Tema: Re: Demografinė Lietuvos Opa
Autorius: RaR
Data: 2013-06-11 22:47:16

> Diskusijos pradžioje specialiai bandžiau vartoti sąvokas valstybinis ar
> valdžios sektorius norėdamas pabrėžti, kad kalba eina apie vyriausybę
> (šiuo atveju JAV) plačiaja prasme.
>
> Va eurosistemoje ECB tai tikrai yra "independent of government".

Kad centriniai bankai yra valdžios institucijos - tai man savaime aišku.
ECB dėl ES kaip darinio ypatumų yra iš tikrųjų labiau nepriklausomas nuo
ES šalių parlamentų nei kad FED nuo JAV kongreso, be to jam mažiau ir
tikslų keliama, pagrindinis - valiutos stabilumas.

> <... daug raidžių ...>
>
> Ko gero reikia sakyti ne rodiklis, o tikslas.

Taip, tikslas ir tuo pat metu ir rodiklis.

> Tai ne taip senai jau diskutavom - anksčiau buvo būtinai reikalingos,
> nes kitų instrumentų FED'as nelabai turėjo. Dabar jau turi. Aišku iš
> inercijos OMO gal dar šimtą metų naudos. O tikslas aiškus - nustatyti
> FEDo norimą palūkanų normą.

Tebelieka pagrindinis instrumentas. Jeigu jau pats cituoji FED, tai ir
aš jį pacituosiu. Nueini į FED titulinį puslapį, iš ten į "About FED",
iš ten "The Federal Reserve System: Purposes and Functions" - pagrindinę
FED aiškinamąją brošiūrą PDF formatu, kurioje jis aprašo savo struktūrą,
veiklą, tikslus ir priemones. Tada atsidarai trečią skyrių "The
Implementation of Monetary Policy"
(http://www.federalreserve.gov/pf/pdf/pf_3.pdf), ir skaitai skirsnį
"Controlling the Federal Funds Rate", čia pirmos pastraipos pradžia yra
tokia:

"The Federal Reserve's conduct of open market operations, its policies
related to required reserves and contractual clearing balances, and its
lending through the discount window all play important roles in keeping
the federal funds rate close to the FOMC's target rate. Open market
operations are the most powerful and often-used tool for controlling the
funds rate. These operations, which are arranged nearly every business
day, are designed to bring the supply of Federal Reserve balances in
line with the demand for those balances at the FOMC's target rate."

Kad skaitytojas geriau įsidėmėtų, dešinėje išneštas antras sakinys
žaliomis raidėmis: "Open market operations are the most powerful and
often-used tool for controlling the federal funds rate."

> [...]
> creation is not nearly as strong as the exercise above would suggest._
> <...> Furthermore, the Federal Reserve operates in a way that permits
> banks to acquire the reserves they need to meet their requirements from
> the money market, so long as they are willing to pay the prevailing
> price (the federal funds rate) for borrowed reserves. Consequently,
> reserve requirements currently play a relatively limited role in money
> creation in the United States.
>
> Kitaip tariant, banko galimybę išduoti paskolą riboja ne rezervų kiekis,

Tai nereiškia, kad tas "pinigų multiplikavimo" modelis tapo kažkoks
neteisingas ar pasenęs. Tik tiek, kad esant išvystytai tarpbankinių
paskolų sistemai, o reikalui esant ir pasinaudojant FED "discount
window", šį modelį bankams paprasčiau atitikti pasiskolinant pinigų
rinkoje nei staigiai mažinant paskolų kiekį ar pritraukiant naujų
indėlių (ką greitai padaryti dažnai yra keblu). Taigi, FED viena ranka
nustato kažkokias "pinigų multiplikavimo" ribas - privalomuosius
atidėjimus, tai yra administracinė priemonė, keičiama ne taip jau
dažnai, o kita ranka palengvina ar pasunkina galimybes atitikti tas
ribas, ir tai daro laisvos rinkos operacijomis. Laisvos rinkos
operacijos daug lankstesnės - galima greitai reaguoti į palūkanų normų
pokyčius ir subtiliai juos koreguoti, netgi neskelbiant naujos
oficialios palūkanų normos.

