Tema: Re: Demografinė Lietuvos Opa
Autorius: RaR
Data: 2013-06-21 21:33:39
> [...]
> skolingas man. Tai "horizontalūs" ryšiai, kurie balansuojasi į 0.
> Tarp vyriausybinio ir privataus sektoriaus egzistuoja vertikalūs ryšiai.
> Vyriausybinio sektoriaus išlaidos didina aktyvus privačiame sektoriuje,
> o įsipareigojimai lieka valstybei. Vyriausybinio sektoriaus pajamos
> atitinkamai mažina aktyvus privačiame sektoriuje. Tai reiškia, kad
> valstybė norėdama "pasiskolinti" iš privataus sektoriaus visų pirma turi
> duoti privačiam sektoriui tai, ką galėtų "skolintis", .t.y. pinigų.
> T.y. valstybė pirma išleidžia, paskui "skolinasi".

Visa tai tuščiažodžiavimas. Nematau jokių ypatingų, "vertikalių" ryšių.
Valdžia perka kažkokias prekes ir paslaugas iš privataus sektoriaus,
prieš tai kokiu nors pavidalu nusavinusi kitų prekių ar paslaugų dalį
privačiame sektoriuje. Valdžios įsipareigojimai visada yra ir privataus
sektoriaus įsipareigojimai, nes tie įsipareigojimai bus įvykdyti tik
nusavinant dalį privataus sektoriaus sukurto produkto.

Dėl "davimo" privačiam sektoriui - absurdas. Visų pirma pinigus leidžia
ir jų kiekį reguliuoja CB. Be tam, kad surinkti duoklę, valdžiai
visiškai nesvarbu kiek bus tų pinigų rinkoje. Bus mažiau - jie turės
didesnę vertę, galės nominaliai mažiau rinkti, kad galėtų atlikti savo
funkcijas. Bus daugiau - atvirkščiai. Yra šalių, neturinčių savos
valiutos, arba faktiškai neturinčių, kaip kad Lietuva, tad jie ir
norėdami negali nieko duoti, bet sugeba sėkmingai surinkti mokesčius
šalyje cirkuliuojančia valiuta. Visokie karaliai mokesčius rinkdavo
lažu, dvarininkams baudžiauninkai sumokėdavo darbu, Leninas rinko
grūdais ir pan. Kokius pinigus dalino reketininkai Gariūnų prekeiviams?
Bet tai visiškai netrukdė jiems susirinkti mokesčius iš prekeivių
doleriais, vėliau litais ir eurais.

> Iš ko valdžia moka palūkanas? Valstybės išlaidos per "spending
> multiplier" stimuliuoja ekonomiką ir didina valstybės pajamas. Vat štai
> jums ir prašom - pinigai palūkanoms mokėti, nieko tiesiogiai neapiplėšiant.

Tai tik vienas iš teorinių mokėjimo būdu, praktiškai jei kur ir vyksta,
tai tokiu būdu mokama tik dalis palūkanų tuo pačiu didėjant
įsisikolinimui. Tai iš esmės piramidės principas - pasiskolini ir dalimi
pasiskolintų pinigų kažką stimuliuoji, galiausiai skola išauga tiek, kad
prieini liepto galą, taip paprastai ir būna.

O šiaip palūkanas visą laiką sumoki iš savo uždirbtų pinigų. Vienintelis
uždarbis valstybei - surenkami mokesčiai.

> Valdžia kaipo tokia (na tarkim Grybauskaitė) turto gal ir nesukuria, bet
> jos samdomi žmonės sukuria. Pvz. nutiesia kelius, pastato tiltus ir t.t.
> Dėl davimo daugiau nei paėmimo - jau rašiau pačioje pradžioje.
> Dabar jau net ir tokia organizacija kaip TVF pripažįsta, kad valstybės
> išlaidų daugiklis yra gerokai daugiau nei 1 (berods dabar skaičiuoja
> 1,7), nors dar nesenai įrodinėjo, kad jis tėra 0,5 ar pan.

