Tema: Re: individuali veikla ir mokesciai
Autorius: Laimis
Data: 2012-10-26 12:46:59
ravikas rašė:

> 1) tai jeigu as dirbu, tai metu gale sumoku: (pajamos-islaidos) * 05 *
> 0.09 - 12*77, tuos 12*77 sumokejo mano darbdavys, jeigu nedirbu tuos
> 12*77 sumoku pats kas menesi. Kaip bus jeigu nedirbi ir gausis neigiama
 > suma, kaip pajamos bus mazos?

Stop, stop, stop. Darbdavys (ir pats dirbantysis) sumoka ne tuos
kažkokius fiksuotus 77 Lt, o atitinkamą procentą (6+3%) nuo darbo
užmokesčio, nes PSD yra mokestis nuo pajamų. IV (individualios veiklos)
pajamos su DU (darbo užmokesčiu) neturi nieko bendra ir PSD mokėsi nuo
IV pajamų visiškai atskirai.
Todėl taip, jei IV pajamos bus mažos, privalėsi sumokėti bent minimalų
metinį PSD, kuris negali būti mažesnis, nei 12·77 Lt.
Tiesiog, kai dirbi, nebėra prievolės mokėti PSD kas mėnesį, nes jau esi
draudžiamas darbdavio ir savo (3% darbdavio, 6% — tavo) mėnesinių įmokų
nuo DU, tačiau teikdamas GPM deklaraciją privalai susimokėti PSD dalį
nuo IV pajamų, nes PSD visų pirma yra mokestis nuo (darbo/veiklos) pajamų.
Iš karto užbėgu įvykiams už akių, nes paprastai šioje vietoje kyla
nepasitenkinimas, kad jei jau aš esu tipo draudžiamas, tai kokio velnio
dar turiu mokėti PSD nuo IV pajamų? Atsakymas yra paprastas: PSD
mokestis yra nuo pajamų ir saugomasi būtent tokių gudručių, kurių
patarimų čia jau buvo pažerta; jei tūlas (dirbantysis) moka PSD nuo viso
savo vidutinio atlyginimo, tai gali rastis gudručių, kurie tipo
„apsidraudžia“ minimaliuoju įmanomu PSD nuo minimaliausių pajamų, o
gauna žymiai didesnes IV pajamas, nuo kurių nebemoka PSD.
Nebūtų sąžininga ir teisinga, kad vieni sumoka PSD nuo visų gaunamų
pajamų, o kiti naudojasi sveikatos apsaugos paslaugomis sumokėdami kur
kas mažesnę PSD dalį ir tik nuo dalies pajamų, ar ne?
Taigi, planuojant IV reikia turėti omenyje, kad jei jos pajamos bus
mažesnės, nei MMA, vis tiek privalėsi sumokėsi minimalų PSD (9% nuo
MMA), nepriklausomai nuo kitų darbo/veiklos pajamų.

Tam tikroje pajamų srityje egzistuoja neadekvatumas: jei vienas pagal DU
uždirba 2 MMA, o kitas pagal DU 1,5 MMA + 0,5 MMA pagal IV, tai antruoju
atveju bus sumokama daugiau PSD mokesčio, nors pajamos yra lygios.
Tačiau situacija visiškai keičiasi, jei vienas uždirba 2 MMA DU, o kitas
gauna tokias pačias (2 MMA) IV pajamas; antruoju atveju, verčiantis IV,
PSD mokesčio (kaip ir kitų) jau sumokama mažiau: 30% IV pajamų galima
nurašyti sąnaudoms, be jokio pagrindimo, o pats PSD mokamas nuo 50%
apmokestinamųjų pajamų, tad metinis PSD tebūtų
((2 · MMA) - 30%) · 0,5 · 9% = 1190 Lt · 0,5 · 9% = ~54 Lt < 77 Lt, tad
77 Lt · 12 = 918 Lt _versus_ 1836 Lt dirbančiojo pagal darbo sutartį atveju.
Taigi, negali skųstis, kad tave skriaudžia, nes IV veikla iš esmės yra
mažiau apmokestinama, nei darbas, pagal darbo sutartį.
IV neskirta smulkmeniškai „prisidurti“ prie algos litą kitą, nes jei per
metus teuždirbama iki ~1200 Lt, kaip GPM tarifas 15%, tai tokia veikla
bus visiškai nuostolinga; sumokėsi daugiau mokesčių, nei gausi pajamų.
Tą reikia žinoti ir aiškiai suvokti.