Tema: Re: Geras savaitgalis
Autorius: RaR
Data: 2013-04-11 11:11:11
> [...]
> skaičiuojamas nuo galutinės kainos su akzicais jau. Tas pats yra ir su
> elektra (kol kas dar ne visa iš Rusijos - bet prisigalvota mokesčių -
> subsidijų malūnėliams, PVM elektrai). Dujos - pagrindinis šildymo
> "ingredientas". Irgi importuojamas, skirstymo kaina yra axujenna
> (dalis "nuteka" valstybei, reiktų pasigilinti kaip tai yra
> perskirstoma) ir PVM padorus. Kaip ten bebūtų, aš tenorėjau parodyti
> tamstai, kad yra sočiai vietos manevrams, kaip atpiginti energiją LTU
> (ką ir pats žinai, bet išsikalinėji). Bet labai patogu sėdėt ir rinkti.

Visiškai normalu, kad degalai apmokestinami. Visų pirma daug kur kelių
tiesimas ir kita infrastruktūra finansuojama iš biudžeto, tai normalu
kad tos lėšos būtų surenkamos per degalų mokestį. Antra - teršimas, ir
šiaip visuomenei sveikiau riboti degalais varomą transportą, kur tai
įmanoma skatinant transportuotis savo raumenų pagalba - taigi,
papildomas mokestis šiuo atveju turi ir tikslą apriboti konkrečios
prekės vartojimą, panašiai kaip alkoholio ir rūkalų. Na ir aišku,
kadangi prekė turi labai didelę apyvartą ir ją lengva apmokestinti, tai
ir patogus mokestinis šaltinis paprasčiausiam biudžeto papildymui. Su
gamtinėmis dujomis šiek tiek kitaip, čia daugiau reikėtų žiūrėti
ekonominio intereso, bet PVM imamas praktiškai nuo visko, o kad
paskirstymas brangus - tai čia jau  specifinė problema - ar
konkurencijos nebuvimas, ar žemas efektyvumas, ar viskas kartu.

> [...]
> - už procentus. Jei reinvestuoji skolas - skolinkis nors ir iki kaklo.
> Bet kur tie pinigėliai eina, aš jau rašiau. Šiandien tam, kad pakelti
> 4proc BVP reikia valstybei pasiskolinti MILIJARDUS. Kai nebebus nei
> santaupų, nei skolų - nebeturėsi pinigų ateityje - negalėsi
> importuoti, tas tiesa. Bet tada ir pagaminti negalėsi, nes nei
> kapitalo bus, nei mokesčiai bus maži. Bus kas liaudyje yra vadinama
> "zhopa". Ir rinkas būsi atidavęs kitiems. O jas sunku atsikovoti,
> prasideda dempingai visoki. Ne per sunkiai aiškinu?

Niekaip nematau, kad neremdamas eksporto remi importą. Na nebent tuo,
kad tam "rėmimui" atimi iš žmonių pinigus ir juos padovanoji užsienio
pirkėjams ir tuo pačiu susilpnini mūsų pirkėjų galimybes pirkti prekes,
tame tarpe ir importines. Jeigu normaliai skatini eksportą, t.y.
neriboji laisvos prekybos, tai skatini tiek eksportą, tiek importą. Tuo
atveju neremi nei savo, nei užsienio gamintojų, o kažką remti gali vien
savo mokesčių mokėtojų sąskaita.

Dėl valiutos - tai nesakau, kad jų tarpusavio santykis turi būti vienoks
ar kitoks - šalys pasirenka tokius nominalus, kokie joms atrodo geri.
Bet specialus to kurso kaitaliojamas turi tik trumpalaikį poveikį - vis
tiek galiausiai rinka viską išlygina per kainas, kaip per jas išlygina
ir nekeičiant tų valiutų santykio. Juk tai labai aiškiai pamatėme ir
Lietuvoje per kelis pastaruosius metus. Devalvavus litą visos kainos,
atlyginimai, pensijos litais būtų didesnės, bet skaičiuojant eurais ar
doleriais viskas, manau, būtų, labai panašu.

Tai kad skoliniesi - čia kaltas importas? Gal atvirkščiai - pirma
pasiskolini, o po to jau gali importuoti? Jeigu mes eksportuotume penkis
kartus daugiau, bet norėtume dabar gyventi dešimt kartų geriau - vis
tiek prisiskolintume ir importuotume, kaip tai sėkmingai darė už mus
daug turtingesnės ir daugiau eksportuojančios šalys. Taigi, problema ne
importas, o skolinimasis - neturėdamas pinigų, importuoti negalėsi
savaime. Tas skolinimas ir paramos automatiškai ir sukuria neigiamą
prekybos balansą - jei turi daugiau pinigų nei uždirbi, automatiškai
daugiau ir perki nei parduodi. Gal tai paskiro individo ar firmos atveju
bent kurį laiką ir negalioja, bet valstybės mastu - tai dėsnis.

Dėl rinkų, tai manau, kad Lietuva valstybės lėšomis pabandžiusi
padempinguoti Vokietijos, JAV ar Rusijos rinkas, pradėtų dvėsti iš bado
greičiau, nei anie suprastų, kad čia kažkas dempinguojama. O tas
finansinis eksporto rėmimas, tai ir yra grynas dempingas.

> Vėl tu su savo "BVP kils". Niekur BVP nekyla šiandien nesiskolinus (žr
> aukščiau). UAB Lietuva niekada neprisivys Vakarų Europos, nebent iš
> blogosios pusės. Ar taip sunku šūdmalystę numest šalin, ir pripažint
> faktus? Ką reiškia "jeigu smarkiai mažės gyventojų"? Jų mažėja 20 metų
> iš eilės, tuk tuk. Ar gali dar smarkiau mažėti, nei šiandien?

"Niekur BVP nekyla šiandien nesiskolinus" - nelabai supratau - Žemė juk
kaip ir uždara sistema, vadinasi jei kažkas skolinasi, kažkas tiek pat
ir skolina.

Gyventojų aišku kad gali mažėti smarkiau nei šiandien. Šiuo metu tiek
gyvenimo trukmė, diek didele dalimi ir dauginimasis išsivysčiusiose ir
postkomunistinėse šalyse yra labai priklausomi nuo medicinos, ir ta
priklausomybė vis didėja. Taigi, tas demografinis balansas priklausys
nuo to kiek medicina pajėgs palaikyti vis silpnėjančias žmonių
dauginimosi galimybes (dėl tų pačių medicininės pagalbos ir socialinių
priežasčių) ir kiek pajėgs ilginti (ar bent palaikyti) žmonių gyvenimo
trukmę. Jeigu staiga ta medicininė pagalba staigiai sumažėtų, labai
sumažėtų ir populiacija, kol praėjus natūralią atranką atsistatytų
natūraliomis priemonėmis.

Kitas demografiją labai įtakojantis veiksnys, aišku, yra migracija.
Jeigu Lietuvos ekonomika stagnuos, o turtingesnių šalių darbo rinka
augs, ten gali patraukti dar didesnės žmonių masės nei dabar.