Tema: Re: Demografinė Lietuvos Opa
Autorius: Tomas
Data: 2013-06-05 10:28:34
On 2013.06.04 14:25, RaR wrote:

> Ką turi omeny po sąvoka "rezervai"? Jei kalbi apie CB išleistus pinigus,
> FED atveju tai komercinių bankų sąskaitų FED skyriuose dydžių suma ir
> grynieji doleriai, tai pats savaime nei vyriausybės skolinimasis, nei
> mokesčių rinkimas jų nei didina nei mažina. Šiais atvejais pinigai tik
> keičia savininką. Dolerių kiekį didinti ar mažinti gali tik FED.

Turiu omeny komercinių bankų laikomus pinigus FEDo sąskaitose. Mokesčių
pinigai pervesti iš komercinių bankų rezervo sąskaitų į JAV iždo
sąskaitą FEDe iš rinkos išnyksta, nes JAV iždo sąskaita yra "neprieinama
visuomenei". Kai iždas moka už prekes ir paslaugas, pinigai vėl grįžta į
rinką.

> Tai jis rinkoje jas perka ir parduoda, bet čia esmė yra tame, kad tik
> FED'ui ką nors perkant ar parduodant didėja ar mažėja dolerių kiekis
> rinkoje.

Jau minėtoje FEDo brošiūroje "Modern money mechanics" yra gana aiškiai
aprašoma kaip pinigų kiekį rinkoje keičia finasinės JAV iždo operacijos
ir kokios priemonės naudojamos, kad tos operacijos sukeltų kuo mažesnius
bankų rezervų svyravimus.

> [...]
> ir žaliavų tokiomis pačiomis nominaliomis kainomis atpigusiu litu, ir
> jas nukreiptų į eksportą, dėl sumažėjusios pasiūlos kainos litais
> pakiltų, kol vėl nusistatytų buvusi rinkos pusiausvyra. Taigi,
> prisipausdinusi litų Lietuva iš esmės iš savęs nepasiskolintų, o tik
> atimtų dalį pinigų vertės iš litų turėtojų ir algų/išmokų gavėjų su
> visomis iš to išplaukiančiomis pasekmėmis - gyventojų nuskurdimu, kai
> kurių vietinių prekių ir paslaugų realiu atpigimu (sąlygojamu žmonių
> nuskurdimo) ir padidėjusia emigracijos banga.

Vainienės tipo mąstymas.
Realiai +/- normaliai funkcionuojančioje ekonomikoje didesnės
infliacijos pavojus kyla kai viršijami realūs ekonomikos pajėgumai.
Lietuvos ekonomikai su chroniška ~10% bedarbyste ir didele emigracija
iki realių pajėgumų viršijimo dar toli toli.

> Na tai jau rašiau - didina JAV vyriausybės obligacijų skaičių, valstybės
> skolą. Dolerių dėl to rinkoje nedaugėja. Aš irgi galiu pasiskolinti iš
> Petro 10 litų, nusipirkti iš jo pilstuko butelį, išgerti, ir tą
> pakartoti 10 kartų. Galiausiai litų kiekis rinkoje nepasikeis, aš
> turėsiu 100 litų skolos, o Petras bus labai turtingas, nes turės daug
> finansinių aktyvų - mano skolos lapelių 100-ui litų.

Tikrai taip. Bet yra esminis skirtumas tarp eilinio besisklolinačio
alkoholiko ir JAV. Alkoholikas tau nieko negarantuoja, o JAV garantuoja.
Šiaip jau (trumpo laiko) JAV obligacijos yra laikomos bene likvidžiausiu
aktyvu po grynųjų dolerių. Taigi nėra baisiai didelio skirtumo, ar
taupai dolerius, ar JAV obligacijas. Va alkoholiko Petro raštelių kaupti
neverta.

> Dėl paties JAV obligacijų pirkimo kino finansinių aktyvų kiekis
> nedidėja. Turėjo 100 dolerių, už juos nupirko obligacijų, dabar dolerių
> nebeturi, turi obligacijų už 100 dolerių. Jo finansinių aktyvų suma
> padidėja, kai jis pagaminą prekę ir ją parduoda amerikonui už 100
> dolerių. Dabar jau taip - jo aktyvai padidėjo, 100 obligacijų + 100
> dolerių, bet už savo finansinius aktyvus amerikonai gavo kino pagamintą
> prekę.