Na jo, sukuria, bet sukuria tas pats privatus sektorius. Kad privatus
sektorius padarytų tai, ko valdžiai reikia nevartojant tų darančiųjų
atžvilgiu tiesioginės prievartos, mokesčių pavidalu nusavinama dalis
viso privataus sektoriaus sukurtų gėrybių ir jomis užmokama kuriantiems
tas, kurių valdžiai reikia.

> Vėlgi grįžkime prie to, kad valstybės skola (sava valiuta) yra
> nevalstybinio sektoriaus santaupos. Kodėl Tamsta mano, kad valstybė
> privalo reguliariai nusavinti žmonių lėšas? Kuo tai geriau už infliaciją
> ar pan.?

Aš nieko nemanau. Tiesiog yra taip kaip yra - kad būtų padaryta tai, ko
nori valdžia, jai yra nedaug pasirinkimų. Vienas būdas - susemi krūvą
žmonių, pastatai prie jų automatininkus ir liepi jiems kasti kokį
"Belomor kanal". Bet, gal jau mokeisi mokykloje, kad prievartinis, vergų
darbas yra neefektyvus.

Tad efektyvesnės valdžios naudoja kitą būdą - nusavina dalį visų
sukuriamo produkto ir juo užmoka statantiems tą "Belomor kanal". Jeigu
duosi pakankamai nusavinto produkto, norinčiųjų kasti kanalą susidarys
eilutė - galėsi rinktis kasėjus. Kad tas produkto nusavinimas-užmokestis
šiais laikais vyksta per tarpininką (pinigus) - visiškai nekeičia
reikalo esmės.

Infliacijos mokesčiu gali irgi nusavinti dalį lėšų, netgi ir didelę, bet
dažniausiai bus labai neilgalaikė priemonė, nes per daug tokiu būdu
nusavinant kris tavo pinigų kaina viso kito atžvilgiu ir visi puls jų
atsikratyti. Be to, jei nori kontroliuoti jų vertę, vykdyti kažkokią
monetarinę politiką, pinigų kiekį rinkoje dažnai reikia ne tik didinti,
bet ir mažinti, o valdžia išlaidų turi pastoviai. Jau pateikiau grubius
paskaičiavimus kiek kartų per metus turėtų nuvertėti litas, valdžiai
savo išlaidas finansuojant infliaciniu mokesčiu. Kam dar grįžti prie jau
aptartos temos?

> Čia gal nedidelis nesusikalbėjimas gavosi - aš skolinimąsį užsienyje
> supratau kaip skolinimąsį užsienio valiuta. JAV "užsienyje skolinasi"
> tik dolerius. Ir palūkanas moka doleriais. Užsieniečiai norėdami gauti
> didžiausią naudą iš savo sutaupytų dolerių juos turės išleisti ne kur
> kitur, o JAV, o tai reiškia didesnę paklausą JAV produkcijai ir
> paslaugoms, daugiau darbo vietų JAV ir t.t. ir pan. Mes apie tai jau
> kalbėjome ir rodos sutarėme, kad amerikonams tai win-win situacija.

Tai tu tada visiškai nesupratai dėl ko mes sutarėme. Kai skola didėja -
kinai kaupia obligacijas, o amerikonai naudojasi neuždirbtomis prekėmis
- kinai jiems parduoda prekes už dolerius, kuriuos tuoj pat iškeičia į
obligacijas. Taigi, šiuo atveju visiškai atvirkščiai nei tu rašai -
kinai gauna dolerius, bet už juos nieko neperka išskyrus jų valdžios
skolos lapelius. Iš čia ir didėjanti gamyba Kinijoje, mažėjanti JAV,
Kinijos prekybos perteklius, JAV deficitas, amerikonai gerai gyvena, o
kinai jaučiasi turtingi.

