Tema: Re: Sodra kazkaip mane stebina
Autorius: RaR
Data: 2009-10-15 11:21:56
> Aš noriu pasakyti, kad pravartu blaivia galva vertinti, kieno sąskaita
> veikia "demokratinės visuomenės". Be iliuzijų. Ar jūs bent galite leisti
> sau padaryti prielaidą, kad "demokratinė visuomenė" egistuoja
> importuojamos darbo jėgos tiesiogiai, arba kitų valstybių-fabrikų
> sąskaita, taip pat naudingaisiais ištekliais, kurių tos "demokratinės
> visuomenės" nei sukūrė, nei puoselėja, nei tuo labiau naudoja atsakingai?

Demokratinės visuomenės puikiausiai gali išsilaikyti be viso šito. Darbo
jėga intensyviai migruoti pradėjo palyginti neseniai, gamtinius išteklius
tokiais kiekiais importuoti pradėjo irgi palyginti neseniai. Dar ne taip
seniai Europos šalims pakako ten iškasamos anglies ir metalo, o dar anksčiau
ir to nereikėjo. Arba paimkime kaip pavyzdį Japoniją, ar kokią Pietų Korėją.
Darbo jėgos importo ten praktiškai nėra. Taip, jos importuoja žaliavas, bet
pagamina tiek produkcijos, kad ja aprūpina ir tas žaliavas eksportuojančias
valstybes. Ar be žaliavų importo jos žlugtų? Aišku kad ne, tiesiog kuriam
laikui kai kas pabrangtų, bet tai smarkiai paskatintų alternatyvių
technologijų plėtrą, kurios galiausiai taip pat atpigtų. Bet kuriuo atveju
tos žaliavos nėra begalinės ir bus naudojamos tol, kol bus pigesnės už
alternatyvas.
Dėl to neatsakingumo, tai kai prispiria reikalas, demokratinės visuomenės
sugeba elgtis labai atsakingai. Prieš kurį klaiką buvo tvirtai nustatyta,
kad freonas ardo ozono sluoksnį ir gresia didelė katastrofa. Buvo
pasirašytas Monrealio protokolas ir problema labai greitai išspręsta. Jei
kažko staigaus neįvyksta su šiltnamio dujų mažinimu, tai daugiausia dėl to,
kad dar nėra pilno sutarimo, ypač JAV, kad problema tikrai grėsminga. Kai
tuo bus įsitikinta, bus ir atitinkami sprendimai.

> [...]
> atsakomybės. Ir visos garantijos ir teisės iš esmės gali būti prilyginamos
> tik tokiam nonsensui, kaip "taršos leidimai", kurie reguliuoja kas ir kiek
> galės ko suvartoti, priteršti ir pan. Todėl mąstant truputį globaliau, aš
> noriu pasakyti, kad taip, kaip šiandien yra suvokiamos socialinės
> garantijos ir teisės, tai nėra koks nors atsakingas paskirstymas ribotų
> išteklių tarp žmonių grupių, o tai yra trumpalaikė apsinešusių
> žmogbeždžionių fiesta. Tai ne sprendimas kažkokių žmogiškų problemų,
> kančių ar dar ko, tai geriausiu apėjimas, kaip ramentai.

