Tema: Re: Bernankei biski pabande uzpakali patarkuot
Autorius: Doc
Data: 2009-07-27 19:38:50
Tingiu plėstis, tuo labiau, kad yra pakankamai teisingai ir išsamiai šia
tema parašiusių. Bet jei trumpai, tai negaminama per krizę ne todėl, kad
nebūtų kam suvartoti, bet todėl, kad trūksta realaus kapitalo, t.y. įvairių
ribotų resursų, kurie leistų gaminti (kas tai yra realus kapitalas yra
atskira pakankamai netrumpa šneka). Gaminti daugiau galima tik sukaupus
pakankamai kapitalo, t.y. kurį laiką vartojus mažiau nei kad pagaminama.
Tikiuosi joks sveiko proto žmogus neteigs, kad krizė Lietuvoje yra todėl,
kad per mažai paskutinius 5 metus vartojom ne pirmo būtinumo prekių -
automobilių, buitinės technikos, kelionių, rūbų, etc. Nors kiek mąstančiam
akivaizdu, kad krizė yra todėl, kad ilgą laiką vartojom daugiau nei uždirbom
ir suvartojom kapitalą, kuris ir uždirba vartojimui, todėl dabar reiktų kurį
laiką vartoti keletą kartų mažiau, kaupti suvalgytą kapitalą ir jo sukaupus
pradėti po truputį plėsti gamybą.

Kad suprasti Keynesizmo absurdą, galima pabandyti įsivaizduoti kaip sektųsi
skatinti Afrikos kaimų ekonomiką skatinant vartojimą. Gi anot Keynes'o
žmonės gyvena blogai ne todėl, kad yra sukaupę per mažai kapitalo
(santaupų), bet priešingai - todėl, kad per mažai vartoja ir per daug
kaupia. Reiktų tik prispausdinti legal tender turinčių fiat pinigų,
pridalinti jų pakankamai spausdintojų draugams, tokiu būdu palūkanų norma
sumažėtų iki nulio, kapitalas pasidarytų neribotas resursas ir tas kaimas
pasidarytų turtingiausias pasaulyje!

Krizės atsitinka todėl, kad dėl kredito plėtros modeliu paremtos
bankininkystėje dauginant pinigus juos skolinant yra mažinama palūkanų
norma, kas sudaro realaus turto pertekliaus iliuziją. Su kiekviena naujai
išduota paskola pinigų (kurie yra niekas kitas, kaip tik mainų priemonė)
kaina turėtų didėti, tačiau dabartinėje sistemoje ji mažėja. Todėl kol
vyksta kredito ekspansija, 1) imamasi projektų, kurių dėl realaus kapitalo
trūkumo bus neįmanoma užbaigti (nebaigti pastatai, stovintys įrengimai ir
tt.) ir 2) yra vartojama daugiau, nei kad realiai pagaminama. Viskas sustoja
tada, kai šie neatitikimai pasidaro per daug dideli, tada būna krizės, t.y.
beprotiško vartojimo ir malinvestment pabaiga - korekcija iki normalaus
lygio, nuo kurio galėtų ekonomika pradėti sveikai augti. Deja tą korekciją
mainstreemas vadovaudamasis Keynes'o išmintimi vadina krize ir visaip kaip
bando grąžinti beprotišką vartojimą, neleisti smukti nepagrįstai didelėms
žaliavų, NT bei darbo jėgos kainoms, taip tik padidindami žmonių kančias ir
prailgindami krizę. Na, bet gi mainstreemas negali būti neteisus, vien
todėl, kad jis mainstreemas ;)

--
Doc