Tema: Re: Geras savaitgalis
Autorius: abc
Data: 2013-04-17 03:59:33
On 11/04/13 08:11, RaR wrote:

> Visiškai normalu, kad degalai apmokestinami. Visų pirma daug kur kelių
> tiesimas ir kita infrastruktūra finansuojama iš biudžeto, tai normalu
> kad tos lėšos būtų surenkamos per degalų mokestį. Antra - teršimas, ir

Apie kelių tiesimą (+infrastruktūros finansavimą naujų rajonų iš NT
įmonių privačių kišenės) geriau nekalbėti, nes aš žinau, kaip realiai
tai (būtent - asfalto klojimas) Lietuvoje ir Lenkijoje vyksta. Tiesiog
vagiami pinigai, iš ten ir pastovios duobės keliuose. Kodėl Lietuvoje
įmonės turi mokėti kelių mokestį, o važinėjasi (kelius drožia) visi
privatūs asmenys, vėlgi - koks kvailys sugalvojo šitą nesąmonę? Kada,
sukos, Vilniuje sudės normalius šaligatvius - čia gal bent ne taip
lengva vogti, kaip asfaltą?

> šiaip visuomenei sveikiau riboti degalais varomą transportą, kur tai
> įmanoma skatinant transportuotis savo raumenų pagalba - taigi,
> papildomas mokestis šiuo atveju turi ir tikslą apriboti konkrečios
> prekės vartojimą, panašiai kaip alkoholio ir rūkalų. Na ir aišku,

Nežinau kuo dėta sveikata, jeigu tavo maisto produktai pabrangsta N
procentų. Ir ar labai čia ekologiška ir sveika? Visa šita nesąmonė dėl
ekologiškumo man jau seniai įgrįsusi, nes norint gerinti oro kokybę
miestuose reikia apmokestinti ne degalus, o stovėjimo aikšteles ir
įvesti įvažiavimo mokesį į miestą, kaip civilizuotuose kraštuose daroma.
Tai, kad degalai brangesni oro nė kiek neišvalo!

> kadangi prekė turi labai didelę apyvartą ir ją lengva apmokestinti, tai
> ir patogus mokestinis šaltinis paprasčiausiam biudžeto papildymui. Su

Tas ėjimas lengviausiu keliu neretai išvirsta į ėjimą kvailiausiu keliu.
Nenoriu aš remti kyšininkių seselių, mokytojų, nenorinčių dirbti savo
darbo, ar kosmonautų biurokratų.

> gamtinėmis dujomis šiek tiek kitaip, čia daugiau reikėtų žiūrėti
> ekonominio intereso, bet PVM imamas praktiškai nuo visko, o kad
> paskirstymas brangus - tai čia jau specifinė problema - ar konkurencijos
> nebuvimas, ar žemas efektyvumas, ar viskas kartu.

> Niekaip nematau, kad neremdamas eksporto remi importą. Na nebent tuo,
> kad tam "rėmimui" atimi iš žmonių pinigus ir juos padovanoji užsienio
> pirkėjams ir tuo pačiu susilpnini mūsų pirkėjų galimybes pirkti prekes,
> tame tarpe ir importines.

Atleisk, bet čia vėl sugrįžom prie uždaro rato: tai kas Tau svarbiau,
pasiūla (importas - pirkti) ar paklausa (savi atlyginimai)? Jei neturi
atlyginimo, vadinasi telieka tik skolintis. O kai jį turi - skolintis
nereikia, ir rezervą susikrauni. Aš manau, kad vienareikšmiškai
Lietuvoje šiandien per daug prekių ir per maži atlyginimai. Nes vargu
bau ar reikia tų 10 mobiliakų, 3 kompiuterių, 2 namų (pvz butas +
sodyba) ir 3 automobilių šeimai. Ir pusė to - į skolą.

