Tema: Re: Bernankei biski pabande uzpakali patarkuot
Autorius: RaR
Data: 2009-07-31 17:22:58
>Teisėta būtinai yra tas pats, kas teisinga? Nu nu...

Teisingumas, kaip ir gėris savo prigimtimi yra subjektyvūs. Kas vienam gera
ir teisinga - kitam bloga ir neteisinga. Todėl konkrečiau yra kalbėti apie
teisėtumą.

>Niekas negali Lietuvoje savo parduotuvėje neimti litų ar imti pinigus,
>kuriais pasitiki, ir nesulaukti fizinio susidorojimo iš valdžios.

Bet vis tik gali į tuos pinigus išsikeisti gaunamus. Kitą vertus valstybė
netgi galėtų sukurti sistemą (bent jau didelėse ekonomikose tai būtų
įmanoma), kai ji visiškai nerinktų mokesčių, o gyvuotų vien iš papildomų
pinigų išleidimo. Ir tokia sistema būtų net efektyvesnė, nes susitaupytų
išlaidos, skiriamos mokesčių surinkimui.

>Kas čia nori ką drausti? Free banking šalininkai nenori drausti nieko, jei
>tai nėra sukčiavimas, t.y. sutarties nesilaikymas. Priešingai - jie nemato
>pagrindo drausti žmonėms naudotis tokias pinigais, kurie jiems atrodo
>tinkami, ir nemato jokio pagrindo versti žmones naudotis tokiais pinigais,
>kurie jiems atrodo nepatikimi. Finansiniai instrumentai gali būti bet
>kokie, jei tik jų leidėjai laikosi savo pažadų bei kiekvienas norintis jais
>naudotis ar nesinaudoti gali tą nuspręsti laisva valia.

Gyvendamas ir veikdamas valstybėje, turi daug ką daryti ko nesinori. Mokėti
mokesčius, laikytis apkinkosauginių reikalavimų ir t.t. Jei valstybė visai
nesikištų į ekonomiką, tai reiktų panaikinti ir visokius antimonopolinius
įstatymus, nekovoti prieš kartelinius susitarimus. Juk rinka viską pati
išsprendžia, ar ne?

>Ir paaiškino teisingai, t.y. taip, kaip yra realybėje. Ar tuo pasinaudoti
>ar tą neigti yra kiekvieno valia, tačiau realybė nuo to nesikeičia.

Na, man atrodo ekonomikoje viskas daug  sudėtingiau. Mano nuomone gali
gyvuoti įvairios sistemos ir apie vienos ar kitos efektyvumą galima
diskutuoti. Negana to, galima kelti klausimą ir dėl pačios ekonomikos tikslų
(ką rečiau daro ekonomistai). Ar tikrai esant didžiausiam ekonomikos
efektyvymui ir sparčiausiai jos plėtrai žmogaus gyvenimo kokybė yra
geriausia? Tiesą sakant, daugiausia irgi skaitau austrų mokyklos atstovus.
Bet man labai dažnai atrodo, kad kai kurie jų teiginiai yra suprimityvinti,
kai kurie neatitinka šiuolaikinių sąlygų. Netgi gana teisingos ekonomės
teorijos turi pastoviai keistis ir tobulėti, kad atitiktų pastoviai
besikeičiančią visuomenę, mokslo ir technikos pažangą.