Tik kai JAV valdžia pradeda mažinti savo skolą - atidavinėti ją kinams,
tuomet, tuomet viskas apsiverčia - kinai už obligacijas gauna dolerius,
juos išleidžia pirkdami amerikonų prekes, iš amerikonų valdžia surenka
tuos dolerius, kad galėtų išpirkinėti obligacijas, amerikonai daugiau
gamina ir turi mažiau nei uždirba, kinai - atvirkščiai, prekybos
deficitas jau pas kinus.

Berods ir šitą jau aptarėme - dolerių kiekį rinkoje reguliuoja FED'as, o
valdžios skola gali didėti iki begalybės nekintant ar net mažėjant
dolerių kiekiui, jeigu jai skolina ne FED. Buvo ir pavyzdys su Jonu ir
Petru, kur jų binarėje sistemoje iš viso yra 10 litų, bet Jonas Petrui
skolingas 100 Lt.

Tai gi, kaip beburtum, JAV valdžia savo skolinimusi nieko nesukuria, o
PASISKOLINA. Kai skolinasi, gali savo gyventojams suteikti daugiau
neuždirbtų paslaugų ir prekių, kai atidavinėja skolas - iš jų daugiau
atima nei duoda. Plius atima palūkanoms mokėti.

> Nebesikartosiu.

Na ir puiku.

> O jeigu pasigilintume į statistiką tai pamatytume, kad iki 2008 metų
> daugumos dabartinių pastoviai linksniuojamų lūzerių skolos/BVP santykis
> ne tik, kad smarkiai neaugo (net ir tos pačios Graikijos rodiklis
> svyravo ~100%), o kai kurių (pvz. Ispanijos, Airijos) ir smarkiai
> mažėjo. T.y. nematome reiškinio, kad "kažkas ryžosi priskolinti eurų
> lūzeriams vien dėl to, kad jie turi eurą"). O skolos su BVP santykio
> šuolis po 2008ų metų - BVP kolapso rezultatas.

Na tai pasidomėk kiek airiai ir tie patys ispanai sukišo į savo bankus
per krizę. Norėjo skolindamiesi ištempti privatų sektorių ir nepatempė,
galiausiai turėjo verkti išmaldos kai niekas nebeskolino. O 100% BVP
skola ekonomikos pakilimo metu - reikia sugebėti, Atsakinga valdžia tuo
metu turėtų rezervą kaupti.

> Tikrai taip. Ir ekonomikai žymiai naudingiau, kai privataus sektoriaus
> nuosmukio metu
> valstybė didina savo išlaidas, kad gyventojai toliau dirbtų ir sukurtų
> vienokį ar kitokį produktą, o ne tapę bedarbiais sėdėtų krapštydami nosį
> ir dar gautu pašalpas už nieką. Nors pašalpų davimas už nieką yra geriau
> nei nieko nedavimas.

Na tai puiku - pakilimo metu kaupk rezervą, tuomet per krizę nereikės
kažko prašyti išmaldos ar skolintis už beprotiškas palūkanas, o žiūrėk,
galėsi ir kitiems už brangiai paskolinti. Iš ko Kinija ir ta pati Rusija
antikrizinę politiką vykdė? Pinigų prispausdino - jie smarkiai krito
euro atžvilgiu? Ne, jie turėjo sukaupę labai solidžius rezervus.

> Belieka nuspręsti, kiek yra tas "be saiko" :) Japonijos atvejis
> saikingas ar jau be saiko? :D

Kriterijus labai paprastas - jeigu tavo valiuta nežlunga (jeigu skolą
perka CB), arba tau vis dar skolina kiti rinkos dalyviai - vadinasi su
saiku. Tam, kad pamatytum ar peržengei ribą, nereikia burti iš kavos
tirščių - tiesiog pradedi nebesudurti galų.

> Dalis pinigų neišvengiamai iškeliaus į užsienius, nebent aptversi šalį
> spygliuotą viela :)
> Bet dalis vis tiek cirkuliuos vietinėje rinkoje ją stimuliuodami (o
> daugiau pinigų rinkoje pasireiškia ne tik per infliaciją, kaip moko
> vainienės, bet taip pat ir mažesniu nedarbu, didesnėmis investicijomis į
> kapitalą ir t.t. ir pan.).