Socialinės garantijos - tai tiesiog tam tikros formos draudimas, beje, pas
mus jos ir vadinamos "socialiniu draudimu". Vystantis visuomenei, smarkiai
didėja draudimo mastai ir įvairovė. Žmonės linkę apsidrausti - mokėti už
kažką daugiau, bet nelikti "ant ledo" atsitikus kokiai nelaimei, netikėtam
ar retam įvykiui. Todėl žmonės gali gyventi ir veikti ramiau, drąsiau,
susikoncentruoti tiesioginei veiklai. Baimė dažnai kausto veiksmus ir
slopina veiklą. Paimkime. pvz., vieną soc. draudimo rūšį - nedarbo draudimą.
Nekalbėkime dabar apie jo formą - tai techniniai dalykai - nuo tiesioginių
išmokų iš biudžeto iki privačių draudimo kompanijų. O turinys yra toks, kad
rinkos ekonomika praktiškai negali gyvuoti be nedarbo. Tegul net ir visi 100
proc. žmonių norės dirbti ir turės reikiamą kvalifikaciją bei kitas savybes.
Bet nepaisant to, mažiausiai kokie 2 proc. (esant sveikai ekonomikai)
vistiek bus priversti nedirbti. Nesant nedarbo, darbdaviai visiškai negalėtų
įtakoti atlyginimų dydžio, dėl to sugriūtų visas kainų mechanizmas - rinkos
ekonomikos pagrindas. Nesant laisvos darbo jėgos, verslininkai praktiškai
negalėtų kurti naujo verslo ar plėsti esamo. Tarp tų bedarbių gali atsidurti
bet kuris, todėl žmonės ir siekia to draudimo. Aišku, sistema turi būti
tokia, kad paskatos įsidarbinti išliktų.
O tiesioginio ryšio tarp socialinių garantijų ir besaikio vartojimo aš
nematau. Namanau, kad žmonės, gaunantys socialines garantijas, vartotų be
saiko - jie tiesiog neturi tam pakankamai pinigų.
Dėl visokių trašos leidimų ir normų - tai jos daugiau buvo naudojamos
komandinėje ekonomikoje. Rinkos ekonomikoje to vis labiau atsisakoma ir
naudojamos rinkos priemonės. Su tarša kovojama arba įvedant taršos
mokesčius, arba suteikiant taršos kvotas, kuriomis galima prekiauti rinkoje.
Šie mechanizmai skatina firmas kuo labiau mažinti taršą, investuoti į taršą
mažinančias technologijas. Taršos normų įvedimas tiesiog konservuoja padėtį
ir neskatina verslininkų ją mažinti labiau nei reikalauja normos. Tai
nagrinėja atskira ekonomikos sritis, nežinau kaip tiksliai lietuviškai, bet
angliškai būtų "negative externalities".

>    Tokias, kokios teikiamos dabar, ir kurios laikomos duotybe ir
> reikiamybe - tikrai taip - esu prieš.
>    Bet ne prieš socialines garantijas, žmogaus teises ir laisves, kaip
> kiekvieno žmogaus natūralų būvį simbiozėje su kitais žmonėmis ir jį
> supančia aplinka. Mano nuomone, kada iš žmogaus šią teisę perima (o
> tiksliau atima) valstybė, jis automatiškai laikomas jos asocialiu ir
> nekompetentingu atlikti šias funkcijas savo noru, pasirinkimu. Taip yra
> kuriamas dirbtinis konfliktas.

Kaip sakiau, aš irgi esu už diskusiją, už kuo efektyvesnes socialinių
garantijų formas. Bet reikia suprasti, kad demokratinėje visuomenėje,
nepaisant visų niuansų, valstybė - tai patys žmonės. Ir iš esmės jie patys
kuria tas socialines garantijas, niekas jiems jų jėga neprimeta. Galbūt, ta
dauguma dažnai neteisi. Bet įsitikinus vienos formos neefektyvumu,
dažniausiai bandoma kita, ir viskas galiausiai po truputį tobulėja. Aišku,
ta kryptimi, kad atitiktų daugumos interesus, o ne kurios grupės. Kadangi
dauguma žmonių yra samdomi darbuotojai, natūralu, kad demokratinėse
visuomenėse socialinės garanatijos po truputį plečiasi, jei tik leidžia
galimybės..

