Tema: Re: Demografinė Lietuvos Opa
Autorius: RaR
Data: 2013-06-03 15:51:11
> Ne apie procentus. Valstybės išlaidos daromos "baziniais pinigais" -
> pinigai iš valstybės iždo sąskaitos CB patenka į banko rezervų
> sąskaitas tame pačiame CB. T.y. $1000 deficitinės valstybės išlaidos
> padidina bankų rezervus (privataus sektoriaus finansinius aktyvus)
> $1000. "Perkant" valstybės skolą, vieni aktyvai - pinigai rezerve
> pakeičiami kitais aktyvais - "valstybės skola". T.y. $1000 pinigų
> rezervuose pakeičiama $1000 vertės obligacija.

Pats vyriausybės skolinimosi procesas nepadidina bankų rezervų. Jeigu
vyriausybės obligacijas perka bet kas kitas nei jos CB bankas, pinigai
(rezervai) iš vienos sąskaitos tiesiog pereina į kitą. Vyriausybės
skolinimasis šiuo atveju niekuo nesiskiria nuo kitų rinkos subjektų
tarpusavio skolinimųsi - jo metu pinigų kiekis rinkoje nesikeičia,
keičiasi tik jų savininkai. Kai obligacijas perka tos šalies CB, tuomet
pinigai sukuriami  - CB išleidžia į rinką papildomą kiekį dolerių,
mainais už juos sukaupdama atitinkamą kiekį obligacijų. Lygiai taip pat
pinigai sukuriami ir CB perkant kitą valiutą, tauriuosius metalus ar bet
kokius kitus aktyvus. Lygiai taip pat LB sukuria litus, nupirkdamas ir
įsidėdamas į savo rezervą eurus. Kai CB parduoda aktyvus (obligacijas ir
visą kita, LB atveju eurus), šio CB pinigai tiesiog išnyksta. Niekas
savo skolos lapelių savo rezervuose nelaiko, nes tai neturi jokios
prasmės - aš galiu prisirašyti kad sau skolingas mlrd. dolerių, FED gali
į savo sąskaitas įsirašyti trilijonus dolerių, vyriausybė - trilijonus
obligacijų bet tai neturi jokios prasmės. Skolos lapelis tik tada įgyja
prasmę, kai jis atsiduria ne pas skolininką - Petras turi mano skolos
lapelį, kad aš jam skolingas 10 litų, kažkas (ne vyriausybė) turi
vyriausybės obligacijas ar kažkas (ne FED) turi dolerius.

> Supaprastinkime ekonomiką iki 2 veikiančių personažų - JAV valdžios ir
> kiniečių. Kinietis turi banke 1000$. Jei JAV valdžia tiesiog
> "spausdintų pinigus", tai po $1000 JAV valdžios deficitinių išlaidų
> kinietis banke turėtų $2000. Na o bet tačiau kadangi JAV deficitinės
> išlaidos "dengiamos" valstybės skolos popieriais, tai kinietis banke
> tebeturi $1000 ir dar gauna $1000 vertės obligaciją. Vėlgi - kinietis
> ne tik, kad nieko neprarado, bet dar ir padidino savo turtą.

Tai kad ne taip yra. Kai kinas perka vyriausybės obligaciją, pinigų
(dolerių) rinkoje nepadaugėja. Šiuo atveju rinkoje padaugėja tik
vyriausybės pinigų (jos obligacijų), nes tai yra jos skolos lapeliai.
Doleriai yra FED skolos lapeliai, ir tik jis vienas gali didinti jų
kiekį, nesvarbu ką pirkdamas (obligacijas ar ką kitą).

Akivaizdu, kad kai kinas už $1000 nuperka JAV vyriausybės obligacijų,
jam atitenka obligacijos, o vyriausybei - tie doleriai. T.y. dolerių
rinkoje nepadaugėjo, jie tik pakeitė savininką, o rinkoje padaugėjo tik
JAV vyriausybės obligacijų. Lygiai tas pats būtų jeigu man Petras
paskolintų 10 litų už mano išrašytą skolos lapelį. Tuomet litų rinkoje
nepadaugėtų, padaugėtų tik mano skolos lapelių.

> Norite pasakyti, kad LT veikia pilno, o ne dalinio rezervo sistema?
> Maniau, kad civilizuotame pasaulyje tokio dalyko nebėra (dėl to ir
> nesidomėjau).

Be abejo pilno. Kai fiksuotas kursas, tokiai nedidelei valiutai kaip
litas dalinio rezervo sistema būtų pavojinga. Štai pirmas 1994 m.
priimto lito patikimumo įstatymo straipsnis:

" 1 straipsnis. Lito patikimumo užtikrinimas
Lietuvos banko išleisti į apyvartą litai yra visiškai padengti aukso
atsargomis ir Lietuvos banko konvertuojamos užsienio valiutos rezervu."

Persiejus litą nuo dolerio prie euro šitas dalykas nesikeitė. Kaip
realiai jis užtikrinamas, ištrauka iš Vainienės straipsnelio:

"Kuomet Lietuva tik įvedė valiutų valdybos modelį, priimdama Lito
patikimumo įstatymą, savų lėšų į apyvartą išleistiems litams padengti
Lietuva turėjo nepakankamai. Lito patikimumą pradžioje garantavo šiam
tikslui suteikta TVF paskola. Ilgainiui rezervai buvo sukaupti, paskola
grąžinta. Lito padengimas užsienio valiutos atsargomis svyruodamas augo
ir 2011 m. lapkričio pabaigoje siekė 185 proc."

Tiesa, toliau tame straipsnelyje ji totaliai nusišnekėjo parodydama, kad
visiškai nesupranta kas yra tas vadinamasis "pinigų multiplikavimas",
reikalaudama rezervu padengti ne tik LB išleistus litus, bet ir visas
sąskaitas komerciniuose bankuose, kas tolygu reikalauti iš LB rezervais
dengti kiekvieną Jono Petrui išrašomą skolos lapelį, nors dėl jų litų
masė rinkoje nedidėja. Bet faktas yra tas, kad litas yra pilnai ir su
kaupu padengtas euriniais rezervais.