Tikrai taip - kelis kartus kartojau, kad obligacijų pardavimas - tai
vienų aktyvų pakeitimas kitais.
O pinigus kinietis gauna tikrai ne už gražias akis. Juk valstybės
deficitinių išlaidų prasmė nėra kažką šelpti už dyką, o gauti realią
naudą.  T.y. kiekvienas gauna tai ko nori - JAV gauna realią naudą
(prekes ir paslaugas), kinietis gauna daugiau "popierių". Visi
patenkinti. Ir kaip minėjau - patikimumo prasme jokio skirtumo ar
kinietis taupo dolerius, ar JAV obligacijas.

Suprantu, kad Tamstai vis dar baisiai knieti atskirti JAV vyriausybę
(iždą) nuo FED'o, tarsi tai būtų 2 nesusijusios struktūros, o JAV
vyriausybė (iždas) dalyvauja rinkoje eilinio uab'o teisėmis. Tokia
logika tinka eurosistemai, kur CB iš tiesų yra aukščiau nac. vyriausybių
ir  finansinėje piramidėje vyriausybės tikrai prilygintos uab'ams
(žemiau net už komercinius bankus). Bet JAV ir kitoms savus
plaukiojančio kurso pinigus turinčioms valstybėms tai negalioja.

> [...]
> sąskaitos nori išsiimti 3 litus, jų gali ir negauti jeigu visi jo
> sąskaitos pinigai kažkam perskolinti). Todėl skirtingų tipų indėliams
> galioja ir skirtingas atidėjimų procentas - terminuotoms sąskaitoms jis
> paprastai daug mažesnis nei einamosioms. Kitą vertus privalomaisiais
> atidėjimais CB reguliuoja pinigų kiekį rinkoje - kuo didesnis pinigų
> kiekis priverstas gulėti sąskaitoje, tuo mažiau pinigų gali būti
> perskolinama, tuo mažiau jų juda rinkoje. Tokiu būdu CB ne išima pinigus
> iš apyvartos, kaip tai daro atviros rinkos operacijomis, o priverstinai

Jei paskaitytume tą pačią seną gerą brošiūrą "Modern money mechanics",
tai ten labai aiškiai parašyta, kad bankai neskolina indėlių, o paskola
sukuria indėlį. Pvz. jei John'as atneša į banką $100 ir padeda kaip
indėlį, tai bankas įgyja aktyvą - $100 rezerve ir įsipareigojimą John'ui
- $100 indėlį sąskaitoje. Jei į tą pati banką ateina koks Peter'is
paskolos, bankas gali jam duoti paskolą ir didesnę nei surinkti indėliai
(t.y. $100). Pvz.  jei bankas jam suteikia $200 paskolą, tai bankas
įgyja aktyvą - Peter'io $200 paskolos sutartį ir įsipareigojimą - $200
indėlį Peter'io sąskaitoje. Taigi bankas turi  $300 vertės aktyvus ir
$300 vertės įsipareigojimus. T.y. balansas balansuojasi :D

Jei John'as nusprendžia atsiimti indėlį grynais, arba pervesti į kitą
banką - jokių problemų, jo $100 guli banko rezerve. Blogiau, jei savo
indėlį nori išsigryninti arba į kitą banką pervesti Peter'is, nes bankas
turi tik $100 rezerve. Trūkstamą $100 jis gali "susiveikti" pačiais
įvairiausiais būdais. Pvz. pasiskolinti tarpbankinėje rinkoje arba
tiesiai iš CB. Šitoje vietoje ir "groja" CB nustatoma pinigų kaina -
palūkanų norma. Bankas išduodamas paskolą Peter'iui įvertina, kiek jam
kainuotų papildomų rezervų pritraukimas, o Peter'is moka bankui už tai
palūkanų forma.

Komercinės bankininkystės esmė ir yra - uždirbti kuo daugiau iš valdomų
aktyvų ir išleisti kuo mažiau turimų įsipareigojimų aptarnavimui. Todėl
bankai suinteresuoti didinti savo paskolų portfelį. Lygiai taip pat
bankai nesuinteresuoti laikyti perteklinių rezervų pinigais (ypač jei CB
nemoka už juos palūkanų), o skolina vieni kitiems tarpbankinėje rinkoje,
arba perka valstybės obligacijas už kurias gauna palūkanas. Nes visa tai
didina banko pajamas.