Tema: Re: Demografinė Lietuvos Opa
Autorius: RaR
Data: 2013-07-04 19:06:17
2013.07.04 14:56, Tomas rašė:

> Tipiška vainieniška mastymo klaida. JAV vyriausybės deficitines išlaidas
> iš esmės (nors ir netiesiogiai) finansuoja FED'as (o ne Petras su Jonu,
> ar koks dėdulė Liao iš Šanchajaus). Vyriausybei darant deficitines
> išlaidas didėja ir dolerių kiekis ir valstybės obligacijų kiekis.
>
> Taigi, jei surenkama $90 mokesčių ir išleidžiama $100, privatus
> sektorius vietoje $90 gauna $100 + $10 vertės obligacijų (už tai
> parduodamas valdžiai $100 vertės prekių ir paslaugų).

Taigi jau pirštais tau viską parodžiau. Bet jeigu nori tikėti savo
svaičiojimais nepaisant visos logikos ir aritmetikos, tikėk. Nebematau
prasmės tau kažką įrodinėti.

> Būtent, kad nusiperka. O ne atima kaip reketininkas :)

Durniau tu, pinigus atiminėja, o už atimtus pinigus jau nusiperka!
Reketininkas Gariūnuose irgi pinigus iš prekeivio atiminėja, o ne dolerius.

Atsiprašau už žodžius, bet mano kantrybė jau išseko, tad tenka ir
diskutuoti kaip su bukagalviu.

> Šaltinis gal ir ne moksliškas (nes tingiu knistis eurostate), bet vis
> tiek pateiksiu.
> Ispanijos biudžeto balansas:
> http://www.tradingeconomics.com/spain/government-budget
> Airijos biudžeto balansas:
> http://www.tradingeconomics.com/ireland/government-budget
>
> Faktas paprastas - valdžia iki krizės ne tik kad "nepumpavo skolintų
> pinigų į privatų sektorių", bet jį skurdino surinkdama daugiau mokesčių,
> nei darė išlaidų.

Taigi visi keinsiizmai ir moko, kad kai kyla ekonomikos burbulai, reikia
kelti mokesčius ir mažinti valdžios išlaidas, kad stabdyti ekonomikos
perkaitimą, o kai ekonomikos nuosmukis - atvirkščiai. Bet trejetas metų
su bendru 3,9% biudžeto proficitu ir tebesančia šalies skola niekaip
nekompensuoja bendro 45,4% biudžeto deficito per paskesnius penketą
metų. Tai ir sakau, kad prasidėjus krizei bandė palaikyti gyvenimo lygį
skolintais pinigais, nes neturėjo jokio rezervo, tai ir priėjo
skolinimosi liepto galą.

Kai tuo tarpu šalyse, kurios krizės bėgyje bandė subalansuoti biudžetą,
dabar jau yra ekonomikos augimas ir mažėja nedarbas, šalyse, kurios
slėpdamosi nuo krizės bandė galvą kišti į vis gilesnį paskolų smėlį
(Graikija, Ispanija, etc.), ekonomikos smukimas dar nepasiekė dugno,
nedarbas pasiekė rekordines aukštumas, priedo skolų kupros užteks
ateinančioms kelioms kartoms.

Tuo tarpu Airija, per krizę staigiai įklimpusi į dideles skolas, nes
sukišo nežmoniškus pinigus šį bankinę sistemą, vėliau pradėjo ryžtingai
balansuoti biudžetą ir jos dabartinė situacija bei perspektyvos žymiai
šviesesnės.

> Nieko sukti ir nereikia. Nei Kinijos vyriausybė, nei CB, nei verslas
> nekuria US$, todėl iš principo negali finansuoti JAV biudžeto.

Ir čia jau viską ant pirštų ne kartą paaiškinau - kinų verslas kuria
prekes ir paslaugas, jas parduoda amerikonams, o gautus dolerius
atiduoda JAV biudžetui už skolos lapelius. Už grąžintus dolerius
amerikonai vėl perka kinų prekes ir paslaugas.

Negi nesupranti, kad JAV valdžiai, kaip ir kiekvienam žmogui, galutinis
tikslas yra ne US$ ar kiti popierėliai, o prekės ir paslaugos, kurias už
juos gali nusipirkti?

> Agentūros nustatinėjančios kredito reitingus ne kartą mažino tokių šalių
> kaip JAV ar Japonija kredito reitingus. "Skolinimasis" joms pabrango?
> Ne, atpigo, nes palūkanas nustato tų šalių CB, o ne rinka.

"Ne kartą" - tai kai viena iš kelių pagrindinių kredito reitingų
agentūrų S&P vienintelį kartą istorijoje 2011 m. sumažino JAV reitingą
nuo AAA iki AA+?

Japonijos kredito reitingas dėl didelės skolos kiek žemesnis, bet ji
ypatinga tuo, kad 95% tos skolos yra vidinė - tas obligacijas perka
Japonijos žmonės, jų pensijų fondai ir įvairios organizacijos, ir jie
mažai žiūri į tarptautinius kredito reitingus. Juk japonai iš esmės
skolingi sau - jeigu valdžia obligacijas išpirks, tai jos bus išpirktos
už iš jų mokesčiais surinktas jenas, jeigu neišpirks - jie jenų negaus,
bet jos ir nebus atimtos. Taigi, iš esmės valstybei bankrutavus japonai
nei praturtės, nei nubiednės.

> Kinijai kol kas neblogai sekasi.
> Aišku Kinija išskirtinis atvejis, nes jos makroekonominė mintis po
> II-ojo pasaulinio karo plėtojosi gana izoliuotai nuo "civilizuoto"
> pasaulio.

Esmė tame, kad Kinijos ekonomika būtent tada ir pradėjo kilti, kai buvo
atsisakyta centrinio planavimo. Dabar ten iš esmės rinkos ekonomika su
privačia nuosavybe, labai atvira užsienio investicijomis, tik politinę
valdžią uzurpavusi komunistų partija. Kai valdžioje diktatūra, netgi
lengviau įvykdyti įvairias reformas, nes iš esmės nėra profsąjungų,
protestų, balsavimų už antireformines partijas ar populistus. Panaši
situacija, kaip Čilėje Pinočeto valdymo laikais. Nors formaliai Kinijos
valdantieji - komunistai, o Pinočetas buvo antikomunistas, bet abiem
ekonomikos reformavimo klausimais patarinėjo Miltonas Friedmanas ir jo
mokiniai.

> Aš dabar galvoju, ar čia Tamsta rimtai manote, kad kažkokios pasaulio
> šiknos šalys kaip Somalis ar Juodkalnija yra vos ne teiktinas pavyzdys,
> kaip turi tvarkytis valstybės?

Somalį čia tu pateikei. Aš tik pateikiau dar vieną šalį, kuri ir dabar
naudoja svetimos šalies valiutą.

> Čia man belieka pakartoti citatą:
> "Of course, they (banks) do not really pay out loans from the money they
> receive as deposits. <...> What they do when they make loans is to
> accept promissory notes in exchange for credits to the borrowers'
> transaction accounts."
>
> Ir pasiūlyti skaityti, skaityti, skaityti ... :)

Telieka pridėti tolesnę citatos dalį iš praeito posto, kurią kažkodėl
šiame išmetei:

"But the deposit credits constitute new additions to the total deposits
of the banking system. <...> If the lending banks expect to lose these
deposits - and an equal amount of reserves - as the borrowers' checks
are paid, they will not lend more than their excess reserves."