Tema: Re: Sodra kazkaip mane stebina
Autorius: RaR
Data: 2009-10-14 20:41:17
> Argi? Ar tikrai pakilo? visur daugmaž, ar greitinėlėje? Nebandėte kartais
> susivesti savo metinių pajamų ir pasižiūrėti kiek % geriau gyvenate už
> likusius gyvus šios žemės gyventojus. Galit labai nustebti ;-)

Nelabai net suprantu, apie ką čia šneki. Nori pasakyti kad per šimtmetį
nepakilo žmonijos gyvenimo lygis ir darbo našumas? Jei kur ir nelabai
pakilo, tai šalyse, kurios dar nesukūrė bent kiek normalesnės demokratinės
visuomenės, daugiausia Afrikoje. Kaip pasikeitė gyvenimo sąlygos, pvz,
Lietuvoje, gali pamatyti nuvažiavęs kad ir į Rumšiškes.

> Išsikovoja iš ko? Kieno sąskaita? Ar jūs busite tas, kuris nepripažįsta
> tokio elementaraus termodinamikos dėsnio, kaip niekas iš niekur
> neatsiranda ir nedingsta?

Na, be abejo, kai kam tos teisės sumažėja. Panaikinus vergiją vergvaldžiai
nebegali rengti gladiatorių kautynių, žudyti ir tyčiotis iš vergų savo
malonumui. Panaikinus baudžiavą dvarininkai nebegali nepaklusniems
valstiečiams rėžti diržų nugaroje. Piliečiams išsikovojus visuotinę
balsavimo teisę, turtingesni ir kilmingesni nebegali balsuoti už ne tokius
kilmingus ir turtingus, vyrai balsuoti už moteris.
Jeigu labai patinka termodinamikos dėsniai, galima sakyti, kad nuvertus
diktatorių ir įvedus demokratiją vieno teisė spręsti milijonų likimus iš jo
atimama padalijama tiems milijonams. Kai samdomi darbuotojai išsikovoja
teisę į tam tikros trukmės darbo savaitę, didesnį užmokestį už
viršvalandžius, tam tikros trukmės kasmetines atostogas, socialines
garantijas - darbdavys nebetenka galios versti žmones dirbti bet kada ir bet
kiek, turi atsisveikinti su didesne pelno dalimi.

> Čia niekas nekalba, kad reikia atsisakyti excesyvių soc. garantijų tik
> komunistinio styliaus valstybėje arba su tipiniu štampu. Socialinės turi
> būti ne garantijos, o paspirtis - kad patekus į duobę, galėtum iš jos
> išlipti, o ne kad pastoviai toje duobėje sedėdamas rypautum ir reikalautum
> dar ir dar.

Matyt, nelabai įsivaizduoji kas yra ta komunistinio tipo valstybė. Mums dar
labai toli ir iki modernaus kapitalizmo socialinių garantijų. Bet tai vis
tik tu už kažkokias socialines garantijas? Iš diskusijos susidariau įspūdį,
kad prieš bet kokias. O mano minėta pensijų fondų sistema tai net nekvepia
jokiu socializmu. Tai rinkos fundamentalistų proto vaisius - juk žmogus
tiesiog pats susitaupo savo uždirbtus pinihžgus, niekas jam nieko neduoda.

> Ar tikrai į tai orientuota sistema? Aš asmeniškai matau, kad dabartinė
> soc. draudimo sistema kaip griauna tokios tarpusavio pagalbos pamatus,
> tolina kartas vieną nuo kitos. Ir ne todėl, kad jos to siekia, nori, ar
> taip netyčia nutiko, o todėl, kad kuriamas dirbtinis anstatas, kuris
> negali veikti optimaliai.

Tu čia jau kažką painioji. Aš niekur neteigiau, kad dabartinė "Sodros"
sistema yra optimali ir kad jos nereikia keisti. Dėl pensijų tai iš viso
teigiau kad yra kardinali alternatyva - privatūs pensijų fondai.

> Jūs mane linksminate - tipo tuos pačios demokratinės valstybės netaiko tų
> teorijų praktiškai?! Wake up! Ta pati didžiausia demokratija JAV po šiai
> dienai taiko mirties bausmę, totalitarinius sekimus, pieliečių teisių
> ribojimus. Tipo pvz.: patvorio girtuoklis turi teisę į rinkėjo pažymėjimą,
> parduodamą už alaus butelį, teisę jungtis į girtuoklių partiją? Jis turi
> turėti teisę tik į nemokamą gydymą nuo jo pagrindinės ligos ir palaikymą
> to proceso metu. Ir taip - jis turi teisę rinktis, gydytis ar ne. Bet
> negali pasakyt B, nepasakęs A.

Manau, tau su savo demokratijos ir asmens laisvės supratimu reikėtų grįžti
mažiausiai į XIX a., na, gal dar į kokią Afrikos ar islamo respubliką.
Pasaulis juda priešinga linkme. Ir labai greitai. Dėl mirties bausmės, tai
Europa jos pradėjo atsisakyti tik pastaruoju metu, atsisakė jos jau ir
kelios JAV valstijos. Pvz., Prancūzijoje moterims balso teisė sutekta tik,
berods, 1951 m., tuo pačiu metu D.Britanijoje dar buvo chemiškai kastruojami
homoseksualai. Dabar tai įmanoma tik trečiojo pasaulio valstybėse. Tiesa,
gal dar daug ko iš to palikimo ir pasiilgsta dauguma lietuvių, bet, laimei,
esame ES, ir turime judėti link vakarietiškos asmens laisvės standartų.
O kad JAV ar kitur yra kažkokie piliečių teisių ribojimai - tai jie būtent
ir suprantami kaip ribojimai, pažeidžiantys tas teises, prieš juos kovojama.
Daug blogiau, kai tie ribojimai suprantami kaip normali būsena, o taip daug
kur dar yra, ir dar daugiau kur buvo prieš kurį laiką.

> Na dabar bent jau pripažįstate dalį tiesos ;-) Esmė yra kitur - žmogus
> nėra skirtingas padaras nuo pelės ar liūto, ir jam galioja tie patys
> evoliucijos ir išlikimo dėsniai. Vadinasi ir jo sukuriamų išvestinių
> sistemų dėsniai turėtų bent jau stengtis elgtis atitinkamai atsižvelgdami
> į objektyvią realybę. Dabar nepanašu, kad tai vyksta visai gyvenimo
> sluoksniais...

Tikrai nemanau, kad geriau už mane supranti biologiją. Taip, laisvos rinkos
dėsniai, bent jau iki tam tikros ribos, yra labai panašūs į evololicijos
dėsnius - kintamumas ir natūrali atranka. Bet nereikia pamiršti, kad žmogus
savo prigimtimi yra bendruomeninis gyvūnas ir tai neišvengiamai pasireiškia
įvairiose gyvenimo srityse.
Bet ir ta žiauri atranka ne iš gero gyvenimo. Dabar dėl resursų žmogui
praktiškai nebereikia kovoti su kitomis rūšimis, išsivysčiusios šalys jau
išmoko kontroliuoti gimstamumą ir nebepatiria spaudimo dėl savos rūšies
dauginimosi (atvirkšiai, pats dejavai kad tas dauginimasis per lėtas), todėl
vietos po saule kol kas užtenka visiems. Aišku, reikia taikyti natūralios
atrankos dėsnius, kur jie sėkmingai kelia mūsų gerbūvį, bet jau galime sau
leisti prabangą padėti kenčiantiems, skurstantiems ir šiaip nelaimėliams.