Tema: Re: Reikia kompaso :)
Autorius: Laimis
Data: 2009-05-03 20:03:57
Levas rašė:
> tai niekas tu laikrodziu nelaiko prie lovos. Mano kompasas rodos
> kaime kazkur metosi. O siaip, yra ZYMIAI baisesniu daiktu rusai
> pagamine- kad ir "датчик облединения" lektuvuose, metalo detektoriai
> valcavimo staklynuose ir.... funikulieriuose.

Wrong.
Spinduliutė iš ciferblato, tai antrinis šaltinis (Ra 226 yra alfa
emiteris, o fiksuojama gama, beta -- Ra skilimo produktų spinduliuotė),
bet alfa prasimuša ore tik 3-5 cm, o audiniuose tik per 4-5 ląstelių
sluoksnius; net popieriaus lapas apsaugo nuo alfa, pro laikroduko stiklą
alfa apskritai neprasimuša, tačiau jau ir antrinė spinduliuotė nėra
tokia menka, kad toks laikrodukas kažkur mėtytųsi buityje...
O pagrindinis pavojus labai gerai atsispindi pačio žodžiuose, kurie
labai gerai atspindi tipinę situaciją (mėtosi kažkur kaime, buityje) yra
tas Ra (nekaltas, pamirštas) laikrodukas, kuris kažkaip mėtydamasis (gal
sudužęs, gal pakratytas, numestas, krapštytas, kažkaip, kažkur gulintis)
patenka į aplinką ir ją ne taip jau menkai ir _ilgam_ užteršia. Kartu
patenka ir į organizmą, kaupiasi kauluose (nes organizmo palaikomas Ca).
Alfa spinduliuotė organizmo viduje yra labai pavojinga ir kenksminga (20
kartų labiau kenkianti, nei gama; čia ir nuodijimo Poloniu istorijos
labai vietoje...). Pagal tuos pateiktus skaičiukus, kiek ten to Ra
galėtų būti laikroduke -- galbūt iki, ar net virš ~100 kBq -- tai:
http://www.fas.org/sgp/othergov/doe/lanl/pubs/00326629.pdf

tolygu nemenkai poveikio dozei, kuri ilgainiui iššaukia (gali iššaukti)
aibe bjaurių ar net fatališkų ligų, jei jis kažkaip visas patektų ir
nusėstų organizme. Saugi *ribinė* dozė, neiššaukianti pasekmių (bent jau
per pačio gyvenimo amžių) yra priimta 0,1 uCi, tai tolygu 0,1 ug Ra. 100
kBq atitinka 2,7 uCi ar 2,7 ug Ra.
Chroniškos ligos pasireikšdavo asmenims, kurių organizme nusėsdavo
0,7-23 ug Ra (arba uCi)...

Na, tikrai neturi tokie daikčiukai „mėtytis kažkur“ buityje, nes tikrai
nenorėtum užteršti savo aplinką, pats to nežinodamas...