Tema: Re: Israel bans palestinian Ahed al-Tamimi from traveling abroad
Autorius: Vidas Makauskas
Data: 2018-09-09 13:36:07
"Istorijos vėtroms blaškant: okupacijų vaizdai ir emigracijos negandos
dr.R.Šomkaitės akimis"
3w delfi.lt/news/daily/lithuania/istorijos-vetroms-blaskant-okupaciju-
vaizdai-ir-emigracijos-negandos-drrsomkaites-akimis.d?id=49244208

-Minėjote apie žiaurumus, kuriuos įvykdė bolševikai. Ar sukilimo dienomis
nebuvo priešingos reakcijos,  kad jau komunistus persekiotų sukilėliai?
Mūsų klasėje buvo komjaunuolė Elena Nistelytė. Ją partizanai sušaudė. Kai
buvo duotas paskutinis žodis, ji pasakė: „Tegyvuoja tėvas Stalinas!“.
Sušaudė ir komunistą Vaitkevičių. Jis irgi buvo mūsų klasėje. Abu su
Nistelyte buvo visos gimnazijos komjaunimo vadai, komunistinės veiklos
organizatoriai. Mokytojai, kurie buvo įstoję i komunistų partiją, su
Raudonąja armija pabėgo į Rusiją.

-Kas vyko pirmosiomis karo dienomis?
Prasidėjo žudynės. Komunistai ėmė žudyti jaunus gimnazistus. Jie nužudė
mano klasės draugą Aleksą Nainį, buvusio Pasaulio lietuvių bendruomenės
pirmininko Broniaus Nainio brolį. Taip pat Igną Grigaliūną, iš to paties
Grikpėdžių kaimo kaip ir Nainiai. Taip pat Apolinarą Dapšį ir Vilutį, jo
vardo neprisimenu. A. Dapšys buvo mano sesers klasėje. Jie visi buvo
žiauriai nukankinti.

-O kaip laikėsi žydai? Ar daug jų buvo Linkuvoje? Kokie buvo lietuvių ir
žydų santykiai nepriklausomybės, sovietų okupacijos metais, sukilimo
dienomis?
Žydai karo pradžią pasitiko su dideliu nerimu.
Lietuvių ir žydų santykiai nepriklausomybės metais buvo normalūs. Niekas
nežinojo ir neklausė ar tu žydas, ar tu lietuvis  visi eidavo pas juos
pirkti. Labai geri, šilti santykiai buvo. Žydai važiuodavo į kaimus
supirkti grūdus, gyvulius. Jų kiemuose lietuviai ūkininkai, atvažiavę į
turgų, statydavo arklius. Santykiai buvo normalūs, bendravimas normalus.
Bolševikams atėjus  pasikeitė. Svarbiausias valdžios vietas užėmė žydai.
Jų jaunimas tučtuojau įsirašė į komjaunuolius. Ėmė garbinti Staliną,
komunistų valdžią, kurti komunistinius eilėraščius ir pan. Mokykloje visi
kažkaip ėmė jų prisibijoti.
Kai tapo aišku, kad komunistų nebėra  visi nepasakomai džiaugėsi. Su
ašaromis akyse. Pilna bažnyčia žmonių, pilnas šventorius, turgaus aikštė
pilna! Visi tik kalba, juokiasi, džiaugiasi. Tačiau kai jau praėjo
vokiečių kariuomenė, žmonės aprimo. Išsigando. Vėl greitai pajuto svetimą
tvarką.
Buvo jau liepos mėnesio vidurys, didieji Škaplierinės atlaidai Linkuvoje.
Tada pirmą kartą pamačiau žydą su geltona žvaigžde. Jis kažką nešė,
nebuvo galima jam eiti šaligatviu. Ėjo gatve, greta šaligatvio. Žmonės
buvo labai pasipiktinę: kaip drįsta kas nors žmones šitaip nužeminti!..
Ir kažkaip su baime galvojo: ateina blogi laikai, daug negerų dalykų dar
bus prieš akis. Gerai prisimenu tą įspūdį.

-Kuo Jums pasireiškė okupacijos pasekmės?
Pajutome gimnazijoje. Iš karto buvo areštuoti labiausiai gerbiami
mokytojai, gimnazijos kapelionas. Netrukus prasidėjo mokinių angažavimas.

-Kokios buvo Lietuvos sovietinimo pasekmės tiesiogiai Jūsų šeimai?
Iš ūkininkų buvo pareikalauta didžiulių duoklių: atiduoti javus, bulves,
gyvulius.

-O kaip Linkuvos gyventojai? Ar labai nukentėjo?
Ištrėmė direktorių, mokytojus. Šitie trėmimai mums buvo patys
skaudžiausi. Taip pat suėmė ir išvežė visus turtingesnius mūsų apylinkės
ūkininkus.

-O kaip jautėte vokiečių valdžios ranką? Kaip tai atsiliepė ūkininkams?
Pajutome gana greitai. Prisimenu po metų, kada sugrįžau namo vasaros
atostogų, mes, moksleiviai, turėjome surašinėti ūkininkų turtą: kokio
didumo ūkis, kiek trobesių, kiek jame gyventojų, kiek arklių, galvijų,
kitų gyvulių ir paukščių. Šituos dalykus mes turėjome surašyti. Dirbome
kiekvienoje kaimo sodyboje. Jaunimas, gimnazistai buvo įjungti į tą
darbą. Šitie duomenys turėjo rodyti kokias duokles vokiečių valdžiai
ūkininkai privalėjo atiduoti.

-Kaip apibūdintumėte J. Brazaitį, kokį jį pažinojote?
Apibūdinti žmogų, kuris buvo išties didi asmenybė, yra nelengva. Tai buvo
žmogus, kurį aš pavadinčiau šventu. Šventieji turi nepaprastą kantrybę,
nepaprastą atlaidumą, nepaprastą dėkingumą už viską. O drauge  jie nieko
nereikalauja. Absoliučiai nieko.