> Ne kartą rašiau, kad mokesčiai sukuria vertę pinigams ir reguliuoja
> visuminę paklausą.

Pagrindinė jų funkcija visoms valdžioms - finansuoti jos išlaidas. Kai
kurios vyriausybės mokesčių didinimą/mažinimą naudoja ir keinsiistiniam
paklausos reguliavimui.

Dėl tos frazės "mokesčiai sukuria vertę pinigams" - tai taip keistokai
suraityta. Čia tikriausiai nori pasakyti: "Galėtų pinigų prisispausdinti
ir taip finansuoti savo išlaidas, bet tuomet pinigų smarkiai daugėtų ir
jie nuvertėtų. Kadangi vyriausybė pinigų nespausdina, o savo išlaidas
finansuoja surinkdama juos iš gyventojų, todėl ji pinigų nenuvertina ir
tai reiškia, kad mokesčiai sukuria jiems vertę." Čia tokią keistą loginę
grandinę turi omeny, ar ką nors kitą?

> Per pastaruosius 3m. išaugo 1,5 karto. Nesiimu spręsti ar tai daug ar
> mažai.

Palyginus su mano paskaičiavimais kiek jų reikėtų prisispausdinti norint
jais vietoje mokesčių finansuoti vyriausybės išlaidas - tai niekis.

> Rezervai išsibaigti negali, nes gali sutrikti atsiskaitymo sistema arba
> tarpbankinė palūkanų norma gali išaugti virš CB pageidaujamos.  Kad
> bankų sistemoje visada būtų pakankamai rezervų - rūpinasi CB.

Bet vis tik jei nebeturi rezervų, negali ir skolinti - tuomet jau pačiam
reikia skolintis rezervus, kad juos galėtų perskolinti. O kuo rūpinsis
CB - tai jau priklausys nuo ekonominės situacijos ir CB reakcijos į ją.
Jeigu ekonomika stagnuoja, infliacijos nėra, tuos rezervus jis tau kiš
kone už dyką. Jeigu kyla infliacija, burbulai, išduotai paskolai
padengti skolindamasis rinkoje ar tuo labiau iš CB  bankas gali ne
pelną, o nuostolį uždirbti.

> Prie to, kad banko galimybes teikti paskolas riboja ne rezervo
> reikalavimai, o jų kaina. CB reguliuodamas tarpbankinę palūkanų normą
> pigina arba brangina komercinių bankų paskolas, dėl ko (bent teoriškai)
> didėja arba mažėja paskolas imančių skaičius arba paskolų sumos.

Be abejo taip - kas dėl to ginčijasi? Rezervo reikalavimai šioje
sistemoje irgi turi savo funkciją - nustato ribas iki kiek tu gali
turimus rezervus perskolinti papildomai nesiskolindamas. Kad rezervo
reikalavimai yra pagrindinis monetarinės politikos instrumentas aš
niekada ir neteigiau.

> Indėliai yra vienas pigiausių pinigų rezervams šaltinių. Čia vėlgi
> reikia pabrėžti,
> kad rezervai reikalingi  ne skolinimui, o bankų tarpusavio atsiskaitymams.

Bankai juk ir yra skolinimo institucijos, todėl jiems rezervai
reikalingi būtent skolinimui. Be abejo, privatūs piliečiai ar įmonės
neturi galimybės atsidaryti sąskaitų CB, todėl komercinių bankų
sąskaitose esantys jų pinigai visada yra virtualūs, jie net norėdami
negali uždrausti jų perskolinti. Laikyti savo pinigus neliečiamus jie
gali tik vienu būdu - pasinaudoti pasaugos funkcija ir užrakinti į seifą
grynus pinigus.

Šiaip jau būčiau linkęs už tokią sistemą, kurioje savo sąskaitas CB
galėtų laikyti bet kas, netarpininkaujant komerciniams bankams. Nors
kita vertus komerciniai bankai paprastai yra bankinės sistemos,
kontroliuojamos CB, dalis. Už galimybę naudotis CB paslaugomis ir
privilegijomis, jie turi paklusti jo reikalavimams, teikti duomenis ir pan.