Tema: Re: Demografinė Lietuvos Opa
Autorius: RaR
Data: 2013-06-05 11:51:02
> Turiu omeny komercinių bankų laikomus pinigus FEDo sąskaitose.
> Mokesčių pinigai pervesti iš komercinių bankų rezervo sąskaitų į JAV
> iždo sąskaitą FEDe iš rinkos išnyksta, nes JAV iždo sąskaita yra
> "neprieinama visuomenei". Kai iždas moka už prekes ir paslaugas,
> pinigai vėl grįžta į rinką.

Niekas ten neišnyksta, JAV iždo sąskaitoje pinigai tokie pat
prieinami/neprieinami kaip ir komercinio banko sąskaitoje FED'e. Tokia
logika remiantis visų elektroninėse sąskaitose esančių pinigų (rezervų,
tame tarpe ir komercinių bankų sąskaitose FED'e) nėra - jie išnykę. Be
to valstybės institucijos dažnai naudojasi komercinių bankų paslaugomis,
jų sąskaitose laiko pinigus. Be to vyriausybė skolinasi tam, kad tuos
pinigus išleisti, taigi jie labai greitai grįžta į komercinių bankų
sąskaitas, jeigu iš jų trumpam ir išėjo. Pinigai išnyksta tik tada, kai
jie nebėra niekieno sąskaitoje, pvz. FED parduoda obligacijas
komerciniam bankui arba jas išperka vyriausybė - tuomet nuo komercinio
banko ar vyriausybės sąskaitos nubraukiamas kažkoks skaičius - nubraukti
pinigai nebeegzistuoja, nes jie nepereina į jokią kitą sąskaitą.

Jeigu valstybei pardavus obligacijas ar surinkus mokesčius pinigai
tiesiog išnyktų, tai daryti nebūtų jokios prasmės.

> Jau minėtoje FEDo brošiūroje "Modern money mechanics" yra gana aiškiai
> aprašoma kaip pinigų kiekį rinkoje keičia finasinės JAV iždo
> operacijos ir kokios priemonės naudojamos, kad tos operacijos sukeltų
> kuo mažesnius bankų rezervų svyravimus.

Tai pinigų kiekį keičia ne pats vyriausybės vykdomas obligacijų
pardavimas ir supirkimas, o FED vykdomas bet kokių aktyvų
pirkimas/pardavimas. Vyriausybės obligacijos yra tik pagrindiniai
aktyvai, kuriais prekiauja FED. Dar FED pinigų kiekį didina-mažina
prekiaudamas kitais vertybiniais popieriais, užsienio valiuta,
tauriaisiais metalais, tiesiogiai skolindamas komerciniams bankams. O
kai vyriausybė parduoda/išperka obligacijas bet kam kitam išskyrus FED,
pinigų kiekis rinkoje nesikeičia, keičiasi tik jų savininkai.

Per visą ilgą diskusiją niekaip negali suvokti kad JAV valstybės iždas
(dabartinis vadovas Jack Lew) ir FED (Bernankė) yra atskiros
institucijos, turinčios skirtingas funkcijas. Iždo departamentas yra
vyriausybės institucija vykdanti fiskalinę politiką, atsakinga už jos
finansų tvarkymą, renka federalinius mokesčius, pinigų gamyboje
dalyvauja tiek, kad spausdina popierinius pinigus ir kala monetas. FED
yra nepriklausanti vyriausybei institucija, vykdanti monetarinę politiką.

> Vainienės tipo mąstymas.
> Realiai +/- normaliai funkcionuojančioje ekonomikoje didesnės
> infliacijos pavojus kyla kai viršijami realūs ekonomikos pajėgumai.
> Lietuvos ekonomikai su chroniška ~10% bedarbyste ir didele emigracija
> iki realių pajėgumų viršijimo dar toli toli.

Kažkokios tuščios ir kvailos frazės. Zimbabvėje ar Veimaro Vokietijoje
infliacija kilo dėl to, kad buvo viršijami realūs ekonomikos pajėgumai,
o ne spausdinami pinigai? Ant kiek reikia būti bukai fanatiškai
užsispyrusiu, kad teigti, jog pasiūla visiškai neįtakoja prekės kainos
(šiuo atveju pinigų). Juk visi vadovėliai ir kasdienybė teigia priešingai.

> Tikrai taip. Bet yra esminis skirtumas tarp eilinio besisklolinačio
> alkoholiko ir JAV. Alkoholikas tau nieko negarantuoja, o JAV garantuoja.
> Šiaip jau (trumpo laiko) JAV obligacijos yra laikomos bene
> likvidžiausiu aktyvu po grynųjų dolerių. Taigi nėra baisiai didelio
> skirtumo, ar taupai dolerius, ar JAV obligacijas. Va alkoholiko Petro
> raštelių kaupti neverta.

Bet faktas yra tai, kad kaupi tai, ką kaupi. Gal Petro raštelių kaupti
ir neverta, bet kažkada Apple ir Facebook raštelius kaupti buvo netgi
labai verta.

> [...]
> patenkinti. Ir kaip minėjau - patikimumo prasme jokio skirtumo ar
> kinietis taupo dolerius, ar JAV obligacijas.
>
> Suprantu, kad Tamstai vis dar baisiai knieti atskirti JAV vyriausybę
> (iždą) nuo FED'o, tarsi tai būtų 2 nesusijusios struktūros, o JAV
> vyriausybė (iždas) dalyvauja rinkoje eilinio uab'o teisėmis. Tokia
> logika tinka eurosistemai, kur CB iš tiesų yra aukščiau nac.
> vyriausybių ir  finansinėje piramidėje vyriausybės tikrai prilygintos
> uab'ams (žemiau net už komercinius bankus). Bet JAV ir kitoms savus
> plaukiojančio kurso pinigus turinčioms valstybėms tai negalioja.

