Tema: Re: Q. Bauda su foto
Autorius: Laimis
Data: 2010-09-15 00:39:35
Linas Petkevičius rašė:
> O kodel ne su tos eismo rusies dalyvio kiekiu? Ir gausi, kad pavyzdziui
> dviratininkui tikimybe zuti kelyje 1:100, o automobilistui 1:1000.

Iš tikrųjų tai geras klausimas, nes (tiksliai) nežinau kodėl.
Pagrindimo ištakos turbūt čia:
http://www.stats.org.uk/probability/frequency.html

Ir prisipažinsiu, kad pats sugalvojau skaičiuoti/išreikšti per visus
eismo dalyvius; jei tai klaidinga ar kažkaip nereprezentatyvu/netikslu
(ne taip tikslu, kaip kitaip, pvz. visai populiacijai ar jos vienetui),
tai niekaip nekeičia išvadų (kai aš skaičiuoju santykį, kartais), nes
analogiškai šansai žūti/susižaloti skaičiuojami/normalizuojami į
populiacijos vienetą (ar visą populiaciją) ir palyginamas atskirųjų
šansų/tikimybių santykis.
Šia prasme, (pa)lyginant santykiu, nėra skirtumo kas yra bendras
vardiklis (ar visi eismo dalyviai ar visa populiacija), nes jis
susiprastina.

Tavo variantas turi prasmę tik normalizuotas (išreiškus į vienodą didelį
tos rūšies transporto dalyvių vienetą, pvz.: 100k ar 1mln.). Tada galima
būtų palyginti skirtingas transporto rūšies dalyvių grupes, tačiau,
tiesą pasakius, dorai nesuvokiu kas tokiu atveju būtų lyginama --
santykinis saugumas (žūčių skaičius tenkantis tam tikros transporto
rūšies populiacijai)?
Skaičiai *gal* (nors yra ir priešingos statistikos; žemiau) ir gautųsi
nepalankūs dviračiui, bet dviratininkų tiek daug, kaip automobilių
TIESIOG NĖRA (jų LT yra daug kartų mažiau), todėl absoliutieji/bendrieji
šansai žūti dviračiu dėl to yra tikrai _kartais_ mažesni, nei žūti
automobiliu, net jei 100k automobilių tektų keliolika kartų mažiau
žūčių, nei 100k dviračių.
Čia apie saugumo statistiką (dviračių, lyginant ją su automobiliais ir
kitomis rizikomis), jos interpretaciją,  išraiškas per įvairius matus ir
palyginimą. Jei nors kiek įdomu permąstyti stereotipus, tai verta
perskaityti:

http://www.kenkifer.com/bikepages/health/risks.htm

p.s. ironiška -- autorių 2003'iais mirtinai partrenkė girtas vairuotojas...