> [...]
> pinigai, arba n-teriopai (priklausomai kiek kartų "multiplikuota") blogiau
> rizikos ir kitais aspektais.
>    Todėl aš asmeniškai bent jau į pensijinę sistemą žiūriu kaip į visišką
> loteriją, kurioje, jei pasiseks, galbūt kas nors ir nubyrės, o jei ne -
> teks kapstytis pačiam, tikiuosi padedamam/bent pritariant mane supančių
> žmonių grupės.
>    Jei dėl pinigų ir iš jų kylančių išvestinių priemonių kyla kokių nors
> klausimų - pasiimkite JAV dolerio, svarbiausios ir stipriausios pasaulio
> valiutos banknotą. Ant jo paieškokite tokių žodžių "legal tender". Tada

Tai tie pensijų fondai ir nėra pinigų laikymas banke. Priklauso tik nuo
fondų valdytojų išprusimo ir fantazijos, kokiu būdu jie išlaikys ir didins
jiems patikėtą turtą. Investuoti galima į firmų akcijas, nekilnojamąjį
turtą, tauriuosius metalus, gamtinius išteklius ir t.t. Pinigams laikyti
nebūtini jokie fondai - močiutė (tiksliau dar dirbanti moteris) ir pati gali
kišti pinigus į matrasą.
Investiciniai fondai iš principo negalėtų išlaikyti ir didinti turto, jei
užsidirbti galima būtų tik siuvant batus, mūrijant ar dainuojant. Bet
tutingiausi žmonės kaip taisyklė savo turtus gausina ne dirbdami fizinį
darbą, o manipuliuodami finansais.

> [...]
> dar PRIVALOMO? Kad sudaroma iliuzija, kad turi pasirinkimą? Jūs tuo
> tikite? C'mon!

>    O, kas jeigu aš valstybei pasakau - nereikia man jūsų SD, bet aš
> priisiimu faktinę prievolę, kad visi pinigai, kurie eina pagal tuos pačius
> %, nueis lygiai pagal tokias pačias paskirstis, kaip ir nueina valstybinis
> skirstymas? Kad aš sukursiu apie save infrastruktūrą, kuri sugebės mane
> išlaikyti, kad mano infrastruktūra padės išlaikyti ir kaimyną gydytoją ir
> kad vargetai kepalas duonos bus? Ar sutiktų valstybė, a? ;-)

Tai čia jau nebebus draudimas. O kas jei nesukursi? Palikti tave mirti iš
bado arba vis tiek tave remti dirbančių ar uždirbusiųjų lėšomis, nors savo
lėšomis tu neprisidėjai, viską išnaudojai pats? Galėtų būti didelė draudimo
formų įvairovė, bet žmogus neturėtų būti paliekamas be jokio draudimo.
Niekada negali žinoti kas gali su tavim atsitikti. Gali staiga prasrasti
visą turtą, artimus giminaičius ir liksi "ant ledo".

>    Dėkoju, kad bent ant laužo pasišildyti nepasiuntėte =)
>    Pasaulis iš esmės naujų tarpusavio sambūvio ir sambūvio su aplinka
> požiūriu nelabai kur juda. Paskutiniai eksperimentai buvo socializmas,
> kuris beje, buvo daugiau bolševikinis, o ne koks Marksistinis ir nacių
> režimas, kuris išvis konceptualiai nieko naujo nepasiūlė. Visa kita - tik
> kosmetiniai pataisymai ir atskirų individų/grupių asmeninės iniciatyvos.
> Naujų paradigmų nėra, nekalbant apie jų taikymus.

Tai jei naujų paradigmų nėra, tai kuo piktintis? Gyveni sistemoje, kuri yra
geriausia kas yra sugalvota, ir džiaugiesi. Vien dėl to, kad žinai, jog gali
būti daug blogiau.

> [...]
> teisių. Tai dvi skirtingos kategorijos. Kažkodėl jums turbūt nekyla
> klausimų, kodėl tam tikros piliečio teisės įgyjamos nuo tam tikro amžiaus
> cenzo, nors yra visa eilė egzempliorių, kurie gausiai nutolsta nuo to
> "vidurkio" į abi puses. Tai gal ir čia pasak jūsų, yra kažkokia
> diskriminacija/neteisybė/demokratijos diegas? Arba kodėl demokratinės, bet
> visi svetimos (ne federacinės) valstybės pilietis, net ir ilgai gyvendamas
> ir dirbdamas, mokėdamas mokesčius, neturi pas mus balsavimo teisės, nors
> teisinės ir vertybių sistemos, rodosi kaip ir suderinamos?

