Tema: Re: Demografinė Lietuvos Opa
Autorius: RaR
Data: 2013-05-27 14:46:31

> Na tai nieko stebėtino, absoliuti dauguma ekonomistų ir visokių
> komentatorių iki šiol apskritai ignoruoja finansų sektorių.

Tai ior Bernankės kompanija bei universitetų profesoriai nežino, kas iš
tikrųjų nustato palūkanų normas?

> [...]
> tokia loginė prasmė. T.y. privatus bankų sektorius plečia pinigų masę
> "dengdamas" ją klientų paskolų sutartimis, valstybė "dengia" savo
> leidžiamus pinigus savo skolos popieriais. Taigi visi pinigai yra
> kažkieno skola. Ir pvz. jei Petro sutaupyti 1000Lt gali būti iš dalies
> Antano, o iš dalies valstybės skola, tai viso privataus sektoriaus
> bendrai santaupos yra ne kas kita kaip valstybės skola. Taigi
> kiekvienas besipiktinantis valstybės skolos augimu visų pirma turėtų
> pradėti nuo savęs ir ne tik nustoti taupyti, bet ir išleisti visas

Visada teigiau, kad pinigai yra skolos lapeliai. Jeigu jie ne skolos
lapeliai, tuomet tai yra tiesiog lapeliai, o ne pinigai. Ir vyriausybė
turi skolintis (o ne tiesiog pasiimti) net ir iš savo CB todėl, kad
kitaip valiutą ištiks krachas, ir tuomet jau skolintis galės kitų
spausdinamais pinigais. Iš esmės tam, ką dabar rašai, jau nebeturiu ko
prieštarauti.

Dėl to, kodėl skolinasi net vyriausybės, turinčios proficitinį biudžetą,
gali būti keletas priežasčių. Aišku, finansų rinkos, pensijų fondai -
visa tai yra, pensijų fondų atveju tai neblogas būdas dabartinės kartos
pensijas ateities mokesčių mokėtojams įforminti kaip skolą. Yra ir dar
akivaizdesnis pavyzdys už Australiją, pvz. Norvegija - šalis su
sukauptais dideliais rezervais ir pastoviai proficitiniu biufdžetu irgi
turi ne tokią ir mažą skolą. Nesidomėjau ar taip yra, bet tokios
valstybės gali užsidirbti papildomų pinigų pasinaudodamos žemais savo
skolinimosi kaštais - parduoda kažkiek savo ir nuperka kažkiek didesnę
grąžą duodančių obligacijų.

Bet visgi pagrindinis daugelio šalių skolinimosi motyvas yra pajamas
viršijančios išlaidos . Pvz. ir ta pati JAV - prezidentas karts nuo
karto turi kreiptis į kongresą kad šis padidintų skolos limitą - jei
nebūtų problemos, nebūtų ir kreipimosi, dažnai tokiu atveju kongreso
iškeltų sąlygų imtis priemonių balansuoti biudžetą. Be abejo, skirtingos
šalys, priklausomai nuo jų finansinės organizacijos ir ilgalaikio
patikimumo, be didelio pavojaus gali pakelti skirtingo dydžio skolą. Bet
vien galėjimas prisispausdinti savo pinigų čia nepadės. Kad šaliai
skolintų jos valiuta, ta valiuta turi būti pakankamai patikima, o
besaikis spausdinimas finansuojant vyriausybės išlaidas tą patikimumą
greitai sunaikins. Apibendrinant, galimybė spausdinti pinigus šalims,
tai darančioms atsakingai, suteikia galimybę esant reikalui save šiek
tiek patempti už ausų (pasiskolinti iš savęs), bet iš esmės vyriausybės
finansavo šaltinis visuomet yra jų surenkami mokesčiai.

> Jei tų valstybių valdžioj nesėdi visiški klounai, tai jos visada gali
> padengti savo įsipareigojimus. Jei ta šalis turi kažkokių bėdų (didelė
> infliacija ar pan.) - gausi didesnį yieldą.

