Tema: Re: Bernankei biski pabande uzpakali patarkuot
Autorius: RaR
Data: 2009-07-27 16:10:37
Kaip sakiau, pilnai Keinso neperskaičiau ir esu įsitikinęs kad pas jį
nemažai nelogiškumų ir kritikuotinų dalykų, kaip ir pas kitus. Kaip
suprantu, jis buvo gana kategoriškas žmogus ir pateikė nemažai pernelyg
drąsių teiginių. Bet dėl vartojimo, manau, yra didelė dalis tiesos. Kaip tu
įsivaizduoji ekonomikos augimą nesant vartojimo? Kai mažai nevartoja, tai
mažai ir gamina. Ir krizės tai akivaizdžiai parodo. Jei neskatinti
vartojimo, reikia plėsti infrastruktūrinius ir mokslinius projektus, kitaip
ekonomika neaugs, užimtumo nebus. Normaliai kapitalizme vartojimo skatinimą
atlieka marketingas ir paskolos.
Dėl aukso standarto - tai, kaip jau rašiau, ganėtinai fiktyvi sistema. Yra
dvi pinigų formos - vieni patys turi vertę (auksas, sidabras, bebrų ar elnių
kailiai, kakavos pupelės,  galiausiai net kriauklelės), kiti paremti juos
išleidusio žmogaus ar institucijos patikimumu (privačių ar centrinių bankų
popieriniai pinigai (tų senųjų Olandijos bankų skolos lapelių atitikmuo),
sąskaitos bankuose (tų brūkšnelių šumerų skolos lentelėse atitikmuo). Ir
visi popieriniai bei elektroniniai pinigai, paremti jie auksu ar ne, patenka
į antrąją kategoriją. Visi paremti tik tikėjimu. Kaip parodė istorija, tas
tikėjimas auksu paremtais pinigais galiausiai visada baigdavosi to tikėjimo
nepasiteisinimu. Štai dabar litas pririštas prie euro ir ilgą laiką jo
kursas euro atžvilgiu buvo nekvescionuojamas - juk tai užtikrina ir
įstatymai, ir valiutos atsargos, ir didelė Lietuvos banko nepriklausomybė.
Bet ateina momentas, kai visa ta sistema pradedama nepasitikėti ir euras
vertinamas labiau už juo paremtą valiutą.