Tema: Re: Ekonomines krizes priezastys
Autorius: Doc
Data: 2009-06-25 12:41:43
Jei būtų taip kaip tu sakai, nieko panašaus į dabartines krizes nebūtų.
Dabar bankai ne tik paskolina bobutės pinigus bobutei pasakant, kad jos
pinigai yra paskolinti ir ji jais naudotis negalės tol, kol skola bus
grąžinta, tačiau jie sako bobutei, kad jos pinigai yra saugomi ir ji tuos
pinigus panaudoti gali bet kada ir tuo pačiu metu paskolina juos kitam
žmogui, kuriam sako lygiai tą patį - kad jis tuos pinigus gali panaudoti bet
kada. Tokios operacijos kartojamos daug kartų, todėl realiai pinigų būna ne
truputį, o daug kartų, neretai daug šimtų kartų mažiau, nei kad jų
"turėtojai" mano, kad jų yra. Dėl šios priežasties tokia sistema yra
bankrutavusi by design nuo pirmos jos sukūrimo dienos.

Kita bėda yra centrinio planavimo metodais reguliuojama pinigų kaina, ją
beveik visada nustatant ir naujai pripieštų pinigų injekcijom palaikant
mažesne nei kad ji būtų nereguliuojamoje rinkoje, todėl susidaro realaus
turto pertekliaus iliuzija, kas skatina investuoti į ilgalaikius projektus,
kurių dėl realių resursų trūkumo nepavyks užbaigti, taip pat vartoti ne
pagal realias galimybes. Kai pasidaro aišku, kad realaus turto perteklius
buvo tik iliuzija, investicijos į projektus, kurių su turimais realiais
resursais neįmanoma užbaigti, buvo tiesiog realių resursų iššvaistymas,
atsitinka krizė. Ji trunka tol, kol būna sukaupiama pakankamai realių
resursų, kad ekonominis augimas galėtų atsinaujinti. Jei valdžios vienu ar
kitu būdu spausdindamos ir leisdamos pinigus (ekonomikos skatinimui ir
kitokiam bullshit) žmonėms sukaupti realius resursus trukdo, krizė užtrunka
ilgiau. Jei valdžios tai daro nuosekliai, krizės užtrunka net dešimtmečius,
užuot pasibaigę per metus ar du. Didžioji depresija ar Japonija nuo 1990 iki
šiandien yra tokių valdžių ekonomikos "gelbėjimo" planų pasekmių
chrestomatiniai pavyzdžiai.

--
Doc