Tai tos sistemos su pakankamai nepriklausomais CB, įpareigotais
užtikrinti didesnį-mažesnį valiutos stabilumą ir apsaugo nuo tų klounų
vyriausybėje. Stebint valstybes, kuriose tokių sistemų sukurta nėra,
matoma, kad tokie klounai į valdžią papuola ne taip ir retai. Čia galima
prisiminti aparteido pabaigą Piertų Rodezijoje (Zimbabvė) ir PAR. Kai į
valdžią PAR atėjo Mandela, jis daugelio kairiųjų ir juodaodžių
pasipiktinimui ne tik kad nepanaikino CB nepriklausomybės, pinigų
spausdinimu nefinansavo "greito juodaodžių gerbūvio pagerinimo", bet
netgi paliko pareigose tą patį aparteido laikų CB pirmininką ir bene
visą valdybą. Ir ten bent kurį laiką tiek ekonomika, tiek randas buvo
gana stabilūs. Zimbabvėje Mugabė greitai pats pradėjo reguliuoti pinigų
spausdinimą (reikia gi prisispausdinti pinigų, kad pagerinti juodaodžių
gyvenimą), ir greitai tiek Zimbabvės dolerį, tiek ekonomiką ištiko
krachas, net daugelis juodaodžių su nostalgija prisimena aparteido laikus.

> [...]
> rastum keliasdešimt puslapių aiškinimo kaip teoriškai turėtų veikti
> finansų sistema ("money multiplier" ir t.t.). O paskutiniame skyrelyje
> parašyta, kad tai yra "oversimplification" ir "Federal Reserve open
> market operations exert control over the creation of deposits mainly
> through their impact on the availability and cost of funds in the
> money market". Čia reikia pastebėti, kad tais laikais FED'as dar
> nenaudojo tokių instrumentų tiesiogiai nustatančių pinigų kainą kaip
> Primary credit rate ir nemokėjo palūkanų už rezervus.

Perskaičiau tą brošiūrą jau kadaise, beje, ji kartais išleista ne Sent
Luiso skyriaus? Iš esmės ten nieko tokio nėra, aiškinamoji brošiūra, tas
pats parašyta ir makroekonomikos vadovėliuose bei vikipedijose.
Zeitgeist'ų kūrėjai ją ištraukė, kad tą "money multiplication"
mechanizmą, kurį jie patys klaidingai supranta ar sąmoningai klaidina
neturinčią atinkamų žinių auditoriją, pateiktų kaip kažkokį sąmokslą,
aprašytą vos ne kažkokiame slaptame dokumente.

Dėl palūkanų reguliavimo mechanizmo, tai kaip besuksi, iki šiol
pagrindinis buvo CB vykdomos laisvos rinkos operacijos, tai galioja visų
šalių pagrindiniams CB. Juk tas tavo pacituotas sakinys visiškai
neprieštarauja šiam teiginiui - jeigu pinigų į rinką išmesta daugiau,
jie prieinamesni ir pigesni, jei mažiau - atvirkščiai. Juk čia kalbama
apie pinigų prieinamumą ir kainą rinkoje, o ne imamų tiesiogiai iš FED.
O kokią reikšmę ateityje turės kiti instrumentai, tame tarpe ir bent jau
FED visai neseniai pradėtos naudoti mokamos palūkanos už rezervus -
pamatysime.

> Tos palūkanos leidžia egzistuoti pvz. privačių pensijų fondų verslui.

Nesupratau, kodėl būtent jos leidžia? Juk privačių pensijų fondų verslui
leidžia gyvuoti pačios valstybių obligacijos (nors iš esmės ir be jų yra
vertybinių popierių), be to šis verslas JAV gyvuoja tikrai ilgiau nei
keturis-penkis metus, nuo kada FED pradėjo mokėti tas palūkanas.