Infliaciją kels daugėdami tik tie pinigai, kurių kitose rinkose niekam
nereikia, bet tuo atveju pinigų kiekis daugės rinkoje tik tuo atveju,
jeigu apskritai didinsi jų kiekį. Jeigu gauni neuždirbtų pinigų iš kitų
rinkų, kuriose jie yra paklausūs, tai už juos galėsi pirkti ir kitoje
rinkoje, tą ir darysi, ypač jeigu vietinėje dėl jų pertekliaus kils
kainos. O ar išleisi vien vartojimo prekėms, ar kažkokioms
investicijomis, galiausiai gali net pirkti turtą svečiose šalyse - jau
kitas reikalas. Bet pinigų perteklių kaip nors išleisi (gali ir
skolinti), laikyti juos kojinėje - jokios prasmės.

> Jei išleidi mažiau nei uždirbi, kažkas kitas uždirba mažiau. Jei visi
> taupo - visi uždirba mažiau, uždirba mažiau - išleidžia dar mažiau.
> Mažėja paklausa, didėja nedarbas, ekonomika patiria recesiją.

Bet ta recesija nieko nedarant pati ir išsisprendžia - visi išleidžia ir
uždirba mažiau, prekes ir paslaugas irgi priversti pardavinėti už
pigiau, tad rinka ir prisitaiko prie esamo pinigų kiekio, aišku, su tam
tikra inercija. Keinsiizmą kai kurios šalys taiko dešimtmečius, o rinkos
ekonomika gyvavo šimtmečius be jo, gyvuoja ir dabar šalia jo, bet iki
šiol pasaulis nesugriuvo.

O šiaip tavo scenarijuje, nebijok, pajutę tam tikrus nepriteklius
dauguma žmonių nustos kaupti pinigus ir pradės juos leisti kad
nusipirktų ko reikia. Na, gal vienas kitas šykštuolis ir mirs iš bado
apsikabinęs pinigų maišą. Bet abejoju ar tokius tipažus galėtų išgelbėti
papildomų pinigų įliejimas į rikną - tiesiog dvėstų apsikabinę didesnius
pinigų maišus. Šiaip jau, nematau nieko blogo jei žmonės mažiau perka
visokių šūdniekių - ir ištekliai taupomi, ir jiems patiems dažniausiai į
sveikatą tai išeina. Štai Didžiosios Depresijos metu kiek padidėjo JAV
gyventojų gyvenimo trukmė.

> Kiek? Nežinau. Galima nebent manyti, kad esant 3% privalomų atidėjimų
> normai paskolos bus šiek tiek brangesnės, nei prie %1.

Jeigu nemoki suskaičiuoti, vėlgi skaityk savo cituojamą  Modern money
mechanics. Nors ten procentai kiti, bet tiesiog "ant pirštų" paaiškinta.
O aš pacituosiu tavo taip nemėgstamą wikipediją ir ja pasiremdamas tau
suskaičiuosiu:

In equations, writing M for commercial bank money (loans), R for
reserves (central bank money), and RR for the reserve ratio, the reserve
ratio requirement is that R/M >arba= RR; the fraction of reserves must
be at least the reserve ratio. Taking the reciprocal, M/R <arba= 1/RR,
which yields M <arba= R x (1/RR), meaning that commercial bank money is
at most reserves times (1/RR), the latter being the multiplier.

Taigi maksimalus daugiklis esant 3% privalomųjų atidėjimų yra 1/(3/100),
arba 100/3, arba 33. Taigi, esant rinkoje 100 litų, komerciniai bankai
maksimaliai gali išduoti 100 x 33 = 3300 litų.

Kai yra 1% privalomųjų atidėjimų, maksimalus daugiklis 1/(1/100), taigi,
100. Bankai maksimaliai gali išduoti paskolų 100 x 100 = 10000 litų.