Tema: Re: Q: CB esmisija vs. pinigų padirbinėtojo
Autorius: RaR
Data: 2011-07-30 15:59:19
4.Pinigų padirbinėjimas vykdomas daug mažesniais mastais, nei CB vykdoma
emisija.

Čia galima daug filosofuoti, bet pinigų leidimo monopolis - tai tas
pats, kas ir prievarta renkami mokesčiai, įstatymų leidyba bei visų
piliečių įpareigojimas jų laikytis ir t.t. Demokratinėse valstybėse
aktyviai ar pasyviai tam pritaria dauguma piliečių, o nedemokratinėse -
dauguma tam veiksmingai nenori ar nesugeba pasipriešinti.

Valiutų monopolio apie 20 metų nebuvo JAV XIX amžiuje. Prieš tai ir po
to ilgą laiką įvairių šalių valiutos buvo susietos su auksu, todėl ta
emisija nebuvo visiškai nekontroliuojama, ir tas valiutos monopolis, kur
jis buvo, nebuvo labai svarbus praktiniu požiūriu.

Šiuo metu niekuo nesusaistyta valiutų emisija daugumoje šalių naudojama
makroekonominei monetarinei politikai vykdyti - taip stengiamasi
kontroliuoti infliacijos lygį, skatinti ar vėsinti ekonomiką. Ar ta
monetarinė politika padeda šių tikslų pasiekti - jau kitas klausimas.
Daug valstybių pinigų emisiją naudoja ir tam, kad lengviausiu keliu
trumpam išspręstų iškilusias finansines problemas.

Šalių, kurios nevykdo monetarinės politikos ir dažnai tiesiog yra
pririšusios savo valiutas prie kitų, valiutos monopolį užtikrinančius
įstatymus galima vadinti tiesiog nesusipratimu. Taip jos be jokios
naudos sau tiesiog neleidžia gyventojams atsiskaitinėti ir taupyti
valiuta, kuri jiems patogesnė. Greičiausiai tai būtų mažai infliuojanti
valiuta. Taip neleidžiama iškilti privačioms ar kokių nors šalių mažai
infliuojančioms valiutoms.

Be abejo, laisvai cirkuliuojant daugeliui valiutų valstybei iškyla
problemų vykdant finansinės veiklos apskaitą ir renkant mokesčius, bet
tai įmanoma išspręsti.