Tema: Re: dokumentiniu filmu ekonomikos tematika
Autorius: Doc
Data: 2009-11-29 13:33:48
"RaR" <RaR@lt.lt> wrote in message news:hetk6h$ome$1@trimpas.omnitel.net...

> Pavyzdžiui, pradžioje teigiama, kad komercinis bankas, išduodamas paskolą,
> tiesiog sukuria pinigus iš nieko.

Lygiai taip ir yra. Jei padedi 100 pinigų į komercinio banko einamąją
sąskaitą, jis galį tarkim 90 pinigų (priklausomai nuo rezervų normos gali
būti daugiu ar mažiau) paskolinti kitam žmogui. Nuo to momento tu gali
išleisti visus 100Lt, paskolą paėmęs žmogus tuo pačiu metu gali išleisti
90Lt (atsiskaitinėjant čekiais arba mokėjimo kortelėmis), t.y. po tokios
operacijos ekonomikoje pinigų padaugėjo 1,9x.

> Dėl to pinigų multiplikatoriaus irgi klaidina. Jonas gali turėti litą, ji
> paskolinti Petrui, tas - Antanui, tas - Kaziui ir t.t. Bendrai visa ta
> chebra galės būti prasiskolinusi 10 litų, bet bendrai jie bus išdavę
> paskolų už 11 litų. Bet tai nereiškia, kad litų padaugėjom iki 10 ar 11,
> tebebus tas vienas centrinio banko išleistas litas. Taigi, tas pinigų
> "multiplikavimas" nėra kažkokia bankų prerogatyva, jį gali vykdyti bet
> kas, net ir pavieniai asmenys.

Ne tame esmė. Jei aš turėdamas 1lt paskolinsiu jį tau, aš nebeturėsiu 1lt,
t.y. negalėsiu už jį dar kažką nusipirkti, nes tą 1lt turėsi tu, t.y.
ekonomikoje pinigų kiekis, skirtingai nuo atvejo su fractional reserve
bankininkyste, nepaskeis.

Btw teisingas filmukas šia tema
http://www.youtube.com/user/misesmedia#p/u/11/YLYL_NVU1bg

--