Tema: Re: Demografinė Lietuvos Opa
Autorius: Tomas
Data: 2013-05-27 18:10:34
On 2013.05.27 13:46, RaR wrote:

> Tai ior Bernankės kompanija bei universitetų profesoriai nežino, kas iš
> tikrųjų nustato palūkanų normas?

Kad Bernankė žino tai net neabejoju. Kad daugybė universitetų profesorių
nežino - taip pat neabejoju.

> Visada teigiau, kad pinigai yra skolos lapeliai. Jeigu jie ne skolos
> lapeliai, tuomet tai yra tiesiog lapeliai, o ne pinigai. Ir vyriausybė
> turi skolintis (o ne tiesiog pasiimti) net ir iš savo CB todėl, kad
> kitaip valiutą ištiks krachas, ir tuomet jau skolintis galės kitų
> spausdinamais pinigais. Iš esmės tam, ką dabar rašai, jau nebeturiu ko
> prieštarauti.

Tiesa sakant  nematau, kodėl valiuta turėtų žlugti, bet tam tikra loginė
ir politinė prasmė deficitines išlaidas formaliai įforminti kaip
valstybės skolą yra. Dėl šventos ramybės :)

> [...]
> akivaizdesnis pavyzdys už Australiją, pvz. Norvegija - šalis su
> sukauptais dideliais rezervais ir pastoviai proficitiniu biufdžetu irgi
> turi ne tokią ir mažą skolą. Nesidomėjau ar taip yra, bet tokios
> valstybės gali užsidirbti papildomų pinigų pasinaudodamos žemais savo
> skolinimosi kaštais - parduoda kažkiek savo ir nuperka kažkiek didesnę
> grąžą duodančių obligacijų.
>
> Bet visgi pagrindinis daugelio šalių skolinimosi motyvas yra pajamas
> viršijančios išlaidos . Pvz. ir ta pati JAV - prezidentas karts nuo
> karto turi kreiptis į kongresą kad šis padidintų skolos limitą - jei

Tas skolos limitas yra absurdiškas senų laikų reliktas, kuriuo naudojasi
neo-konai siekdami savų tikslų. Kvailiausia yra tai, kad kaip suprantu
yra formaliai ribojama konkreti dolerių suma, kurią gali "skolintis"
JAV. Tuo tarpu augant ekonomikai (o JAV ekonomika turi kur augti, per
pastaruosius 30 metų gyventojų skaičius JAV išaugo vos ne 100mln.), jai
aptarnauti reikia vis daugiau dolerių kuriuos gali sukurti tik JAV
iždas/FEDas.

> [...]
> patikimumo, be didelio pavojaus gali pakelti skirtingo dydžio skolą. Bet
> vien galėjimas prisispausdinti savo pinigų čia nepadės. Kad šaliai
> skolintų jos valiuta, ta valiuta turi būti pakankamai patikima, o
> besaikis spausdinimas finansuojant vyriausybės išlaidas tą patikimumą
> greitai sunaikins. Apibendrinant, galimybė spausdinti pinigus šalims,
> tai darančioms atsakingai, suteikia galimybę esant reikalui save šiek
> tiek patempti už ausų (pasiskolinti iš savęs), bet iš esmės vyriausybės
> finansavo šaltinis visuomet yra jų surenkami mokesčiai.

Man rodos jau sutarėme, kad valstybės skola lygi privataus ir užsienio
sektoriaų santaupoms. Tai reiškia, kad jei valstybė niekada neturės
deficitinių išlaidų, privatus ir užsienio sektorius negalės nieko
sutaupyti, nebent valstybė turi pakankamą einamosios sąskaitos
perteklių, t.y. gauna tiek įplaukų iš užsienio, kad patenkina vietinio
privataus sektoriaus taupymo poreikius.

JAV "problema" tame, kad jų dolerius taupo visas pasaulis. Ir kol tokios
tendencijos nepasikeis, skola (nominaliai) augs.

