Tema: Re: Kažkaip kvepia išsikalinėjimu... Vėjo jėgainės
Autorius: RaR
Data: 2010-08-16 15:47:37
Labai malonu, kad čia atsirado dar vienas dalyvis, sugebantis ramiai ir argumentuotai diskutuoti ir nepatingintis išdėstyti savo minčių.

Doc labai mėgsta diskutuodamas ne tiesiogiai atsakyti į teiginius ir savo atsakymus ne tiesiogiai argumentuoti, o teigti, kad oponentas diskutuoja "ne pagal taisykles" (tuo a priori tapdamas neteisus), o savo teiginiams paremti jis dažniausiai naudoja nuorodas į gana ilgus straipsnius ar video, kurių oponentui neperskaičius ar neperžiūrėjus, šis būna dėl to tuoj pat apkaltintas ir vėlgi tampa a priori neteisus. Bet tokiu stiliumi diskutuodamas daugiau "mainstream'ą" atitinkančios pozicijos šalininkas galėtų pateikti nuorodas į tūkstančius vadovėlių, straipsnių ir filmų, tokiu atveju doc'ui savo atsakymą, naudojant savo iškeltus standartus, tektų rašyti jau išėjus į pensiją...  Bet nenorėčiau, kad šie mano pastebėjimai nebūtų laikomi diskusijos dalimi

Prisipažinsiu, kad neperskaičiau to straipsio apie pirmuosius Islandijos visuomeninės struktūros amžius, tik perbėgau akimis.Ir iš karto užkliuvo tai, kad tos sistemos aš niekaip negaliu laikyti anarchistine, t.y. visiškai individualių asmenų visuomene, kurioje grupė asmenų pavieniams asmenims nenumato jokių normų ir nebando užtikrinti tų normų laikymosi. Jau pats tam tikros teisinės sistemos ir taisyklių buvimas prieštarauja anarchijai. Straipsnyje akcentuojama, kad teisingumui vykdyti nereikia jokių visuomeninių lėšų, kadangi ieškovas ne tik už turtinį, bet ir už smurtinį nusikaltimą iš kaltininko turi teisę išieškoti turto. Taigi, gali pasisamdyti detektyvą ar kokį privatų teisingumo vykdytoją. Bet šis teisinės sistemos ypatumas esmės juk nekeičia - vis tiek autoritetingi valdžios organai turi nustatyti tų kompensacijų dydį, kažkas turi kontroliuoti ar tų taisyklių laikomasi. Kitaip ieškovas gali tapti paprasčiausiu plėšiku - už pasisiojimą ant savo tvoros gali nuspręsti atimti visą "nusikaltėlio" turtą, galiausiai gali prisigalvoti pretekstų savo plėšimams. Juk tai dažniausiai ir vyksta ten, kur nėra valdžios. Galiausiai lieka neišspręsta problema su nusikaltėliu, neturinčiu turto. Šiuo atžvilgiu skandinaviškos teisinės sistemos, kai vagiui nukirsdavo ranką ar išdegindavo žymę, buvo efektyvesnės.

Galiausiai straipsnio autorius rašo, kad ta islandiška teisinė sistema galėjo gyvuoti tol, kol nesusiformavo didesni galios centrai. Jiems susiformavus prasidėjo tipiški feodalinės santvarkos ir valstybės kūrimosi procesai. Praktiškai kiekviena daugiau pažengusi visuomenė praėjo tuos pačius visuomeninės raidos etapus. Esant retiems kontaktams tarp genčių ir nesant darbo pasidalijomo buvo pirmykštė bendruomeninė santvarka (kažkodėl visokių utopistų, komunistų ir anarchistų įsivaizdavimas apie idealią visuomenę labai primeną tas pirmykštes bendruomenes). Didėjant žmonių tankiui, dažnėjant kontaktams tarp jų bei žmonėms kaupiant vis daugiau meterialinių gėrybių, dažnėjo ir plėšimai tikslu prisigrobti, pradėta grobti ir darbo jėgą. Galiausiai, padidėjus žmonių mobilumui ir supratimui, pradėjo kilti galios centrai, kontroliuojantys aplinkines teritorijas bei uždedantys jiems duokles. Kaip kompensaciją, duokles mokantys žmonės gaudavo kažkokią teisinę sistemą, nuosavybės teisę, apsaugą nuo grobimų iš išorės bei laisvą prekybą teritorijos viduje. Vieniems galios centrams nugalint kitus, jie plėtėsi, ir susiformavo visokios kunigaikštystės, vėliau - valstybės. Ne visos visuomenės daėjo iki valstybių susikūrimo. Prasidėjus kolonizacijai vienos viuomenės įtrauktos į valstybes joms dar esant pirmykštėje bendruomeninėje santvarkoje, kitos kažkokioje feodalinėje stadijoje. Taip buvo su dauguma Azijos bei Amerikos natyvių populiacijų, kai kur Azijoje.

Labiausiai išsivysčiusiose dabartinėse visuomenėse paprasti žmonės išsikovojo vis daugiau valdymo teisių, ir atsirado šiuolaikinės demokratinės valstybės. Staiga panaikinus visas tas valstybines institucijes ir teisines sistemas, procesas prasidėtų iš naujo arba būtų įvedamas iš šalies. Tas pats ir Somalyje - arba tas procesas įgaus pagreitį, arba bus įvestas iš šalies.