Tema: Re: Bernankei biski pabande uzpakali patarkuot
Autorius: RaR
Data: 2009-08-12 12:32:48
Dėl tos įžangos dėstymo tai suprantu, kad yra tokia metodika, ne jis vienas
taip daro.

>1. Nepaisant to, kad yra visiška tiesa tai, kad žmonės šiandien laisva
>valia renkasi dirbti mažiau, nes vertina papildomą atlyginimą mažiau nei
>laisvą laiką, absoliuti dauguma vis tiek dirba, nes jaučia vienokį ar
>kitokį kažkokių prekių ar paslaugų stygių. Todėl nelabai suprantu ką
>reiškia terminas "perteklinė ekonomika".

Tą perteklinės ekonomikos sąvoką aš tik bandau suformuluoti, kol kas tai
daugiau idėja, suvokimas kad jis yra. Esmė tame, kad darbo našumas šiuo metu
yra toks, kad dalis žmonių gali pagaminti praktiškai viską, ko reikia
visiems (pvz. piliečiams valstybės mastu). Todėl atsiranda disproporcijos -
dalis žmonių lieka be darbo ir be pajamų, dalis pagamina tiek būtinųjų
prekių ir paslaugų, kiek negali sunaudoti. Komandinėje ekonomikoje šios
disproporcijos sprendžiamos perskirstymu. Rinkos ekonomikoje tą sprendžia
ekonominiai, arba vartojimo "dopingai". Iš verslo pusės tą atlieka
marketingas ir paskolos, iš valdžios pusės - infliacija (kad kiltų mažesnis
noras kaupti pinigus, o didesnis - išleisti ar investuoti) ir valstybės
sukurtos darbo vietos (tai iš dalies irgi perskirstymas). Taigi, dalis
vartojimo, taigi ir gamybos yra dirbtinai stimuliuojama, tai nėra vien
natūralus žmonių pasirinkimas. Tas stimuliavimas, mano nuomone, pagilina ir
krizes. Perteklinio vartojimo gausa labai neatspari žmonių lūkesčių
pokyčiams. Kai nebepakanka marketingo palaikyti tą žmonių perteklinį
vartojimą, valstybė naudoja Keinso siūlomas fiskalines priemones.

Žmogus turi natūralų polinkį kaupti pinigus (atsidėti juodai dienai,
investuoti). Bet pinigų kaupimas (ypač nesant infliacijos) rinkos
ekonomikoje neįmanomas - jei uždirbantis pinigus žmogus jų neišleis, t.y.
nepirks atitinkamo kiekio kitų žmonių pagamintų prekių, tie kiti žmonės
neturės pinigų ir nepirks jo paties prekių, taigi jis nebeuždirbs pinigų.
Taigi, ekonominiai dopingai, skatindami vartojimą, skatina ir gamybą.

Kaip tik šiuo metu klausau von Mises'o apie darbo jėgą, žmogaus poreikį
dirbti. Pagal jį žmogaus poreikis dirbti yra didelis iki tol, kol jis
patenkina būtinuosius poreikius, po to kiekvienas uždirbtas papildomas
doleris (kuris jau nebereikalingas būtiniems poreikiams tenkinti) vertinamas
vis mažiau lyginant su prarastu poilsiu (kurio darosi vis mažiau, taigi jis
tampa vis didesne vertybe). Taigi, kylant darbo našumui, jo įsivaizduojamoje
idealioje ekonomikoje žmonės turėtų vis mažiau dirbti ir užimtumo problema
beveik neiškiltų, nes kiekvienas žmogus stengtųsi dirbti tiek, kad
patenkintų savo būtiniausius poreikius, plius dar šiek tiek. Labai daug jie
nedirbtų, nes tą uždarbį atsvertų gautas poilsis. Taigi, dirbtų visi ir po
nedaug.

Bet kol kas (nežinau kaip toliau) jis nieko nešneka apie dirbtinį vartojimo
stimuliavimą (kol kas galima imti seniausią jo formą - marketingą).
Vartojimo stimuliavimas (ekonominiai dopingai) priverčia žmogų pirkti tiek
ir tokių prekių, kurių normaliai jis pirktų mažiau. Dėl to žmonės daugiau
dirba, dėl didėjančio darbo našumo didėja specializacija ir didelė dalis
ekonomikos gamina ir stengiasi visaip iškišti tą perteklinį produktą. Mises
kalba apie darbo jėgą kaip apie ribotą resursą. Nenuostabu, nes knygos
rašymo metu išsivysčiusiose šalyse vien žemės ūkio produktų gamyboje dirbo
ne mažiau pusė darbo jėgos, kai dabar tuo užsiima tik ~2 proc. Nežinau kaip
toliau, bet kol kas randu samprotavimus tik apie gamybą, lyg pagamintų
produktų ir paslaugų suvartojimas būtų savaime suprantamas dalykas. Todėl ir
vadinu jo nagrinėjamą ekonomikos modelį "nepritekliaus ekonomika".

Šiek tiek specifiška laikmečiui ir šiek tiek pasenusi atrodo net jo
marksizmo kritika. Nors iš esmės ji teisinga, samprotaujant apie
neatlyginamo darbo rūšis jis atranda tik medžiojančius dėl malonumo ir
genijus, kuriems svarbiausia pats kūrybos procesas. Dabar daug žmonių gali
atlikti daug darbo nemokamai, nes pragyvenimui užsidirbti jiems reikia vis
mažiau pastangų. Yra net idėjiniai "fryganai", kurie matinasi ir ir
naudojasi kita žmonių nesuvartojama produkcija ir puikiausiai pragyvena
nieko nedirbdami. Taigi, viskas keičiasi ir teorijas reikia koreguoti.

>2. Realybėje yra tik du variantai kaip nustatyti kiek laiko žmonės turėtų
>dirbti ir kiek laiko ilsėtis: a) kiekvienas žmogus nusprendžia tą pats,
>asmeniškai vertindamas papildomo atlyginimo ir papildomo poilsio naudą; b)
>kiek kam dirbti nusprendžia centro komitetas pagal savo subjektyvius
>kriterijus ir tą savo sprendimą suenforsina žmonėms prieš jų valią jėga.
>Visos be išimties intervencionistinės teorijos siūlo b) metodą.

Apie tai jau samprotavau po pirmu punktu. Realiai rinkos ekonomikoje žmogus
nėra visiškai laisvas savo pasirinkime, jo pasirinkimą koreguoja ekonominiai
"dopingai" kaip iš verslo pusės, taip ir iš valdžios.