Tai jau nebeteigi, kad kinas nupirkęs JAV vyriausybės obligacijų už 100
dolerių iš karto praturtėjo šimtu doleriu? Ir jau nebeteigi kad
vyriausybė skolinasi tam, kad reguliuotų kažkokį rezervų prieinamumą
rinkoje, o ne dėl to, kad gautų realią naudą (prekes ir paslaugas).

> [...]
> paskola sukuria indėlį. Pvz. jei John'as atneša į banką $100 ir padeda
> kaip indėlį, tai bankas įgyja aktyvą - $100 rezerve ir įsipareigojimą
> John'ui - $100 indėlį sąskaitoje. Jei į tą pati banką ateina koks
> Peter'is paskolos, bankas gali jam duoti paskolą ir didesnę nei
> surinkti indėliai (t.y. $100). Pvz.  jei bankas jam suteikia $200
> paskolą, tai bankas įgyja aktyvą - Peter'io $200 paskolos sutartį ir
> įsipareigojimą - $200 indėlį Peter'io sąskaitoje. Taigi bankas turi
> $300 vertės aktyvus ir $300 vertės įsipareigojimus. T.y. balansas

Čia sumalei šiek tiek. Bankas negali išduoti Petrui didesnės paskolos
nei Jonas padėjo pinigų (pvz. $100), jis gali išduoti tik indėlį minus
privalomieji atidėjimai (pvz. $97). Jeigu išduotą paskolą ($97) Petras
laiko kaip indėlį tame pačiame banke, vadinasi bankas gavo naują $97
indėlį, kurio 97% gali perskolinti. Ir FED visada prižiūri, kad banko
išduotų paskolų nebūtų daugiau nei indėliai minus privalomieji
atidėjimai. Kai visi tikri pinigai ($100) atsiduria privalomuose
atidėjimuose, vadinamoji "pinigų multiplikacija" pasiekia aukščiausią
galimą tašką, bet tie "pinigai" - tai ne FED išleisti doleriai  (jų
kiekis nesikeičia, visi $100 guli privalomuose atidėjimuose), o
komercinio banko sukurti "pinigai" - jo įsipareigojimai indėlininkams
suėjus terminui ar pagal pareikalavimą išmokėti tam tikrą sumą
indėlininkams, kurie padengti skolininkų įsipareigojimais atitinkamą
kiekį pinigų suėjus terminui grąžinti bankui.

> Jei John'as nusprendžia atsiimti indėlį grynais, arba pervesti į kitą
> banką - jokių problemų, jo $100 guli banko rezerve. Blogiau, jei savo
> indėlį nori išsigryninti arba į kitą banką pervesti Peter'is, nes
> bankas turi tik $100 rezerve. Trūkstamą $100 jis gali "susiveikti"
> pačiais įvairiausiais būdais. Pvz. pasiskolinti tarpbankinėje rinkoje
> arba tiesiai iš CB. Šitoje vietoje ir "groja" CB nustatoma pinigų
> kaina - palūkanų norma. Bankas išduodamas paskolą Peter'iui įvertina,
> kiek jam kainuotų papildomų rezervų pritraukimas, o Peter'is moka
> bankui už tai palūkanų forma.

Čia vėl šiek tiek sumalei. Jeigu Jonas nusprendžia atsiimti pinigus
grynais (imant, kad tai viskas, ką turi bankas), jam dažniausiai ir kils
problemų, "run on bank", t.y. masinis indėlių atsiėmimas paprastai
visada yra problema net šiaip jau likvidžiam komerciniam bankui. Esmė
ta, kurią aprašiau - tie Jono $100 neprivalo gulėti rezerve, privalo
gulėti tik, pvz. $3, nes Petras pinigus skolinasi ne tam kad mokėtų
didesnes palūkanas bankui nei iš jo gauna už indėlį, o greičiausiai bent
dalį pinigų išsigrynins ar perves į kitą banką. Net jeigu Petras visą
savo paskolą padėjo į sąskaitą tame pačiame banke, jis su savo $97
dolerių indėliu tampa lygiai toks pats indėlininkas kaip ir Jonas su
savo $100. Ir jeigu jie abu panorės atsiimti savo indėlius, kurių suma
$197, bankas turės tik $100. Tuomet bankui prisieis skubiai skolintis.
Taigi, kai iš banko imi paskolą, jis tau duoda pinigus, kuriuos tikrai
turi, o tu jam pateiki įsipareigojimą juos grąžinti, tų pinigų greitai
pas tave gali nebelikti. Kai dedi indėlį į banką - bankui duodi realius
pinigus, bankas tau pateikia įsipareigojimą juos grąžinti (indėlio
sąskaitą), didžioji dalis padėtų į sąskaitą pinigų iš banko gali greitai
iškeliauti.

> Komercinės bankininkystės esmė ir yra - uždirbti kuo daugiau iš
> valdomų aktyvų ir išleisti kuo mažiau turimų įsipareigojimų
> aptarnavimui. Todėl bankai suinteresuoti didinti savo paskolų
> portfelį. Lygiai taip pat bankai nesuinteresuoti laikyti perteklinių
> rezervų pinigais (ypač jei CB nemoka už juos palūkanų), o skolina
> vieni kitiems tarpbankinėje rinkoje, arba perka valstybės obligacijas
> už kurias gauna palūkanas. Nes visa tai didina banko pajamas.

Tai čia savaime suprantama - čia taip elgiasi visi verslininkai su bet
kuriuo kapitalu - pinigais, įrengimais ar NT.