> [...]
> pasipiktinimui ne tik kad nepanaikino CB nepriklausomybės, pinigų
> spausdinimu nefinansavo "greito juodaodžių gerbūvio pagerinimo", bet
> netgi paliko pareigose tą patį aparteido laikų CB pirmininką ir bene
> visą valdybą. Ir ten bent kurį laiką tiek ekonomika, tiek randas buvo
> gana stabilūs. Zimbabvėje Mugabė greitai pats pradėjo reguliuoti pinigų
> spausdinimą (reikia gi prisispausdinti pinigų, kad pagerinti juodaodžių
> gyvenimą), ir greitai tiek Zimbabvės dolerį, tiek ekonomiką ištiko
> krachas, net daugelis juodaodžių su nostalgija prisimena aparteido l

Kad šimpanzė valdžioj yra blogis - nediskutuotina.
Galima nebent ginčytis ar šimpanzės "spausdinant pinigus" sukurta
hiperinfliacija sugriovė ekonomiką, ar neteisinga šimpanzės reakcija į
jo paties sugriautą (nuvarant baltuosius ūkininkus nuo žemės) ekonomiką
sukėlė hiperinfliaciją.

> Perskaičiau tą brošiūrą jau kadaise, beje, ji kartais išleista ne Sent
> Luiso skyriaus?

Kad ir kurio skyriaus - visi jie vienos pragaro mašinos dalis :)

> Iš esmės ten nieko tokio nėra, aiškinamoji brošiūra, tas
> pats parašyta ir makroekonomikos vadovėliuose bei vikipedijose.
> Zeitgeist'ų kūrėjai ją ištraukė, kad tą "money multiplication"
> mechanizmą, kurį jie patys klaidingai supranta ar sąmoningai klaidina
> neturinčią atinkamų žinių auditoriją, pateiktų kaip kažkokį sąmokslą,
> aprašytą vos ne kažkokiame slaptame dokumente.

Būtent taip. Bet tam tarnauja ir visiems brukama CB nepriklausomybės
ideologija. Maždaug - sėdi žydai bankininkai ir spausdindami dolerius
paverčia visus pasaulio gyventojus vergais :)

Aišku jei priimi, kad CB yra valstybės aparato dalis, tai vėlgi galimos
dvi reakcijos. Jei esi koks libertaras ar vainienė, kuriam valstybės
aparatas bet kokia forma yra blogis - vėlgi gaunasi, kad CB yra blogio
dalis. Bet jei priimi, kad valstybės aparatas (geriau ar blogiau jis
sustyguotas - kitas klausimas) yra normali kiekvienos valstybės dalis,
tai ir CB priskyrimas valstybiniam sektoriui tampa visai natūraliu.

> Dėl palūkanų reguliavimo mechanizmo, tai kaip besuksi, iki šiol
> pagrindinis buvo CB vykdomos laisvos rinkos operacijos, tai galioja visų
> šalių pagrindiniams CB. Juk tas tavo pacituotas sakinys visiškai
> neprieštarauja šiam teiginiui - jeigu pinigų į rinką išmesta daugiau,
> jie prieinamesni ir pigesni, jei mažiau - atvirkščiai. Juk čia kalbama
> apie pinigų prieinamumą ir kainą rinkoje, o ne imamų tiesiogiai iš FED.
> O kokią reikšmę ateityje turės kiti instrumentai, tame tarpe ir bent jau
> FED visai neseniai pradėtos naudoti mokamos palūkanos už rezervus -
> [...]

Tai kad tie instrumentai jau senai sėkmingai naudojami kitų CB.

Bet kuriuo atveju nematau didelės prasmės čia ginčytis. Tamsta teigia,
kad pagrindinis pinigų kainos (palūkanų normos) nustatymo instrumentas
yra OMO, aš teigiu, kad tam reguliavimui yra ir kitos priemonės. Bet
kaip suprantu mes iš esmės sutariame, kad CB, o ne rinka nustato pinigų
kainą. Galų gale, jei būtų kitaip - niekas nesektų kiekvieno Bernankės
ar Draghio pirstelėjimo.

> Nesupratau, kodėl būtent jos leidžia? Juk privačių pensijų fondų verslui
> leidžia gyvuoti pačios valstybių obligacijos (nors iš esmės ir be jų yra
> vertybinių popierių), be to šis verslas JAV gyvuoja tikrai ilgiau nei
> keturis-penkis metus, nuo kada FED pradėjo mokėti tas palūkanas.

O koks skirtumas ar palūkanas moki už obligacijas, ar už rezervus
sąskaitoj?