Tema: Re: Bernankei biski pabande uzpakali patarkuot
Autorius: RaR
Data: 2009-07-27 13:09:27

> Kapitalizmas atsirado gerokai anksčiau nei dalinių rezervų sistema, ir jei
> dėl pinigų kiekio didinimo pradėjus naudoti dalinių rezervų sistemą
> kapitalas nebūtų suvartojamas bei iššvaistomas neįgyvendinamiems
> projektams, ekonomikos progresas vyktų nepalyginamai greičiau.

Nebūtų dalinių rezervų bankininkystės, nebūtų ir mums žinomos bankininkystės
aplamai. Nebūtų palūkanų už indėlius, o tik mokesčiai už saugojimą, taigi
sumažėtų verslo demokratiškumas - verslą galėtų daryti tik tie, kurie jau
turi pinigų, pasiskolinti būtų sunku. Kai olandai jau XVI a. sugalvojo
dalinių rezervų bankininkystę (ir šiuolaikinius popierinius pinigus), jų
ekonomika suklestėjo, greitai tai perėmė kiti. Tokia bankininkystė
praktiškai neatsiejama šiuolaikinio kapitalizmo dalis. Esant defliacijai
būtų labai mažai investuojama - patys pinigai būtų vertybė ir jie būtų
kaupiami. Tuo atveju neįsivaizduoju ir akcinių bendrovių klestėjimo, ypač
"startup" kompanijų, kai neturima jokio produkto, o tik idėją, ir IPO metu
surenkamas šimtų milijonų dolerių kapitalas. Bet, aišku, kiekviena sistema
galėtų gyvuoti, bet kiek tai būtų efektyvu, galima samprotauti be galo.

Dabar norėčiau išdėstyti dabartinį savo supratimą apie ekonomiką aplamai.
Čia ne pagal kokią teoriją, o paties susidaryta samprata.
Mano nuomone, pagrindinė šiuolaikinių ekonominių ciklų priežastis - vis
didėjantis darbo našumas. Dalis verslo (ir darbo jėgos) šiuo metu gali
pagaminti visiems žmonėms reikalingą produktų ir paslaugų kiekį (pvz., žemės
ūkyje išsivysčiusiose šalyse dirba apie 2 proc. darbo jėgos, ir daug kur jis
galėtų būti dar efektyvesnis). Kita darbo rinkos dalis iš esmės lieka be
darbo ir be pragyvenimo šaltinio. Aišku, esant laisvai rinkai taip nėra, nes
visi sukasi kaip išmano. Tie kiti prigamina krūvą ne pirmo būtinumo (arba ir
visai nebūtinų) prekių ir paslaugų ir galingos marketingo mašinos pagalba
įtikina žmones pirkti tas nelabai būtinas prekes ir paslaugas, dažniau jas
atnaujinti. Taip vieni kitus palaiko ir labai efektyvioje ekonomikoje lieka
kokių pora proc. bedarbių, kuriuos nesunku išlaikyti iš nedidelių mokesčių.
Dėl kokių nors priežasčių kritus vartotojų lūkesčiams, vartojimas sumažėja
visų pirma tų nebūtinųjų prekių ir paslaugų sąskaita, sumažėja tam tikrų
verslo šakų gyvybingumas, atleidžiama dalis darbuotojų ar sumažėja jų
pajamos, šie pradeda irgi taupyti, prasideda grandininė reakcija, ir dėl
realiai sumažėjusių pajamų bei blogų lūkesčių, sumažėja bendras vartojimas.
Prasideda bankrotai, skolinimo rizika padidėja, bankai nenoriai skolina
verslui. Prie to nenoro prisideda ir tai, kad vyriausybės, surinkdamos
mažiau pinigų iš susitraukusio verslo, pradeda skolintis iš bankų - tai
paprastai saugesnės paskolos.

Infliacija. Vienas pagrindinių tokios ekonomikos ramsčių apart marketingo ir
įvairiausių formų paskolų yra pastovi kontroliuojama infliacija. Stengiamasi
palaikyti pastovų nedidelį pinigų nuvertėjimą prekių atžvilgiu ir tuo pačiu
vartojimą, investicijas, žodžiu visą ekonomikos sukimąsi - juk pinigų
kojinėje tada laikyti neapsimoka. Tai dabar suprantama kaip aksioma. Pvz.,
vienas pagrindinių deklaruojamų ECB tikslų yra palaikyti pastovią apie 2
proc. metinę infliaciją - manoma, kad ji sveikiausia ekonomikai

Centrinio banko vaidmuo (tuo pačiu monetarinė politika ir Čikagos mokykla).
Jis sukurtas ne kontroliuoti infliaciją (kas pradėta daryti vėliau), o
kovoti su krizėmis. Pvz. JAV FED buvo sukurtas kovoti su labai
padažnėjusiomis bankų bankrotų bangomis. Centrinis bankas ne tik prižiūri
bankų rezervus ir veiklą, bet ir suteikia paskutinės vilties paskolą. Juk
esant dalinių rezervų bankininkystei netgi mokų banką gali sužlugdyti kokie
nors gandai ir masinis indėlių atsiėmimas. Centrinis bankas gali paskolinti
didelę sumą ir išgelbėti tokį banką. Centrinis bankas gali ir lanksčiau
padaryti daug pinigų vyriausybei, kai to būtinai reikia. Ne paslaptis, kad
karo metu vyriausybėms reikia daug pinigų. Galiojant aukso standartui karo
metu valstybės praktiškai atsisakydavo jo ir monetarinė sistema iš esmės
žlugdavo.  Ekonominių krizių metu centriniai bankai vykdo aktyvią monetarinę
politiką - išmeta didelius pinigų kiekius ir tais stengiasi išjudinti
vartojimą ir paskolų sistemą.

