Tema: Re: Bernankei biski pabande uzpakali patarkuot
Autorius: RaR
Data: 2009-07-26 23:55:15
Dabar perskaičiau tą Hazlitt'o straipsnį ir galiu pakomentuoti. Visų pirma
kas krinta į akis - tai daugiažodžiavimas, bet tai visų humanitarinių mokslų
(o ekonomika yra artimesnė jiems) atstovų problema. Antra, ką jau anksčiau
rašiau - labai šališkas literatūros pateikimas. Nors Haclitas visame
straipsnyje analizuoja ir kritikuoja Fišerio teoriją ir jo knygą "the
Quantity Theory of Money", trumpame literaturos sąraše po straipsniu jos
nėra. Yra tik knygos ir straipsniai, kritikuojantys šią knygą. Tikrame
moksliniame straipsnyje toks šališkumas būtų sunkiai įsivaizduojamas, o ir
šiaip prasilenkia su padorumu. Šios Fišerio knygos nutariau paieškoti von
Mizeso instituto bibliotekoje, bet jos ten nėra. Ją kritikuojanti Andersono
knyga ten yra. Ieškant pagal raktinius žodžius "Rothbard", "Hazlitt" ir
t.t., išmeta visas jų knygas ir knygas apie juos (teigiamas). Ieškant
"Keynes" - nėra net jo žymiausios knygos, tik Austrijos mokyklos atstovų
knygos, kritikuojančios jį.

Dabar dėl to pinigų judėjimo greičio. Tame savo poste aš rašiau:

"Beje, infliacija nepriklauso tiesiogiai nuo pinigų kiekio, o daugiau nuo jų
judėjimo greičio. Tuo pinigų kiekio didinimu - mažinimu ir siekiama
kompensuoti tuos cikliškus pinigų judėjimo greičio padidėjimus -
sumažėjimus. Aišku, jei prašaunama, tai galima ir pagilinti tuos ciklus."

Fišerio formulę MV=PT greitai suradau, išprovokuotas klausimo, kaip pinigų
judėjimo greitis siejasi su infliacija. Be abejo, jei traktuoti Fišerio
formulę "pažodžiui", galima daug kur pritarti Haclitui. Pinigų kiekis
tiesiogiai ir iš karto neįtakoja nei kainų, nei produktų kiekio, kita
lygybės pusė iš esmės tapati pirmajai, nes išreikšta tais pačiais pinigais.
Be to, dalis transakcijų gali būti tiesiog prekių ar paslaugų keliavimas
pirmyn-atgal mažai ką keičiant. Kaip rašo Haclitas, formulės šalininkai tą V
laiko gana pastoviu dydžiu. O man jis yra tas smarkiai svyruojantis , nuo
žmonių nuotaikų priklausantis dydis, sukeliantis burbulus ir krizes. Gal tas
veiksnys turėtų būti "vartojimas", o ne "transakcijų skaičius" (taigi, po
truputi linkstu į Keinso stovyklą).

Bet su kai kuriais Haclito teiginiais nesutinku.

"In a hyperinflation, people may stock up much sooner than otherwise in
their purchase of durable goods — housing, automobiles, appliances,
clothing, jewelry, works of art, etc. But even this will not increase V over
a prolonged period, unless the rate of production is correspondingly speeded
up. After any buying spree of durable goods, there is likely to be, other
things being equal, a less than normal rate of V for such durable goods —
partly because nearly everybody will be "loaded up" with them, partly
because retailers' stocks will be exhausted or low, unless output can be
equally speeded up."

Ši citata, man atrodo, parodo senas neoliberalizmo šaknis, o per tuos metus
ekonomika labai pasikeitė. Kažkada beveik visa produkcija ir buvo daugiau ar
mažiau būtina vartotojui, kuria galima jį prisotinti, dažniau ir prekių
pritrūkdavo. Šiuolaikiniame kapitalizme didelę ekonomikos dalį sudaro prekės
ir paslaugos gyvybiškai nebūtinos žmogui, arba prekes, kurias galima keisti
naujomis rečiau. Didžiulį vaidmenį atlieka marketingas, kurio dėka kuriamos
naujų produktų ir paslaugų rinkos, vartotojai dažniau atnaujina savo prekes
ir t.t.. O gamintojai beveik visada turi prekių atsargų ir vartojimas
praktiškai tiesiogiai įtakoja ir prekių gamybą. Todėl vartotojas gali labai
išplėsti savo vartojimą būtent šių nebūtinųjų prekių ir paslaugų sąskaita.

