Tema: Re: Kreivio tinklaraštis
Autorius: Alvidon
Data: 2010-08-29 19:48:23
Doc'ai, nelysk į fiziką ;) Nu arba dar daug poasimokyk, prieš lysdamas ;)
Teiginys "kūnai traukia vieni kitus jėga, kuri vadinama gravitacija" tėra
gravitacijos apibrėžimas, todėl jam, kaip ir kiekvienam apibrėžimui,
netaikomi tiesos/netiesos kriterijai. Dar sykį: teiginio teisingumas
gamtos moksluose matuojamas koreliacija su realybe. Tiesa grynaja
forma gamtos moksluose išvis neegzistuoja, tai "virtuvinis", nemokslinis
terminas. Gryžtant prie šviesos: tiek "šviesa - elektromagnetinės bangos"
tiek "šviesa - fotonų srautas" yra "tiesos" gamtamoksline prasme. Jos
tarpusavy nelabai suderinamos ir fizikams jų ir nerūpi derint. Pažinimas
yra modelių kūrimas. Tam tikromis sąlygomis geriau veikia "šviesa - bangos"
modelis, tam tikrom "šviesa - dalelytės". Gal kažkada bus sukurtas dar
tobulesnis ir visai kitoks modelis, tada jis taps "pačiu tiesiausiu".
Grubiai sakant gamtamoksliams nusispjaut ant idealų, jiems svarbu
efektyvumas. Mes nežinom kaip ti yra iš tikro, mes tik kuriam
modelius (įsivaizduojamus supaprastinimus), bet tie modeliai veikia,
jų veikimu pagrįstas mūsų civilizacijos suklestėjimas.
Dar kitaip: gamtamokslinis požiūris - yra realybė ir yra mūsų suvokimas
apie tą realybę, asimptotiškai artėjantis prie tos realybės. Nu o asimptotė...

"Doc" <giedriusc_aciunereikia_@gmail.com> wrote in message news:i5avk7$k9s$1@trimpas.omnitel.net...
Subjektyvu yra tai, kas priklauso nuo subjekto ir subjektyvūs teiginiai neturi tiesos vertės (truth value). Pvz. teiginys "šokoladiniai ledai yra skaniausi" neturi tiesos vertės, kadangi skanumas yra subjektyvu.

Objektyvu yra tai, kas nepriklauso nuo subjekto. Pvz. teiginys "kūnai traukia vieni kitus jėga, kuri vadinama gravitacija" yra objektyvus, kadangi jį galima palyginti su realybe ir išsiaiškinti ar jis teisingas, ar ne. Tai, kad teiginį apie gravitaciją tikrina subjektai, ir tai, kad subjektai gali klysti ir kartais klysta, nepadaro jo subjektyvaus, kadangi gravitacija egzistuoja arba ne nepriklausomai nuo subjektų.

Apskritai, bandymas įtikinti oponentą, kad teiginys "objektyvios tiesos nėra" yra tiesa, yra tas pats, kas bandyti oponentą įtikinti kad laiškai niekada nenukeliauja sėkmingai nusiunčiant jam laišką, t.y. abiem atvejais teiginio turinys prieštarauja jo formai (http://en.wikipedia.org/wiki/Performative_contradiction arba plačiau ir su daugiau pavyzdžių http://theemptiness.info/2010/08/shades-of-grey-are-empty/). Jei manai, kad tiesa yra subjektyvi, tada bet kokia diskusija, t.y. bandymas rasti tiesą, su tavimi yra beprasmė (tau patinka vaniliniai ledai, man braškiniai - galim pasidalinti savo pomėgiais, bet apie ką diskutuoti?).

--
Doc