Fiskalinė politika (Keinsas). Ji skirta užpildyti ekonomikos spragą, kurios
neužpildo verslas, kai žmonės pradeda mažiau vartoti. Vyriausybė savo
projektais duoda žmonėms galimybę dirbti ir užsidirbti. Anot paties Keinso,
geriau dirbti nelabai reikalingus darbus, bet už tai gauti pinigų, nei visai
nedirbti - tokia jau šiuolaikinio darbo pasidalijimo realybė. Bet to ir pats
verslas, ypač ekonomikos klestėjimo metu, sukuria ir parduoda daugybę
abejotinos naudos produktų ir paslaugų, o valstybiniai infrastruktūriniai ir
kiti projektai dažnai atrodo tikslingesni. Fiskalinės politikos dalimi
galima laikyti ir mokslinius projektus, dėl ko greitėja mokslo ir technikos
pažanga.

Žodžiu, mano nuomone, visi šiuolaikinės ekonomikos instrumentai skirti kuo
greičiau sukti ekonomiką. O ekonomika negali augti nedidėjant vartojimui
arba nevykdant infrastruktūrinių ir kitų nevartojimo projektų. Vartojimą iš
esmės iš verslo pusės didina įvairios marketingo formos, įvairių rūšių
paskolos; iš valdžios pusės - kontroliuojama infliacija. Kitą ekonomikos
šaką - infrastruktūrinius, mokslinius projektus augina iš esmės vyriausybė.

Galima ginčytis - gerai ar blogai tas beveik maksimalus ekonomikos
vystymasis ir beveik maksimalus vartojimas. Viena vertus sukuriamos
ekologinės problemos, greičiau eikvojami resursai, žmonės turi daug dirbti,
nors iš esmės normaliai gyventi jam užtektų tik dalies darbo laiko, jei visi
kurtų tik būtinas prekes ir paslaugas. Kita vertus, greičiau vystosi
technologijos, tas aukštesnis technologijų lygis tikriausiai greičiau
išspręs kai kurias egzistuojančias problemas (sveikatos ir kt.), galbūt
žmonija bus geriau pasiruošusi įveikti kokią netikėtai atsirasiančią
problemą.

Kitas būdas spręsti darbo našumo problemą - didelis lėšų perskirstymas
uždėjus didelius mokesčius visam verslui ir didelę darbo jėgos dalį
įdarbinant valstybės projektuose. Didesniu ar mažesniu mastu jis daug kur
egzistuoja, bet ekonomika darosi ne tokia efektyvi, nors žmonės ir toliau
dirba daug, visų problemų ji neišsprendžia.

Dar vienas radikalus būdas - administracinėmis priemonėmis smarkiai
sumažinti darbo laiką, kad dauguma žmonių prisidėtų prie būtinųjų prekių ir
paslaugų gamybos, dirbdami, pvz., porą dienų į savaitę. Gal tai daug kam
patiktų - dirbi mažai, turi daug laiko, nuosaikiai vartojami resursai ir
teršiama aplinka, bet materialinė gyvenimo kokybė praktiškai mažai nukenčia.
Bet to negalima padaryti vien dėl to, kad pasaulis nėra viena valstybė. Jei
šalia būtų ir "greitos ekonomikos" valstybės, jos įgytų ekonominį, o tuo
pačiu ir karinį pranašumą, priviliotų "lėtų" ekonomikų žmones, norinčius
daugiau uždirbti ir vartoti, ir gan greitai tos "lėtos" ekonomikos valstybės
žlugtų.

Austrų mokykla, nors ir yra prieš valstybės kišimąsi, už verslo laisvę, bet
neigia kai kuriuos ekonomiką "greitinančius" instrumentus, taigi, ji nebūtų
tokia efektyvi. Mano nuomone konkurencijos ir natūralios atrankos dėsniai
galioja visur - ir tarp valstybių. Todėl išlieka ir dominuoja valstybės,
turinčios "greičiausią" ekonomiką, tuo pačiu ir didžiausią ekonominę bei
karinę galią. Ir natūraliai prigyja ir išlieka visi ekonomiką greitinantys
instrumentai. Todėl teigti, kad stipriausios pasaulio ekonomikos (kad ir
JAV) būtų daug efektyvesnės atsisakiusios daugumos naujų
ekonominių-finansinių instrumentų, kaip kad tai daro Austrų mokyklos
šalininkai, nėra jokio pagrindo.