Tema: Re: Q: CB esmisija vs. pinigų padirbinėtojo
Autorius: Vasaris
Data: 2011-08-06 13:35:57
"RaR" <RaR@lt.lt> wrote in message news:j10v77$2s9$1@trimpas.omnitel.net...
> 4.Pinigų padirbinėjimas vykdomas daug mažesniais mastais, nei CB vykdoma
> emisija.

Aš turiu omenyje situaciją, kada pinigų padirbinėjimas tampa reikšmingu CB veiklos kontekste. Na tarkime teoriškai privatūs asmenys gali lengvai įsigyti kokybiško spausdinimo įrangą ir tą gali daryti kas antras jonas arba jonų kuopelė.

> Čia galima daug filosofuoti, bet pinigų leidimo monopolis - tai tas
> pats, kas ir prievarta renkami mokesčiai, įstatymų leidyba bei visų
> piliečių įpareigojimas jų laikytis ir t.t. Demokratinėse valstybėse
> aktyviai ar pasyviai tam pritaria dauguma piliečių, o nedemokratinėse -
> dauguma tam veiksmingai nenori ar nesugeba pasipriešinti.

Aš ne tą turiu omenyje - tol, kol tu kaip pilietis konkrečiai nežinai, pas tave valstybinis ar "privatus" litas, tau juk neskauda, tol, kol su ekonomika viskas OK?

Aš iš principo nagrinėju tokį atvejį, kada daug atskirų individų emergentiškai galbūt - apie tai ir diskutuojame - būtų atsakingesni ir protingesni negu centralizuotas biurokratų CB. Čia to pačio lygio klausimas kaip ir su Seimu - jeigu tarkime Suomijoje interneto prieiga - konstitucinė teisė, tai tenai jau tik žingsnis iki to, kad kiekvieno smulkiausio potvarkio aspektu būtų balsuojama en-masse. Ir būtent tada politika ir politikai ir turėtų itikinėti už vieno arba kito sprendimo racionalumą.

> Valiutų monopolio apie 20 metų nebuvo JAV XIX amžiuje. Prieš tai ir po
> to ilgą laiką įvairių šalių valiutos buvo susietos su auksu, todėl ta
> emisija nebuvo visiškai nekontroliuojama, ir tas valiutos monopolis, kur
> jis buvo, nebuvo labai svarbus praktiniu požiūriu.

Bet mes juk ne apie tai, kas buvo? Čia vis dar galimi mastymo eksperimentai? :-)

> monetarinė politika padeda šių tikslų pasiekti - jau kitas klausimas.

Manau, kad klausimas čia ir yra esminis.

> Daug valstybių pinigų emisiją naudoja ir tam, kad lengviausiu keliu
> trumpam išspręstų iškilusias finansines problemas.

Natūralu. Nėra sprendimo grįžtamojo ryšio neigiamo paskatinimo kontekste. Laukti 4 ar kiek metų, kol galėsi nubausti/eliminuoti DABAR blogus sprendimus priimančius politikus - MKN, šiame elektronikos amžiuje - amžinybė. Po teisybei esant tokiam cikliškumui, ar vargu bau galėčiau tai pavadinti demokratija, ir dargi atstovaujamaja. Su pinigais - iš esmės tas pats.

> Šalių, kurios nevykdo monetarinės politikos ir dažnai tiesiog yra
> pririšusios savo valiutas prie kitų, valiutos monopolį užtikrinančius
> įstatymus galima vadinti tiesiog nesusipratimu.

Čia apie LR tame tarpe istoriją? :-)

> Taip jos be jokios
> naudos sau tiesiog neleidžia gyventojams atsiskaitinėti ir taupyti
> valiuta, kuri jiems patogesnė. Greičiausiai tai būtų mažai infliuojanti
> valiuta. Taip neleidžiama iškilti privačioms ar kokių nors šalių mažai
> infliuojančioms valiutoms.

Na čia sąmoningas sprendimas, kuris galbūt suformuotų kažkokį valiutinį elitarizmą, su viltimi kad bandos piemuo suvokia ką daro. Bet ką daryti tokių konglomeratų kaip EUR atveju, kada vieni nariai vykdo atsakingą politiką, o kiti - ne? Monetos tai dar pusiau-savos, bet kitos pinigų formos tai nekvepia...

> Be abejo, laisvai cirkuliuojant daugeliui valiutų valstybei iškyla
> problemų vykdant finansinės veiklos apskaitą ir renkant mokesčius, bet
> tai įmanoma išspręsti.

Čia tai juokų darbas. Ne sudėtingesnis, negu Y2K bug.