Tema: Re: NT kainos pries Eura
Autorius: Tomas
Data: 2014-01-24 15:57:11
On 2014.01.24 13:59, RaR wrote:

> [...]
> rinkų palūkanų rodiklį, Lietuvoje tai Vilibor, Europoje - Euribor ir
> pan.) su centrinio banko suteikiama galimybę pasiskolinti, kai bankas iš
> niekur kitur pasiskolinti negali ("lender of last resort" funkcija), o
> balansas nesusiveda. Šios palūkanos paprastai daug aukštesnės už rinkos
> palūkanas, ir tam tikrais atvejais gali tarnauti nebent kaip viršutinė
> tarpbankinių palūkanų riba. Štai ir šiuo metu LB nustatytos palūkanos
> yra 0,75%, o Vilibor yra ~0,17-0,19% - šiuo metu tai didžiulis
> skirtumas, abu duomenys paimti iš to paties LB puslapio.

Tai būtent, apie tai jau buvo diskutuota. CB nustato kuriose ribose gali
normaliomis sąlygomis "plaukioti" tarpbankinės palūkanos. Tai, kad
Vilibor dabar žemas rodo, kad bankų sistemoj likvidumo trūkumo nėra. Tai
yra normali būklė.

Ta proga prikabinu savo kažkada pasidarytą grafikėlį iliustruojantį kaip
LB "vairuoja" viliborą. Į mokslinį tikslumą jis nepretenduoja, nes
duomenys buvo paskubom sukopipeistinti iš kelių šaltinių, bet
iliustracijai pakankamas.

> O anksčiau
> taikyta metodika labai akivaizdžiai parodo, kad LB savo skolinimo
> palūkanomis negali reguliuoti Vilibor,

Negalėjo ar nenorėjo? ;)

> nes tos palūkanos skaičiuojamas
> pagal Vilibor! Citata iš tavo įdėtos nuorodos LB tinklalapyje:
>
> "Nuo 1999 m. lapkričio 8 d. Lietuvos bankas kiekvieną darbo dieną
> nustatydavo vienos nakties paskolų palūkanų normą, kuri yra lygi
> didžiausiai 1 d. VILIBOR per paskutines 15 kalendorinių dienų (įskaitant
> ir vienos nakties paskolų palūkanų normos nustatymo dieną) reikšmei,
> padidintai 2 procentiniais punktais."

Ten parašyta, kad tokia metodika galiojo iki 2004 m. sausio 19d.
Dabar vienos nakties palūkanų normą nustato LB (kopijuodamas nuo ECB) -
Viliboras tam jokios įtakos neturi. Ir taip jau 10 metų.

> Bet jau apie tai daug diskutavome anksčiau, tau labai sunku išaiškinti
> kuo skiriasi šie du rodikliai. O šalyse, kurios vykdo aktyvią monetarinę
> politiką, tarpbankinę (rinkos) palūkanų normą CB nustatinėja ne per savo
> "discount window", o per atviros rinkos operacijas - didindama ir
> mažindama pinigų kiekį rinkoje. LB to nedaro.

LB "nedaro", tik 2012m. darė ;) Matyt buvo epizodas kai reikėjo.

> Na tai akivaizdu, kad Šarkinas niekaip negalėjo numušti to Vilibor, nes
> neturėjo tam instrumentų. Aktyvių rinkos operacijų didinant/mažinant
> pinigų pasiūlą LB nevykdo, o jo nustatomos skolinimosi palūkanos bankams
> visada aukštesnės už Vilibor.

Ne skolinimo palūkanos yra nustatomos aukštesnės nei Vilibor (ECB tikrai
nekreipia dėmesio į Vilibor nustatydamas savo "Marginal lending
facility" palūkanų normą), o Vilibor normaliomis sąlygomis visada
žemesnis. O tas atvejis kai Vilibor buvo žymiai aukštesnis tebuvo
mandagus bankų būdas pasakyti klientams - paskolų neduodam - matai koks
baisus Viliboras?!!! Juk Vilibor'as yra palyginti nesunkiai komercinių
bankų manipuliuojamas rodiklis.

> Jau viską paaiškinau aukščiau. Esant ekstremaliam atvejui paskolinti už
> daug didesnes nei rinkos palūkanos jis gali, ir tai įforminta. Jeigu
> turėti omeny tai, tuomet, aišku, palaiko likvidumą.

Tai apie ką čia tiek tuščiai diskutuoti? Beje esant ekstremaliam atvejui
LB prašomos palūkanos nebus daug didesnės už rinkos.

> Tik reikia suprasti
> kad LB galimybės labai ribotos, ir skirtingai nuo FED ar ECB, jis pinigų
> "iš oro" padaryti negali. Netgi šiame tavo nurodytame puslapyje jis
> neužsimena apie kitas priemones stabilizuojant bankų sistemos likvidumą,
> išskyrus privalomųjų atsargų nustatymą ir to kontroliavimą - iš esmės
> tai jo vienintelis instrumentas kažką reguliuoti.

Skaitom knygą, matom špygą? Lentelėje išvardinti dar 2 būdai likvidumui
didinti ir 2 būdai likvidumui mažinti. Tai, kad normaliomis sąlygomis jų
naudoti dažnai netenka dar nereiškia, kad kritiniu atveju LB nesiims
reikiamų priemonių. Nes LB atseit neužtikrina bankų sistemos likvidumo,
nes neturi instrumentų, o jei pasirodo, kad instrumentus turi, tai vis
tiek neužtikrina, nes ... nu xuj znajet kodėl, todėl, kad aš taip manau ;)

Dar iš http://www.lb.lt/uzsienio_atsargu_valdymas:
"Valdant užsienio atsargas, siekiama užtikrinti galimybę vidaus valiutų
rinkoje vykdyti intervencijas, skirtas fiksuotam ir stabiliam lito
kursui euro atžvilgiu palaikyti."

Vėlgi užuomina į tai, kad LB ne vien tik "mechaniniu" valiutos keitimu
užsiima ;)