Tema: Re: NT kainos pries Eura
Autorius: RaR
Data: 2014-01-31 12:52:46
> Vis tik manau, kad remtis oficialia informacija kur kas patikimiau nei
> visokiom wikipedijom, kur pusė straipsnių parašyta neturinčių ką
> veikti lunatikų :)

Paaiškinimų dažniausiai reikia, jeigu nori suvokti veikimą, visumą,
netgi teisininkai pradeda mokytis ne nagrinėdami bet kokį keliasdešimt
puslapių įstatymą, o nuo teisės principų ir konkrečių teisinių sistemų
veikimo principų. Į lunatikų parašytus straipsnius nuorodų nesu pateikęs.

> Nebeprisimenu kuo baigėsi mūsų ankstesnė diskusija, nes išvažiavau
> atostogauti ir mintis nutrūko, bet čia dar šiek tiek alyvos į ugnį
> (apie tamstos taip mėgstamą, bet neegzistuojantį "money multiplier"):
>
> http://mainlymacro.blogspot.com/2012/07/kill-money-multiplier.html

Ką tai reiškia nebeegzistuojantį? Ką tik pats pateikei nuorodą į ECB,
kuriame atidėjimų procentas pristatomas kaip vienas iš trijų pagrindinių
monetarinės politikos įrankių. Kur tas procentas yra nustatytas nulinis,
ten šis instrumentas neveikia, kur mažas (šiuo metu dauguma
išsivysčiusių šalių), ta "pinigų multiplikavimo" riba paprastai
nepasiekiama, taigi, jis neturi įtakos (tas pats kaip ir "discount
window" procentas, kai jis nustatytas daug aukštesnis už pagrindinę
palūkanų normą). Bet tai nereiškia kad CB neturi savo dispozicijoje šio
instrumento - smarkiai padidinę privalomųjų atidėjimų procentą jie
galėtų labai smarkiai suvaržyti pinigų perskolinimą. O yra nemažai
šalių, kur tie procentai aukšti ir jie reguliuoja rinką. Tame
straipsnyje kalbama apie tai, kad ekonomistų pirmuose kursuose nereikėtų
mokyti apie mechanizmą, kuriuo CB išsivysčiusiose šalyse realiai
nesinaudoja. Nesu pedagogas, bet man būtų kažkaip keista, jeigu
išklausęs makroekonomikos kursą ekonomistas nežinotų kaip veikia
mechanizmas, visų CB pristatomas kaip vienas trijų pagrindinių jų
monetarinės politikos instrumentų.

> Tamsta niekaip nenori atsisakyti savo fantazijų, kad tarpbankinė rinka
> vadovauja centriniams bankams ir jie koreguoja savo taikomas palūkanų
> normas pagal rinką. Tuo tarpu realybėje CB šiandien gali nustatyti
> palūkanų normą 1% ir tarpbankinės palūkanos bus maždaug 1%
> (priklausomai nuo to kokius nukrypimus toleruoja CB), rytoj jau gali
> nustatyti 10% ir tarpbankinės pasidarys maždaug 10% :)

Tai čia tu kažką fantazuoji - aš kaip tik rašiau, kad visi CB, vykdantys
savarankišką monetarinę politiką, labai tiksliai reguliuoja palūkanų
normą. Kitas dalykas tokie CB kaip LB, nevykdantys savarankiškos
monetarinės politikos. Tu girdėjai kada nors kad Šarkinas ar dabar
Vasiliauskas skelbtų, kad jie nustato tokį ar tokį Vilibor procentą?
Anksčiau Vilibor niekas nereguliavo, dabar irgi niekas nereguliuoja, tik
ECB apibrėžia viršutinę jo ribą.

> Visi tie Vilibor, Euribor ir pan. indeksai - sutartinis dalykas. Bet
> nė vienas CB iš tiesų  neturi jokių instrumentų priversti bankus duoti
> paskolas nemokiems klientams, iš anksto pasmerktiems verslo projektams.
> Taip pat CB negali priversti žmones imti paskolas, kai jie neturi
> darbo ir pajamų, arba verslą imti paskolas, kai jis neturi kam
> parduoti savo produkcijos.

Tai prie ko čia dabar paskolos? Aš irgi teigiu kad bankai paskolas
teikia tuomet kai jiems atrodo, kad tai naudinga. O FED rate, Euribor ir
pan. - tai tarpbankinių palūkanų normos kurias ir reguliuoja CB, nes jos
įtakoja visą finansų rinką, jų dydžiu remiantis skaičiuojama daugelis
rinkos palūkanų. Šio rodiklio atitikmuo Lietuvoje yra Vilibor, kurio dėl
valiutų valdybos modelio ypatumų LB neturi didelių galimybių reguliuoti.

> "Padengta" yra tik pinigų bazė. Tuo tarpu didžiausios apyvartos
> kasdien daromos ne su baze.

Bazė - tai ir yra litai, kuriuos LB įsipareigojęs dengti. Jono Petrui
išduotų skolos lapelių, nors ir nominuotų litais, LB, aišku, nedengia,
visiškai nematau prasmės to daryti. O paskolas ir indėlius Lietuvos
bankuose eurais LB irgi turėtų kažkuo dengti?