Na tai gerai, kad pripažįsti pagrindines žmogaus teises. Dėl piliečio
teisių - tai čia techniniai dalykai, bet jos juda ta linkme, kad apima vis
platesnį žmogaus teisių spektrą.

> Gal galima argumentų, kodėl? Laipsnio biologijoje nesiekiau (nors
> apdovanojimus ir balus turėjau), nes mane traukia sistemos. Tačiau
> ekosistemos - vienos iš idomiausių. PVZ.: savo gyvenamojoje aplinkoje
> turiu net tris, kurios išsilaiko bemaž savaime.

Na gerai, daugiau taip nemanau, vadinasi esi kažkiek kolega...

> [...]
> tūksančių "iteracijų". Ir jis dar gyvybės dėsnių nebuvo įvertintas
> prideramai. Neišlaikė savo egzamino, kaip jį išlaikė pelės, žuvys,
> tarakonai, paukščiai, egizistuojantys jau ištisus eonus. Pamąstymui - 98%
> visų žemės paviršiumi kada nors plaukusių, šliaužiojusių, vaikščiojusių ar
> sraidžiusių rūšių šiai dienai yra išnykę (kai kurios - ir ne be mūsų
> pagalbos). Ir kai kurios buvo prisitaikę gerokai geriau, nei esame mes.
> Man užtenka prisiminti šitą faktą, kad arogancijos ir perdėto pasitikėjimo
> sumažėtų bent perpus. Labai gali būti, kad neužilgo mes krimsimės prie

Gerai, čia atskira tema. Dabartinėms sąlygomis žmogus, atrodo, gerai
prisitaikęs. Bet sutinku, kad. pvz. staigiai padidėjus radiacijos lygiui
žmonės tikriausiai išnyktų, o išliktų tik tai dozei atsparūs organizmai,
staigiai išnykus deguoniui - išliktų tik anaerobinės bakterijos. Mano
nuomone, evoliucijoje, kaip ir aplamai gamtoje jokio tikslingumo nėra. Mano
jau seniai suformuluotas evoliucijos apibrėžimas lanbi trumpas -"išlieka
tai, kas išlieka".

> Kas yra žiauru? Žiaurumas - žmogaus sąmonės konstruktas, jo nukrypusio
> elgesio išdava. Pardon, bet vieno padaro kito padaro valgymas nėra
> žiaurumas. Tai tik maitinimasis. Jei nenori, kad vilkas ar meška tave
> valgytų, tai neik į mišką.

Tai to socialinio draudimo ir nekuria kažkokios neaiškios jėgos - jį kuria
žmogus. Ir jis vadovaujasi savo sąvokomis ir jausmais.

> Dar viena iliuzija. Kada žmogui reikėjo su kažkuo "kovoti"? Žmogus kovoja
> nebent su savo vidiniais demonais. Kardadantis tigras ateina ir nusineša 1
> žmogbendžionę, tiek kiek jam reikia pietums, po kurių jis kelias dienas
> drybso ir nieko neveikia. Kitą kartą jam gal neteks nieko, arba teks
> zebras, gal kiškis, o gal ir atlikusi šviežia maita. Čia žmogus kovoja
> pirma su vilkais, grizliais, po to jau reikia kovoti ir su kiškiais, tada
> su kolorado vabalais ir t.t.. Kad tik daugiau išpausti iš hektaro ir
> atidėti iliuzijos galą ;-)

Vianas dalykas kai su kita rūšimi kovoji dėl to pačio kąsnio, visai kitas
lygis, kai tas rūšis pajungi savo reikmėms. O iliuzijomis galima daug ką
vadinti - pastoviai šilto būsto buvimą, užmirštą bado jausmą, pagaliau net
vidutinės gyvenimo trukmės pailgėjimą nuo 20-ies iki 80-ies metų.

