Tema: Re: Bernankei biski pabande uzpakali patarkuot
Autorius: Doc
Data: 2009-08-02 13:43:57
Jei jau sutinki, kad yra veiksmų, kuriuos atliekamus bet kurio konkretaus
žmogaus atžvilgiu, tas žmogus vertins kaip neteisingus ir blogus, t.y. kad
yra objektyvūs ir universalūs kriterijai neteisingumui ir blogiui apibrėžti,
norint padaryti teisingą teisinę sistemą, tokie neteisingi ir blogi veiksmai
turi būti neteisėti. Tai, kad kai kurie žmonės sąmoningai ar ne (dėl
abejingumo ar kvailumo) atlieka veiksmus, kurie yra neteisingi kitų žmonių
atžvilgiu, nėra jokio pagrindo tokius veiksmus norėti padaryti teisėtais.

Tiek geri ekonomistai, tiek geri filosofai prieina tokios pačios išvados -
klaidinga (nepadedanti pasiekti išsikelto tikslo - daugumos žmonių gerbūvio
didėjimo) ekonominė sistema neišvengiamai yra paremta objektyviai
neteisingais veiksmais. Ekonomistai tą įrodo utilitaristiniais argumentais
(pvz. Mises, kuris beje nemanė, kad teisingumas yra objektyvus), filosofai
(pvz. Stefan Molyneux, mano manymu turbūt geriausias visų lakų filosofas -
nemokamos jo knygos http://www.freedomainradio.com/free/ bei debesis
nemokamų podcast'ų http://www.youtube.com/user/stefbot) - moraliniais.

Beje dar į temą apie klaidingų teorijų paplitimo mainstreem'e priežastis -
užsiimti brangiai kainuojančia demagogija aiškinant, kad Niutono dėsniai yra
klaidingi, navaro nedaug. Tačiau užsiimti lygiai tokia pačia demagogija
aiškinant, kad nusipirkus indulgenciją gausi amžiną laimę, o jos
nenusipirkus amžinai degsi pragare, indulgencijas parduodančiam navaro labai
daug. Su klaidomis ekonomikoje yra labai panašiai - bet kokia intervencija į
taikią žmonių kooperaciją naudojant arba grasinant panaudoti fizinę jėgą
kažkuriuos žmones apiplėšia, kažkuriuos apdovanoja. Kadangi tokiais atvejais
visada yra asmeniškai suinteresuotų, kad jiems naudingos klaidos nebūtų
demaskuotos kuo ilgiau, tiek religinis, tiek ekonominis (politinis)
bullshit'as gyvuoja mainstreem'e labai ilgai.

--
Doc