Tema: Re: Q: CB esmisija vs. pinigų padirbinėtojo
Autorius: RaR
Data: 2011-08-14 09:51:21
> Būtent. Bet dabar imkime kraštutinį atvejį - CB leidžia sistemingai, apgalvotai, metai iš metų su 0,25% palūkanomis (suprantate, aišku, kur link aš suku). Reikia padengti 0,25% palūkanas - paspausdinam dar. Vėliau padengsim ir t.t. ir t.p.


Na tai bent kiek besidominčiam bankininkyste aišku, kad palūkanų 
padengimui pinigų spausdinti nebūtina. Palūkanos ne išnyksta kažkokioje 
juodojoje skylėje, o anksčiau ar vėliau vėl paleidžiamos į rinką. 
Mąstant pirmuoju būdu, pinigus reikėtų spausdinti ir tam, kad 
padenginėti bet kokį pelną - juk ledų pardavėjas už parduotus ledus 
gauna daugiau, negu išleidžia juos perkant. Žmonės tas palūkanas bando 
visaip mistifikuoti, o iš tikrųjų tai pelnas, niekuo nesiskiriantis nuo 
kitų verslo rūšių.

CB atveju iš palūkanų ir kitos veiklos uždirbti pinigai, kurie 
neišleidžiami jo veiklai palaikyti, grąžinami į biudžetą.



> Kuo gi tada toks "ekonominio sezono" elgesys de-facto skiriasi nuo pinigų padirbinėjimo, jeigu taip ramiai abstrahavusis nuo CB, valstybės ir kitų aspektų, ir iš esmės žiūrint pagal turinio viršenybės prieš formą principą tiesiai į procesą ir jo pasėkmes?


Na prie ko čia padirbinėjimas? FED gamina dolerius, Apple - iPhone'us, 
Levi's - džinsus. Ir jie gamina tokios kokybės produktą ir tokius 
kiekius, kokius laiko esant reikalingus ar sugeba. Kai Apple pradeda 
gaminti Levi's džinsus, Levi's - dolerius, o FED - iPhone'us, tai visi 
jie tampa padirbinėtojais.



> Mano pasiūlymas yra bandyti galvoti ta kryptimi, kad CB turi būti ne vienas, ne valstybės institutas, o tipinis juridinis asmuo, besivaržantis kitų cB rinkoje. Ir jeigu jis pradeda elgtis pagal kažkokios [nusikalstamos] interesų grupės dūdelę, tai ir jo personalą reikia susodinti lygiai taip, kaip būtų sodinami padirbinėtojai.


Jeigu bus daug CB - jie nebus CB. CB gali būti tik vienas. Įvairių tipų 
valiutas - čekius, obligacijas ir t.t. gali leisti įvairios firmos ir 
institucijos. Bet jie negali leisti vienas kito valiutos, kitaip tai bus 
padirbinėjimas. Jei daug bankų leis pinigus - jie leis skirtingus 
pinigus. Tokių laikotarpių įvairių šalių istorijoje yra buvę. Galima 
nebent atsisakyti centrinio banko, ar bent jau šalies valiutos, leisti 
šalyje atsiskaityti bet kokia valiuta, bet tuomet, tikriausiai, 
dominuotų doleris ir euras, kaip tai yra bemaž visose tarptautinėse ir 
šalių su nestabilia valiuta juodosiose rinkose. Šiaip jau yra visokių 
privačių internetinių valiutų, bet pasitikėjimas jomis kol kas nė iš 
tolo neprilygsta doleriui ar eurui.

Visiškai normalu būtų, kad nedidelės ekonomikos savo šalyse leistų 
atsiskaityti bet kokia valiuta. Kai kurios jų savos neturi ar pririšę ją 
prie kitos, bet dėl įvairių sumetimų kaip oficialią įteisinę kažkurią 
vieną. Didesnės valstybės nori įtakoti ekonomiką vykdydamos šiuo metu 
populiarią monetarinę politiką, todėl jos išlaiko valiutos monopolį. Be 
to daug šalių pinigų leidybą vienais ar kitais būdais naudoja biudžetų 
skylių kamšymui.



> Esmė tame, kad viena valiuta teritorijoje anksčiau buvo svarus privalumas, vienodinantis ir įgalinantis sukurti atsiskaitymų mąsto ekonomiją. Tačiau dabar, kada informacijos persiuntimo, apdorojimo ir saugojimo kaštai krenta geometrine progresija, būtų galima pilnai operuoti iš esmės neribotu cB ir jų siūlomų valiutų kiekiu. Piniginis vienetas galiausiai šioje evoliucijoje ultimatyviai galėtų tapti kiekvieno konkretaus individo emisine teise, galbūt netgi susieta su jo reputacija. Šitai įgalintų tai, ką aš būtinai laikau laimingos visuomenės pagrindu - galios paritetą pagrindinio resurso - finansinės laisvės aspektu.


Jau rašiau - atsiskaitymams šiuo metu yra daug priemonių, o sava valiuta 
šalims pagrinde reikalinga monetarinei politikai vykdyti ir dažnai 
biudžetų lopymui.




>> Taigi, CB gali
>> efektyviai sumažinti pinigų kiekį rinkoje visa tai pardavinėdamas.
>> Padirbinėtojas gi į rinką paleidžia pinigus, nepadengtus jokiais
>> rezervais.
>
> Kodėl nepadengtais? Jis juk "turi" emisijos "teisę"! Tarkime jo pareikalauja padengti jo įsipareigojimus - jis atspausdina dar. Ir t.t. Lygiai taip pat, kaip CB atveju, nukenčia eilinis pilietis, dėl jo praskiestos perkamosios galios.


Taigi kalba yra apie galimybę pinigus išimti iš rinkos.



> Aš ne tą bandau nagrinėti. Aš bandau nagrinėti situaciją, kada CB elgiasi neatsakingai iki iš esmės kriminalinio lygmens. Mano argumentais ir nuomone, esant tokioms aplinkybėms, CB visiškai niekuo nesiskiria nuo pinigų padirbinėtojo. O kadangi CB modelius remia valdžia - tai lygiai toks pats ir jos legitimumo klausimas. Kitaip sakant arba valdžia sugeba laikyti ant pavadžio 1 CB, arba decentralizuoja CB funkcijas, arba ji nusipelno būti eliminuota su tokiu politiniu modeliu, kuriame veiktų A arba B variantas.


Na tai lygiai tas pat su bet kuria valdžios įstaiga. Centrinį banką 
kontroliuoja ir jo vadovus skiria vykdomoji valdžia pritariant 
parlamentui, parlamentas kontroliuoja.



>> sukaupęs rezervų. Jei leistų skirtingus pinigus - tada jie abu nebūtų CB.
>
> Čia visai ne problema, jeigu pradedama suvokti, kad piniginis vienetas tik vertės nešėjas, prekė rodanti vertės patikimumą, o ne kas nors daugiau.
>
>> Jei kalbėsime apie bankų reguliavimo funkciją - tai čia tas pats kas
>> turėti dvi vyriausybes, du premjerus ar du prezidentus.
>
> Nesutinku ir ypač su terminu "du", nes tai suponuoja visiškai netinkamą diskusijos kontekstą. Bet nesigilinsiu, nes apie tai jau buvo kalbėta - paleidus įstatymų konkurenciją, kaip ir cB ir kitų "monopolijų", vartotojai tik išloštų.


Apie anarchiją jau diskutavome. Išsireiškimas "įstatymų konkurencija" 
valstybei netinka, tinka tik anarchinei visuomenės būsenai, gaujų kovoms.