> Tikrai? Tikrai tikrai? Ar gal jos tiesiog savo ankstesnę problemą nustūmė
> į valstybes-vaikų darželius/fabrikus? Nes taip lengviau, nei patiems
> daugintis ir prisiimti to dauginimosi pasėkmes. O kas po to darosi, kai ta
> "eksportuota" daugimosi lavina pareina? Arba pasiruošusi bemaž jau
> supirkti tas "demokratijas" už jų pačių fikcinius pinigus? ;-)

Nesuprantu apie kokius fabrikus čia šneki. Žmonės ir toliau, bent kol kas,
dauginasi daugiau- mažiau tradiciniu būdu. O kad išmoko kontroliuoti
gimstamumą - nepaneigiamas faktas. Jei domiesi evoliucijos problemomis, tai
gal skaitei vieno žymiausių mūsų laikų teoretiko Ričardo Dawkinso knygų ar
interviu? Jis vienu ddižiausiu žmonijos išradimu laiko prezervatyvą - taip
ji "apgauna" gamtą ir dauginimosi instiktas nesąlygoja besaikio dauginimosi.

> Nieko aš nedejavau. Aš tik keliuose savo pasisakymuose nurodžiau, kad
> gyvenant šitos dirbtinės ir betikslės nesveikos konkurencijos sąlygomis,
> mūsų, kaip tautos dauginimasis yra per lėtas, kad atsverti kitų tautų genų
> spaudimą. Apie mūsų tautos kultūrinių genų - memių (skamba prastai ir
> neįdomiai ;-) išlikimą aš išvis patyliu. Tą galima pamatyti, atsivertus
> o.humour.binaries, kiek juokelių yra LT, kiek EN ir kiek kitų tautų.

Na, dėl tų tautų - jos kažkada atsirado, kažkada ir vėl išnyks - menka čia
bėda.

> Tikrai? Paklausk šitos nuomonės pas: snieginius leopardus, belugas, visas
> mažąsias kultūras: papuasus, indėnus, maorius ir pan.

Kadangi šnekėjome apie socialinį draudimą, tai turėjau omeny žmones. O dėl
tų kultūrų - taip, deja, visi žmonės daugiau-mažiau turi taikytis prie
daugumos priimto gyvenimo būdo. Kol yra skirtingos civilizacijos, tol yra jų
konkurencija ir atranka.

> "Valdžia" jums susuko galvą. Jūs manote, kad jūs kažkam turite teisę, arba
> gal netgi prigimtinę prerogatyvą, taikyti "dėsnius". Terminas "dėsnis"
> egzistuoja nepriklausomai nuo to, ką jūs apie jį manot, taikot ar ne.
> Todėl jis ir dėsnis.

Dėl pačio dėsnio esmės dabar nesivelsiu į diskusija, tik pasakysiu, kad
dėsnius iš esmės sukuria žmonės ir jir nėra nekintami, priklauso nuo žmonių
žinių lygio.
Dėl taikymo, tai galima jais pasinaudoti, galima ne, galima netgi bandyti
veikti prieš gamtos dėsnius. Kalbant tavo terminologija - visą laiką
egzistavo mechanikos, elektros, paveldimumo dėsniai (aš tai vadinčiau
reiškiniais), bet žmogus nesugebėjo jais pasinaudoti. Kai tik pradėjo jais
naudotis, įgijo didelį pranašumą prieš kitas rūšis ir pagerino savo gerbuvį.

> Mano požiūriu gerbūvis - tai ne siektinas tikslas, o žmogaus sveikos,
> laisvos ir iš vidaus kylančios savirealizacijos su jį supančios aplinkos
> simbioze, [pašalinis/atsitiktinis] teigiamas rezultatas.

Deja, daugelis žmonių nemąsto panašiomis sąvokomis (kaikurie jų ne visas ir
supranta), todėl jiems gerbūvis - dažniausiai siektinas tikslas.

> Jums leidus perfrazuosiu kitaip - mes neturime sau leisti prabangos
> gimdyti, laikyti ir skatinti būsimus kankinius, skurdžius ir nelaimėlius.

Auginu du vaikus ir nemanau kad jie bus kankiniai, skurdžiai ar nelaimėliai.
Bet jei tokiais taps, stengsiuosi padėti kiek išmanydamas.