"As money is exchanged against goods, and as the rate of consumption can
change only within comparatively minor limits, we must look elsewhere to
find the reason for the variations in V that we actually do encounter."

Jau rašiau, kad visiškai nesutinku su šiuo teiginiu. Man yra akivaizdu, kad
vartojimas (tą V dabar vadinsiu vartojimu) gali labai stipriai keistis. Tą
ir dabar rodo kad ir smarkiai kritęs automobilių pardavimas. Mano manymu,
vartojimo pokyčiai ir yra pagrindinė tų ekonominių ciklų priežastis. O dar
gilesnė priežastis, leidžianti atsirasti šiems vartojimo svyravimams -
didelis darbo našumas, dėl kurio tik dalis verslo gamina išties būtinus
produktus ar paslaugas, o kita - tuos, kurių galima atsisakyti. Iš to seka,
kad kylant darbo našumui atsiranda vis daugiau potencialo vartojimo krizėms.
Prie to prisideda ir globalizacija, nes keletas blogų naujienų ar prognozių
gali pakeisti didelės vartotojų dalies lūkesčius, taigi, ir vartojimo
mastus.

"It is futile to distinguish between "circulating" money and "idle" money.
Money changes hands without being ownerless for any fraction of time. Money
may be in the process of transportation, traveling in railroad cars or in
other means of transportation. But it is, even from the legal point of view,
always in somebody's possession." (Čia iš cituoto von Mises laiško).

Visiškai nesutinku. Pinigai, laikomi kojinėje, neatlieka to vaidmens, kurį
atlieka pinigai, už kuriuos perkama prekė, gamintojas už gautus pinigus
pagamina kitą prekę ir t.t. Šiuo atveju cirkuliuojant pinigams prigaminama
produkcijos, kitu atveju - ne.

"V is not a cause but a result, or even a mere side effect. People who are
more eager to buy goods, or more eager to get rid of money, will buy faster
or sooner. But this will mean that V increases, when it does increase,
because the relative value of money is falling or is expected to fall. It
will not mean that the value of money is falling, or prices of goods rising,
because V has increased."

Aš neišskiriu V ir žmonių noro leisti piniguis - man tai yra tas pats.
Hazlitas aiškina, kad vienintelė paskata žmonėms leisti pinigus - ta, kad
pinigų vertė krenta ar tikimasi, kad kris (hiperinfliacija) - noras
atsikratyti pinigais. Man atrodo, žmonių norą leisti pinigus apsprendžia
platesnė sąvoka - lūkesčiai. Teigiamus žmonių lūkesčius apsprendžia gera
ekonominė situacija, tikrumas dėl ateities, geros naujienos rinkoje. O geri
lūkesčiai skatina vartojimą.

"It is the changed valuation by individuals of either goods or money or both
that causes the increased velocity of circulation as well as the price rise.
The increased velocity of circulation, in other words, is largely a passive
factor in the situation."

Man tai keistas tas atkaklus tvirtinimas, kad V yra pasyvus veiksnys. Čia
tas pat kaip sakyti, kad vartojimas - tai šalutinis reiškinys, sukeliamas
žmonių noro pirkti. Arba kad pinigų kiekio padidėjimas - pasyvus reiškinys,
sukeltas centrinio banko sprendimo didinti pinigų kiekį.

"The relative value of a unit of wheat, or eggs, or potatoes (if we take
quality and use for granted), depends mainly on the total relative
quantities in existence of these commodities. When any one of them is in
short supply, the price per unit goes up; when it is in excessive supply,
the price per unit goes down."

Tai vėlgi, atrodo, šiek tiek pasenęs mąstymas, nevisai tinkamas šiuolaikinei
ekonomikai. Taip, logiškai čia viskas teisinga ir visiškai stichinėje
ekonomikoje taip ir yra. Bet šiuolaikinėje ekonomikoje tai daugiau galioja
žaliavoms, maisto produktams, ir tai iš dalies. Dabar gamintojai labai
įdėmiai studijuoja rinką pagamina produkcijos tiek kad užtektų ir stengiasi,
kad nereiktų jos pardavinėti už savikainą ar pigiau. Rinka nėra visiškai
laisva ir stichiška net be valstybės įsikišimo - didele dalimi ją
kontroliuoja patys gamintojai.

"Išvada
5. Actually it is psychological factors — desire to buy and sell, produce
and consume — that determine V."

Taip, visiškai sutinku. Tai ir norėjau pasakyti. Tik kodėl tą V reikia
būtinai atskirti nuo psichologinių veiksnių? Jai tas V tiesigiai priklauso
nuo psichologinių veiksnių, tai juos ir galima laikyti V.