2009-12-29

Lietuvos Respublikos konkurencijos taryba nutraukė tyrimą dėl automobilius 
parduodančių įmonių veiksmų, reikalaujant atlikti garantinių automobilių 
techninę priežiūrą tik įgaliotame tinkle, atitikties Konkurencijos įstatymo 
5 straipsnio ir Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo 101 straipsnio 
reikalavimams. Toks nutarimas priimtas atsižvelgus į svarbias aplinkybes – į 
tai, kad pažeidimu įtariami ūkio subjektai – Hyundai Motor Baltic Ltd, UAB 
„Inchcape Motors“, Renault Polska Sp. Z. o. o., BĮ UAB „Lautra Motors“, 
Toyota Baltic AS, UAB „Autotoja“, UAB „Tokvila“, Honda Motor Europe Ltd., 
UAB „Veho“, Saab Automobile AB, UAB „Piliakalnis“ autocentras – pateikė 
informaciją ir įrodymų, jog jie geranoriškai nutraukė veiksmus, kėlusius 
įtarimą dėl jų atitikties Konkurencijos įstatymo ir Sutarties dėl ES veikimo 
reikalavimams. Be to, šie ūkio subjektai pateikė Konkurencijos tarybai 
rašytinius įsipareigojimus tokių veiksmų neatlikti, arba atlikti veiksmus, 
šalinančius įtariamą pažeidimą ar sudarančius prielaidas jo išvengti 
ateityje.

Konkurencijos tarybos tyrimas dėl automobilius parduodančių įmonių veiksmų, 
reikalaujant atlikti automobilių techninę priežiūrą tik įgaliotame tinkle, 
atitikties Konkurencijos įstatymo 5 straipsnio reikalavimams buvo pradėtas 
UAB „Martonas“ prašymo pagrindu. Tyrimas buvo atliekamas esant įtarimui, kad 
gamintojai (ar jų atstovai regionui) ir automobilių platintojai (pardavėjai) 
yra sudarę draudžiamus susitarimus, kuriais ribojamos galimybės 
nepriklausomiems remontininkams atlikti automobilių techninę priežiūrą jų 
garantijos laikotarpiu, ir turint įtarimą, kad tokios automobilių garantijos 
nuostatos gali daryti poveikį prekybai tarp valstybių narių. Dėl tokių 
susitarimų gali nukentėti ir vartotojai, nes ribojamos jų pasirinkimo 
galimybės.

Tyrimo metu nustatyta, kad sudarytų sutarčių dėl automobilių platinimo ir 
pardavimo tarp: Honda Motor Europe Ltd. ir UAB „Veho“ („Honda“ automobilių 
pardavėjas), Hyundai Motor Baltic Ltd. ir UAB „Inchcape Motors“ („Hyundai“ 
automobilių pardavėjas), Renault Polska Sp. z. o. o ir BĮ UAB „Lautra Motors“ 
(„Renault“ automobilių pardavėjas), Saab Automobile AB ir UAB „Piliakalnis“ 
autocentras („Saab“ automobilių pardavėjas), Toyota Baltic AS ir UAB 
„Autotoja“ bei UAB „Tokvila“ („Toyota“ automobilių pardavėjai), pagrindu 
platintose automobilių garantinio aptarnavimo knygelėse buvo įtvirtintos 
tokios automobilių garantinio aptarnavimo sąlygos, pagal kurias automobilių 
savininkai ar naudotojai automobilio techninę priežiūrą garantiniu 
laikotarpiu turėjo atlikti tik tam tikruose servisuose, kurie yra 
atitinkamai įgalioti atlikti konkretaus prekės ženklo automobilių priežiūros 
ir remonto darbus. Esant nustatytoms tokioms automobilių garantinio 
aptarnavimo sąlygoms, automobilių savininkai (naudotojai) automobilio 
garantijos galiojimo metu iš esmės buvo skatinami naudotis tik įgaliotųjų 
remontininkų teikiamomis automobilio techninės priežiūros paslaugomis, nes 
priešingu atveju prarastų teisę į garantinį aptarnavimą (pvz., neatlygintiną 
automobilio remontą garantinio laikotarpio metu).

Automobilių techninė priežiūra yra atliekama periodiškai, priklausomai nuo 
automobilio naudojimo intensyvumo, atsižvelgus į automobilio ridą ar jo 
eksploatavimo laikotarpį, ir apima darbus, susijusius su automobilio 
natūraliu nusidėvėjimu bei kitais tinkamam automobilių eksploatavimui 
būtinais darbais, pavyzdžiui, tepalų, tepalų filtrų keitimas, padangų 
keitimas, lempučių keitimas, žvakių keitimas, valytuvų keitimas, stabdžių 
kaladėlių keitimas ir kt. Už automobilio techninės priežiūros darbus turi 
susimokėti automobilių savininkai ar naudotojai. Tuo tarpu automobilio 
remontas apima darbus, susijusius su automobilio gedimu, kurie automobilio 
garantinio laikotarpio metu yra atliekami neatlygintiniai, jeigu automobilio 
gedimas atsirado ne dėl automobilio naudotojo kaltės bei yra tenkinamos 
kitos garantinio aptarnavimo sąlygos.

Automobilių gamintojams ir pardavėjams susitarus per automobilių garantinio 
aptarnavimo sąlygas skatinti vartotojus techninę priežiūrą automobilių 
garantiniu laikotarpiu atlikti tik įgaliotame tinkle (pas įgaliotuosius 
remontininkus), galėjo būti ribojamos nepriklausomų remontininkų galimybės 
konkuruoti su įgaliotaisiais remontininkais dėl automobilių techninės 
priežiūros paslaugų teikimo, dėl ko nepriklausomi remontininkai būtų 
stumiami iš tokių paslaugų teikimo rinkos, arba negalėtų į ją sėkmingai 
patekti, pradėdami tokią veiklą. Tokia situacija gali lemti, jog, iš esmės 
nesusidurdami su nepriklausomų remontininkų konkurencija, įgaliotieji 
remontininkai techninės priežiūros paslaugas garantinio laikotarpio metu 
gali teikti aukštesnėmis kainomis, nei jos būtų, jei automobilio garantijos 
sąlygos nevaržytų vartotojų teisės pasirinkti ir pirkti atitinkamas 
techninės priežiūros paslaugas iš nepriklausomų remontininkų.

Atsižvelgus į visų automobilių gamintojų sudaromas sąlygas visiems 
remontininkams (įskaitant ir nepriklausomus) gauti visą reikiamą techninę 
informaciją, būtiną automobilių techninės priežiūros darbams tinkamai 
atlikti, nėra pagrindo abejoti, jog, esant paklausai, visi nepriklausomi 
remontininkai galėtų tinkamai ir kokybiškai atlikti automobilių techninės 
priežiūros darbus.

Konkurencijos taryba, įvertinusi pažeidimu įtartų ūkio subjektų prisiimtus 
įsipareigojimus, nustatė konkrečius būdus ir reikalavimus, kaip turi būti 
išleistos ir platinamos naujos redakcijos automobilių garantinio aptarnavimo 
knygelės, bei informuojami pirkėjai, įsigiję automobilius su senos versijos 
garantinio aptarnavimo knygelėmis, apie pakeistas automobilių garantijos 
sąlygas. Automobilių savininkai turi žinoti, kad automobilių garantinio 
laikotarpio metu atlikus automobilio techninę priežiūrą pas nepriklausomus 
remontininkus, galimybė naudotis automobilio garantiniu aptarnavimu 
neprarandama.