Tema: Re: Bernankei biski pabande uzpakali patarkuot
Autorius: RaR
Data: 2009-08-12 11:03:34
>Žmogus gamtos dėsnių nekuria, jis juos atranda. Niutono dėsniai mūsų žemėje
>galiojo iki žmogaus atsiradimo, taip pat sėkmingai galioja ir tose
>planetose, kuriose žmonių nėra.

Kažkada, mokyklos laikais, ir aš taip galvojau. Dabar man atrodo, kad taip
manyti gali tik žmonės, napakankamai suprantantys mokslą. Visus dėsnius
sukuria žmonės. Ir tie dėsniai priklauso ne tik nuo pačios gamtos, bet ir
nuo žmogaus psichofiziologinių savybių, žinių, sukurtos aparatūros. Prieš
Niutoną buvo Aristotelio dėsniai, žmonėms buvo akivaizdu, kad saulė sukasi
aplink žemę, jie nustatė saulės ir žvaigždžių judėjimo dėsnius ir ilgai ir
laimingai juos taikė praktikoje naviguodami, apskaičiuodami saulės užtemimus
ir t.t.

Po to buvo sukurti teleskopai, atsirado naujų žinių, pradėta mąstyti plačiau
ir giliau, esami dėsniai nebepatenkino. Buvo sukurti kiti dėsniai, tarp jų
ir Niutono, kurie gerai susistemino turimas žinias ir atsakė į daugumą
klausimų, išsprendė daugumą to meto loginių prieštaravimu. Jie buvo
sėkmingai panaudoti mechanikoje, jais vadovaujantis iki šiol galima sudaryti
kosminių skrydžių trajektorijas.

Bet buvo atrastas elektromagnetizmas, naujos aparatūros pagalba buvo pradėta
tyrinėti submikroskopinė medžiagos struktūra ir visatos makrostruktūra. Tada
pastebėta, kad Niutono dėsniai yra tik apytiksliai, juos galima taikyti tik
tam tikro dydžio struktūrų ir tam tikro jų judėjimo greičio ribose. Buvo
sukurta Einšteino reliatyvistinės mechanikos dėsniai makropasauliui ir
kvantinė mechanika mikropasauliui. Šios teorijos ir dėsniai šiuo metu
geriausiai atitinka turimus duomenis, nors ir dabar jau ne viską paaiškina.
Ir jos net išeina už žmogaus įprastinės logikos ribų, nes logika, kaip ir
visi žmogaus pojūčiai - tai evoliucijos padarinys, padėjęs prisitaikyti
esamoje aplinkoje.

Tas pats su visokiais energijos ir medžiagos tvermės dėsniais - kurį laiką
jie buvo neginčiajma tiesa, po to nustatyta, kad medžiaga gali virsti
energija ir atvirkščiai, greitai po to - kad medžiaga gali atsirasti ir
išnykti. Nustatyta, kad ir visata plečiasi, kažkada gali pradėti trauktis,
taigi, neišvengiamai turi keistis net pagrindinės konstantos. Taigi, dėsniai
keičiasi net esant tam pačiam žmonių pažinimo ir aparaūros lygiui.

>Gal gali įvardinti konkrečiai kurie iš Mises a priori teiginių apie žmogaus
>prigimtį, iš kurių jis ir išrutuliojo visą ekonomikos arba prakseologijos
>teoriją, nuo Human Action parašymo laikų pasikeitė?

Visos knygos dar neperklausiau, neperskaičiau ir neapmąsčiau. Todėl apie tai
dar nesamprotausiu. Man tik akivaizdu, kad ta prigimtis keičiasi, ir jei
biologiškai per 70 m. gal ir nelabai pasikeitė, tai žinios, idėjos, teorijos
tikrai keičia žmogaus vertybes ir pasirinkimus. O Mises teorijoje
svarbiausia yra žmogaus pasirinkimas, ne jo biologinė prigimtis.