> Jeigu normaliai skatini eksportą, t.y.
> neriboji laisvos prekybos, tai skatini tiek eksportą, tiek importą. Tuo
> atveju neremi nei savo, nei užsienio gamintojų, o kažką remti gali vien
> savo mokesčių mokėtojų sąskaita.

Realybėje nebūna taip, kad neremi nei savo, nei užsienio. Būna - arba
remi savo, arba užsienio, nes visi dėl darbo vietų konkuruoja +-
laisvoje rinkoje. Jei ne tu laimi - tai užsienio konkurentas.

Iš esmės aš irgi už nevaržomą prekybą. Bet mes esam prisirišę prie euro.
Todėl valiutos rezervai - ne amžini. O kol mes esam prisirišę ir galim
imti maną iš dangaus keturių gardėsių pavidalu (subsidijos, paskolos,
emigre perlaidos ir kontrabanda) - importas visada viršys eksportą, nes
nėra kas sustabdo infliacijos (apart mokesčių). Panašiu kreivu keliu ir
einame. Butaforinis stabilumas->infliacija->augantys mokesčiai->augantis
šešėlis->dar daugiau skolų->emigracija->butaforinis stabilumas. Dabar
kaip tik žaliavos ruošiasi kilimui, o mes daug žaliavų importuojam - ir
tai darys pastovų spaudimą prekybos balansui ir tiems rezervams (kalbu
ilguoju laikotarpiu).

> Dėl valiutos - tai nesakau, kad jų tarpusavio santykis turi būti vienoks
> ar kitoks - šalys pasirenka tokius nominalus, kokie joms atrodo geri.
> Bet specialus to kurso kaitaliojamas turi tik trumpalaikį poveikį - vis
> tiek galiausiai rinka viską išlygina per kainas, kaip per jas išlygina
> ir nekeičiant tų valiutų santykio. Juk tai labai aiškiai pamatėme ir
> Lietuvoje per kelis pastaruosius metus. Devalvavus litą visos kainos,
> atlyginimai, pensijos litais būtų didesnės, bet skaičiuojant eurais ar
> doleriais viskas, manau, būtų, labai panašu.

Yra tokia teorija, kad jeigu lėbavimo metais investuoji paskolintus
pinigus užsienyje (kaipo FDI), tuomet truputį devalvavus vietinį pinigą
valstybė kaip tik tampa turtingesne (nes tos investicijos atsispindi
geresniu santykiu).

Jau minėjau, kad kurso kolapsas, kaip taisyklė, būna neišvengiamas, o ne
specialiai piktų dėdžių surengtas. Ir daug tokių pvz jau buvo pasaulyje,
pradedant Rusijos 1998, baigiant Azijos tigrais 1997, JK 1992, ir pan.
Imant prielaidą, kad ateityje jis neišvengiamas - kodėl nepamėgint jo
tinkamu momentu pritaikyt anksčiau ir taip laimėti savo šaliai
ilgalaikių darbo vietų? Kaip devalvavus litą, taip ir įvedus eurą galima
daryti realią prielaidą, kad kainos kils, taip mažindamos pensijas ir
atlyginimus (dabartinis kelias, nors greičiausiai, kad ne tiek pat daug,
bet visgi).

> [...]
> savaime. Tas skolinimas ir paramos automatiškai ir sukuria neigiamą
> prekybos balansą - jei turi daugiau pinigų nei uždirbi, automatiškai
> daugiau ir perki nei parduodi. Gal tai paskiro individo ar firmos atveju
> bent kurį laiką ir negalioja, bet valstybės mastu - tai dėsnis.
>
> Dėl rinkų, tai manau, kad Lietuva valstybės lėšomis pabandžiusi
> padempinguoti Vokietijos, JAV ar Rusijos rinkas, pradėtų dvėsti iš bado
> greičiau, nei anie suprastų, kad čia kažkas dempinguojama. O tas
> finansinis eksporto rėmimas, tai ir yra grynas dempingas.

