Tema: Re: Demografinė Lietuvos Opa
Autorius: RaR
Data: 2013-05-31 14:19:28
> Na mano manymu čia jau kiek per didelės filosofijos kylančios iš
> įsivaizdavimo, kad valstybė iš tiesų kažką skolinasi. Būtent dėl to ir
> pabrėžiau naudojamos terminologijos svarbą.
>
> Jei imtume skolinimąsį "buitiniu" supratimu, finansinių aktyvų
> skaičius neturėtų keistis. T.y. kažkas (tarkim kiniečiai) turėjo
> $1000, juos atidavė JAV valdžiai, mainais gavo $1000 vertės obligaciją
> ir visi patenkinti. Kiniečių turtas $1000 buvo, $1000 liko, tik kita
> forma.

Štai čia jau galima pradėti detalizuoti. Iš kur kinai gavo tuos $1000?
Jie pateikė amerikiečiams prekes ir už tai gavo FED skolos lapelius -
dolerius. Kad jie po to FED skolos lapelius iškeitė į JAV iždo skolos
lapelius - obligacijas, kinų skolinimo esmės nekeičia - jie ir toliau
turi kažkokius skolos lapelius už suteiktas prekes. Dolerius iškeitę į
obligacijas, jie tik užbaigia dolerių emisijos ciklą, tik šįkart už
dolerius gautos obligacijos nusėdo ne FED rezerve, o Kinijoje. Jeigu
kinai už uždirbtus dolerius (jų neišleidę, nes kitaip nebūtų kaupimo)
būtų nepirkę obligacijų, tas dolerių kiekis iš esmės iš rinkos būtų
išnykęs kažkur Kinijoje, taigi ir JAV vyriausybė jais negalėtų
finansuoti savo išlaidų, tektų jas mažinti arba trūkstamą sumą
susirinkti mokesčiais (kitas variantas, kad FED padidintų dolerių kiekį
rinkoje dar paskolindama jų vyriausybei, nupirkdama papildomą kiekį
obligacijų).

> Tuo tarpu darydama "deficitines" išlaidas valstybė sukuria naujus
> finansinius aktyvus - pinigus rezervuose. Tai kad dalis tų rezervų yra
> mainoma į kitą finansinių aktyvų formą - valstybės skolos vertybinius
> popierius nekeičia paties aktyvų padidėjimo fakto. Pvz. kiniečiai
> turėjo $1000, juos atidavė JAV valdžiai, mainais gavo $1000 vertės
> obligaciją ir dar magaryčių $1000 grynais. Ir visi dar labiau
> patenkinti :)
>
> Taigi kaip ir sakiau - galima teigti, kad JAV vyriausybė finansuoja
> kiniečių polinkį taupyti $, bet ne tai, kad kiniečiai finansuoja JAV
> [...]

Jau pasamprotavau aukščiau. Bet kadangi kinai pateikė amerikiečiams
prekes ir mainais turi jų skolos lapelius, reiškia jie finansuoja
amerikiečius. Ir kokios dar magaryčios $1000 grynais - čia kalbi apie
procentus?. et jie juk daug mažesni.

> Čia lazda muša antru galu - dalis amerikiečių darbo jėgos yra tiek
> atsipalaidavusi, kad n metų sėdi apskritai be darbo :) Aišku iki
> eurozonos šalių pasiekimų nedarbo srityje jiems toli.

Taip, bet kitą vertus tokiu būdu amerikietis nedirbdamas turi tai, ko
dirbdamas neturi kinas. Aišku, visuomet laikoma gerai, kai žmogus
uždirba ir kitiems skolina nei kad skolinasi ir vartoja, net ir
ekonominiai rodikliai nusakantys pirmus skaičius (mažas nedarbas,
didelis sukauptų aktyvų kiekis ir pan.) laikomi gerais, o nusakantys
antrus skaičius (aukštas nedarbas, didelės skolos ir pan.) laikomi
blogais. Vis tik jeigu skolos nesudeginamos arba tiktai kaupiamos (kas
reiškia kad skolintojas negrąžinamai šelpia skolininką), visi tie
skaičiai apsisuks kai skolos bus grąžinamos. Todėl visada ir teigiu, kad
prekybos disbalansas ilguoju laikotarpiu visada sąlygotas vien šalių
polinkio skolintis ar kaupti skolas, be skolų kaupimo (ir negrąžinamos
vienų šalių paramos kitoms) tas balansas ilguoju laikotarpiu visada būtų
nulinis. Todėl vyriausybių priemonės visokiems eksportams skatinti,
netgi jo finansinis rėmimas - iš esmės bergždžias ir kvailas užsiėmimas.
Tegu vyriausybė nesiskolina ir nepriima iš užsienio negrąžinamos
paramos, ir jos prekybos balansas nebus neigiamas, nes šalis neturės
papildomų pinigų, už kuriuos galėtų daugiau importuoti nei eksportuoja.
Tegu vyriausybė kaupia kitų šalių skolas ir tokiu būdu neleidžia šalies
gyventojams pasinaudoti visais uždirbtais pinigais, ir jos balansas taps
teigiamas, nes dalis šalies uždirbtų pinigų nebus panaudoti importui,
kadangi obligacijų, valiutos ar aukso pavidale gulės kažkuriose valdžios
saugyklose.

> O kas vyksta, kai komercinis bankas išduoda kreditą litais? Kaip
> sprendžiamas jų padengimo eurais klausimas? Nesidomėjau tuo, bet visai
> būtų įdomu sužinoti.

Nieko ypatinga nevyksta - tiesiog tuomet bankas su klientu apsikeičia
įsipareigojimais - bankas išduoda klientui savo skolos lapelį
(skaičiukas kliento sąskaitoje), skolininkas išduoda bankui savo skolos
lapelį - pasirašo sutartį, pagal kurią įsipareigoja per tam tikrą laiką
bankui grąžinti pinigus su procentais. Šiuo aktu bankas ir klientas iš
esmės įvykdė savo pinigų emisiją. Kai tik klientas pasiima grynųjų ar
perveda pinigus į kitą banką, komercinis bankas turi sumažinti savo
turimų litų (rezervų) kiekį, tokia pačia suma sumažėja ir kliento
sąskaitos dydis. Kad komercinių bankų išduoitų kreditų suma visada
atitinkų jo turimų rezervų (litų) kiekį (plius privalomieji atidėjimai),
prižiūri CB - komercinio banko balansas turi susivesti.

O litų padengimų eurais klausimas komerciniams bankams nerūpi, nes tam
jie neturi jokios įtakos - visi LB išleisti litai jau padengti jo
rezerve esančiais eurais (daugumoje eurinėmis obligacijomis).