Tema: Re: Demografinė Lietuvos Opa
Autorius: RaR
Data: 2013-06-10 00:17:34
> Jei puikioji B-W sistema būtų veikusi labai sėkmingai, ji būtų
> pratempusi kur kas ilgiau nei varganus ~25m. Manote jos buvo atsisakyta
> tiesiog šiaip sau? Mini B-W sistemą bandyta realizuoti eurozonoje.
> Prireikė viso labo nepilno dešimtmečio iki rimtos krizės.
>
> Beje, bent jau JAV ekonomikos recesijos prie B-W sistemos vykdavo
> maždaug kas 5m. Atsisakius B-W - berods vidutiniškai kas 7-8 metus :D
> Taigi dabartinė sistema yra stabilesnė.

Iš esmės tuo laikotarpiu nebuvo nė vienos rimtesnės pasaulinės ar
regioninės ekonominės krizės. Galima iki pažaliavimo ginčytis dėl to,
kaip būtų geriau, bet faktas, kad ekonominiai ciklai ir kartas nuo karto
gilios krizės yra užprogramuotas rinkos ekonomikos reiškinys ir jokie
keinsiizmai bei monetarinės politikos jų nesugebėjo išspręsti, nors
tokių vilčių ir buvo. Bet apskritai mūsų ginčo objektas yra ne
ekonominės krizės ir jų valdymas, o kiti tavo teiginiai.

> Matau, kad tamsta vis dar nepagaunate mano minties. Labai paprastas
> pavyzdys.
> Valdžia surenka 100Lt grynais mokesčių ir planuoja taip pat 100Lt
> išlaidų. Ar yra skirtumas ekonomikai, jei valdžia atsiskaitys tomis
> pačiomis kupiūromis, ar spausdintomis naujai, o senas sukūrens biokuro
> katilinėj? :D

Šiuo atveju nėra, nes pinigų rinkoje nepadaugės. Bet kai valdžia
spausdinasi pinigus savo išlaidoms jų iš nieko nesurinkdama, reiškia
išlaidas ji finansuoja savos valiutos infliacijos mokesčiu su visomis
neigiamomis pasekmėmis tai valiutai.

Čia galima paskaičiuoti kad ir imant Lietuvą. Litų rinkoje yra kažkur
virš 10 mlrd. ir tas skaičius per keletą metų mažai keičiasi. O Lietuvos
centrinės valdžios metinis biudžetas be visokių paramų (taigi, surinktas
mokesčiais) yra kažkur netoli 20 mlrd. litų. Taigi, jeigu valdžia save
finansuotų infliaciniu mokesčiu, litas per metus nuvertėtų mažiausiai
triskart (iš tikrųjų jų reikėtų spausdinti daugiau, nes po kiekvienos
injekcijos į rinką jie nuvertėtų). Visais ateinančiais metais
spausdinimas turėtų didėti geometrine progresija, o tai - tiesus kelias
į hiperinfliaciją. Visas šalis, kurios nesurinktus mokesčius bandė
kompensuoti pinigų spausdinimu, tas ir ištiko. Todėl šalys, jeigu
nesueina galai, pinigų bando pasiskolinti, jų spausdinimas išlaidoms
padengti - tai jau agonija. Panašiai yra ir kitose šalyse - tereikia
palyginti jų metinius biudžetus su jų valiutos kiekiu rinkoje. Todėl
kažkokie sapaliojimai apie galimybę visas valdžios išlaidas finansuoti
pinigų spausdinimu netenka prasmės vien pasižiūrėjus į realius skaičius.

> Tai būtent ir parašyta tai ką sakau. Banko rezervai nesikeičia (nes
> bankas neskolina pinigų iš rezervo), o paskola sukuria naują indėlį
> (t.y. padidina to banko, o kartu ir visos bankų sistemos įsipareigojimus).

Jeigu išduodamas paskolą, kurią skolininkas kuriam laiku padeda į
sąskaitą tame pačiame banke, klerkas klientui duotų maišą pinigų, kurį
šis iš karto vėl grąžintų klerkui - tai jau iš esmės viską pakeistų,
pripažintum kad paskola buvo tikrai išduota, o naujas indėlis tikrai
padėtas?

O kai kažkas skolinasi, tai skolos didėja - ne tik bankų sistemoje tas
vyksta. Kas čia apskritai įdomaus, ką čia dar reikia svarstyti?

> Visiškai nesvarbu kuriame banke galų gale "nusėda" paskolos pinigai.
> Esmė ta, kad su kiekviena paskola auga bankų valdomi aktyvai ir jų
> turimi įsipareigojimai. T.y. Jono pinigai nėra skolinami Petrui (nes jei
> taip būtų, bankų aktyvai ir įsipareigojimai neaugtų), o sukuriami nauji
> "banko pinigai".

Ko tu žiūri tik į bankus - o bankų klientų aktyvai ir įsipareigojimai
neauga? Jonas padėjo indėlį į banką - atsirado banko įsipareigojimai
Jonui ir tuo pačiu Jono aktyvai. Išdavė bankas paskolą Petrui - atsirado
Petro įsipareigojimai bankui ir banko aktyvai. Jeigu nebūtų tarpininko -
komercinio banko - nebūtų ir tarpinių su bankais susijusių aktyvų ir
pasyvų, būtų tik Jono ir Petro aktyvai bei pasyvai. Atrodo, viskas taip
elementaru, net keista kaip žmonių galvose taip viskas susivelia,
mistifikuojama, ir kaip jie kartais nenori kad kažkas jiems viską "atveltų".

> Reiks tamtyč paieškoti kokių nuorodų į necaitgaistinius šaltinius apie
> realią bankų sistemos veiklą, nes matau, kad Tamsta tvirtai įsikibęs
> populiaraus, bet neteisingo modelio.

Ne populiaraus modelio, o tiesiog realybės. Juk nesugebi pateikti jokių
argumentų prieš tą "neteisingą" modelį. Jeigu žmogus pats nenori ar
nesugeba analizuoti, jam belieka kažkuo tikėti. Tuomet galima tikėti ir
ne vadovėliais, o kokias nors caitgeistais.

> Būtent, kad iš esmės nieko. Rezervo reikalavimai turi minimalią įtaką
> bankų veiklai.

Jie sudaro tam tikrą pagalvę bankams, bet atidėjimai daugiau skirti
reguliuoti realų pinigų kiekį rinkoje, nors tai ir nepagrindinis CB
instrumentas.