Dempingas, pagal apibrėžimą, būna kai pardavėjas parduoda pigiau už
savikainą. Tai jei pardavėjas parduoda geresne kaina nei anksčiau, nes
gali nusamdyti laikinai pigesnės darbo jėgos, tai koks čia dempingas?
Čia paskata pačiam persikvalifikuoti iš samdinio į darbdavį, apyvartų
augimas ir įsitvirtinimas naujose rinkose, kurios kaip tik atsiveria.
Kuo daugiau darbdavių - tuo geriau visiems.

O rinkos mūsų laukia tai didžiulės ir neaprėpiamos. Mes teoriškai galim
gyventi kaip šveicarai ar japonai, tik patys sau trukdom. Mums netgi
lengviau pasiekti tokį lygį, nes mums mažiau reikia, niekas mūsų net
nepastebės/netrukdys. Mes dar turim brolius baltarusius pašonėje (pigi
darbo jėga), juos gi galima šitaip gražiai įtraukti. Ir nebūtina
konkuruoti su JAV (Holivudas, karo pramonė, farma, energetika, ir t.t.)
ar vokiška produkcija, užtenka surasti keletą nišų ir jose
specializuotis (gražiai tai daro Fermentas). Bet tam reikia negąsdinti
jaunų žmonių nesąmonėmis, kurios 1950s gimusiųjų kartos yra planuojamos
Lietuvos ateičiai.

> "Niekur BVP nekyla šiandien nesiskolinus" - nelabai supratau - Žemė juk
> kaip ir uždara sistema, vadinasi jei kažkas skolinasi, kažkas tiek pat
> ir skolina.

Nelabai supratau minties. Aš sakau, kad šiandien tam, kad pakeltum BVP
privalai skolintis. Vadinasi, tai netikras, o butaforinis BVP augimas.
Vadinasi, iš to seka, kad bedarbystė realiai tik auga, nors ir dirbtinai
per skolas ir emigraciją yra kurį laiką švelninama.

> [...]
> gyvenimo trukmė, diek didele dalimi ir dauginimasis išsivysčiusiose ir
> postkomunistinėse šalyse yra labai priklausomi nuo medicinos, ir ta
> priklausomybė vis didėja. Taigi, tas demografinis balansas priklausys
> nuo to kiek medicina pajėgs palaikyti vis silpnėjančias žmonių
> dauginimosi galimybes (dėl tų pačių medicininės pagalbos ir socialinių
> priežasčių) ir kiek pajėgs ilginti (ar bent palaikyti) žmonių gyvenimo
> trukmę. Jeigu staiga ta medicininė pagalba staigiai sumažėtų, labai
> sumažėtų ir populiacija, kol praėjus natūralią atranką atsistatytų

Manau, kad mes nesulauksim tų natūralių gamtos pasikoregavimų. Medicina
yra vienas dalykas, bet kitas dalykas yra gimstamumas. Niekas netrukdė
karo metais turėti po 4 vaikus (vidutiniškai!) ir nereikėjo verkšlenti,
kad "neišgaliu išlaikyti", kaip kad šiandien. Jeigu lietuviai nenori
daugintis kaip triušiai - jie bus priversti importuoti kinus, indus,
pakistaniečius ir baltarusius. Link to sėkmingai einama, nors dar
nesuvokiama. Čia ir pasibaigia visos demagogijos apie drąsią tautą,
skaisčią baltą odą, pagonybę ir Vytautėlį prie juodosios jūros. Ir patys
kalti!

> Kitas demografiją labai įtakojantis veiksnys, aišku, yra migracija.
> Jeigu Lietuvos ekonomika stagnuos, o turtingesnių šalių darbo rinka
> augs, ten gali patraukti dar didesnės žmonių masės nei dabar.

Visada planetoje žemė bus valstybių, kuriose šalių darbo rinka auga.
Belieka tik besti pirštu ir rinkis.